8 tips: Så skapar du klickvänlig film för sociala medier

Sociala medier.
2

Tips från experten Andelen rörligt innehåll har växt lavinartad på sociala medier de senaste åren. Men det behöver inte vara dyrt att ta fram en bra kampanjfilm som drar trafik. Anders Larsson, utbildare och filmproducent, ger sina bästa tips till en klickvänlig film.

Anders J Larsson med ett par glasögon i händerna.
Foto: Anders J Larsson
Anders Larsson, delägare i företaget ”Anders och Mia”, ett virtuellt produktionsbolag som specialiserat sig på film för webb och sociala medier.

Anders Larsson är delägare i företaget ”Anders och Mia”, ett virtuellt produktionsbolag som specialiserat sig på film för webb och sociala medier. Han är också ansvarig för kursen ”Social video” på Berghs school of communication.

– För att nå ut med din film behöver den ha en tydlig uppgift och ett budskap, rätt dramaturgi och lagom längd, förklarar han.

Något som går alldeles utmärkt att skapa med mobilen.

Här är Anders Larssons åtta bästa tips:

  1. Din film har en uppgift. Tänk igenom vad du vill att de som har sett din film ska göra efter att de sett den. Det ska vara enkelt att gå till handling oavsett om det handlar om att köpa något, anmäla sig till en kurs, rekrytera eller boka en biljett. 
  2. Förstå din målgrupp. Ta reda på vad som är relevant för din målgrupp. Vad engagerar dem, vad söker de ofta efter, vilken typ av innehåll uppskattar de? I vilka kanaler befinner de sig och på vilka villkor vill de att du kommunicerar med dem?
  3. Ett budskap. När du vet vad målgruppen förväntas göra efter att de har sett din film kan du enklare skapa en berättelse. Håll din berättelse enkel och fokusera på ett enda budskap, annars kan du lätt förvilla målgruppen. Har du mycket att säga – gör fler filmer.
  4. Bygg din story i tre steg. En stark öppning som får tittarna att vilja se mer och besvarar frågan: ”Varför skall jag se filmen”. Ett mittenparti som innehåller relevant information för målgruppen, som engagerar och håller kvar tittaren till slutet. Avsluta filmen med ett call to action, vad tittarna ska göra efter att de sett den.
  5. Lagom längd. Hur lång ska filmen vara? Är din målgrupp i ett tidigt stadie av kundresan ska du uttrycka dig kort och fokuserat (mellan 6-10 sekunder). När de konverterat kan du öka längden till 30-60 sek och när de är trogna och lojala kunder som älskar det du gör finns inga gränser för hur mycket du kan pumpa ut.
  6. Lär ut, inspirera och underhåll. Dessa tre innehåll skapar bäst engagemang just nu, så fråga dig: Vad kan vi lära ut? hur kan vi inspirera? hur kan vi underhålla?
  7. Show, don´t tell. Fundera på vad du behöver filma för att berätta din historia och föra ut ditt budskap. Det är nu du går från att registrera det som är framför kameran ser till att regissera en berättelse. Att träna upp sin förmåga att berätta visuellt tar tid, men är väldigt utvecklande och kul. En enkel övning kan vara att skapa en film som för fram ett budskap helt utan ljud, musik eller text.
  8. Ljudet. Tekniskt så fungerar mobiltelefonen som ett utmärkt verktyg för att filma, klippa, distribuera och konsumera film. Det enda du behöver komplettera med är en bra mikrofon eller mygga. Vi är känsligare för dåligt ljud jämfört med dålig bild så se till att dina filmer har bra ljudkvalitet.

KJ