De sex bästa affärsnätverken för företagare

Mingel vid mötet
Foto: Anders Lövgren
356

Tips från experten Det finns massor av affärsnätverk för företagare, men vilka är värda din tid och dina pengar? Nätverksproffset Rosalie Pellerone, Key Account Manager på företaget Splitgrid, tipsar om sex nätverk som kan leda till nya affärer – om du sköter minglandet rätt.

Rosalie Pellerone är Key Account Manager på företaget Splitgrid och en mästare på att nätverka.
Rosalie Pellerone är Key Account Manager på företaget Splitgrid och en mästare på att nätverka.

Rosalie Pellerone är allkonstnären som i dag har titeln Key Account Manager på företaget Splitgrid. Hon har under sina yrkesvarksamma år hunnit med allt från att chefa på städbolag, sälja bilar och hus till att driva pub i Spanien och arbeta som lärare. Genom åren har hon därför ägnat sig mycket åt nätverkande och när det var som allra mest intensivt lade Rosalie Pellerone åtta timmar i veckan på det. Hon har varit medlem i ett 20-tal olika affärsnätverk.

Här är hennes tips på sex nätverk som du inte får missa:

BNI (Business Network International)

– Business Network International är ett internationellt nätverk för företagare med syftet att skapa affärer genom personliga rekommendationer. Organisationen finns i över 50 länder och du träffar ditt team varje vecka för mingel, presentationsrunda och inbjudna gäster. BNI är det nätverk som är mest uppstyrt och mest inriktat på siffror av de nätverk som finns på marknaden. BNI har förädlat nätverkandet och följer en tydlig agenda där allt mäts och där du ser vad som ger de vinnande affärerna. Närvaro är ett måste och du har ingen i samma bransch i ditt team. Medlemskapet är enkelt att sköta via mobilen och det gör att du lägger ner den där lilla extra tiden för att bli en bra nätverkare. Sköter du de kriterier som satts upp så funkar det – men i det här nätverket måste du prestera.

 

Företagarna

– Företagarna företräder över 70 000 företagare och har 250 föreningar runt om i landet. Företagarna ordnar många aktivitetsbaserade arrangemang. De slår gärna ihop utbildning med någon fysisk aktivitet eller med en frukost eller lunch. Medlemmarna är med och önskar framtida arrangemang och kan i och med det påverka vad som ordnas. Här är det varierande hur ofta man träffas, beroende på aktiviteter. Jag tycker om att det är just aktivitetsbaserat och att man ofta får arbeta i grupper. Företagarna vet att småföretagare är problemlösare och ser gärna att man kommer med idéer. Under Företagarnas träffar är det inte lika mycket fokus på affärsnytta utan mer på aktivitet och utbildning. Företagarna erbjuder även andra tjänster och medlemsförmåner. Bra exempel är juristhjälp och olika typer av rabatter.

Handelskammaren

– Handelskammaren är en näringslivsorganisation som är öppen för medlemskap av alla företag oberoende av bransch. Träffarna brukar vara ungefär en gång i månaden och ofta får du ta del av information från din kommun och län. Jag skulle säga att det här är det svåraste nätverket. Det mesta av programmet sker från scen där gäster berättar om sitt företag under utfrågning av moderator. Här saknar jag uttalad mingeltid där vi besökare kan presentera oss för varandra. Du blir mer som åhörare än nätverkare. Det kan så klart se olika ut runt om i landet, men ska du hinna med att nätverka här måste du vara väldigt slipad. Även om det mer upplevs som envägskommunikation kan det vara värt att gå på. Du får ta del av intressanta gäster och ämnen samt information om kommunen. Och är du riktigt slipad kan du absolut göra affärer.

Sponsorbaserade sportnätverk

– I varje större stad, där det finns en klubb som spelar i en högre division, finns det garanterat ett nätverk för sponsorerna. Jag har varit medlem i både Dolphins och IFK Norrköpings nätverk. De är uppbyggda på ungefär samma vis och vanligtvis ses man en gång per månad. Tränaren brukar rapportera om laget och sedan föreläser en inspirerande gäst. Du placeras vid bord där det utbyts visitkort och genomförs kortare presentationer. Även om träffarna är uppstyrda så är de inte lika affärsinriktade, men de är ändå bra att medverka i. Det bästa är när du får en bordssiffra vid ankomst och därför placeras med olika personer vid varje träff. Dessutom brukar det vara kutym att ta med sig en gäst.

LunchIn

– LunchIn är ett koncept som blir allt mer vanligt. Det här är affärsnätverkande i dess enklaste form. Det krävs inget mer än att vara mingelsugen och att betala och äta sin lunch tillsammans med andra i samma situation. Jag vet att konceptet finns i hela Mellansverige och förmodligen spritt över hela landet. Man träffas och äter tillsammans och byter fördelaktigt bord för att hinna samtala med fler. Där jag har varit med brukar någon alltid hälsa välkommen, men sedan är det mingla och byta visitkort som gäller. Ett enkelt nätverk som inte kostar mer än det du äter.

Lokala företagarträffar

– Du ska inte glömma bort att ta kontakt med näringslivskontoret i ditt område. Runt om i landet brukar dessa kontor nämligen ordna träffar av olika slag, ofta hos företagare. Då kan man träffas för att fika och samtala om företagande i allmänhet och företaget du besöker i synnerhet. Det brukar inte vara så stramt, men de allra flesta näringslivskontor har en agenda. Därför rekommenderar jag att du kontaktar din kommmun ställer frågan om vad som finns i kommunen som är näringslivsbaserat.

Fem nätverkstips från Rosalie Pellerone:

  • Du kan inte alltid vara bra, men det går att bestämma sig.
  • Du måste vara genuint intresserad den korta stund du har.
  • Se folk i ögonen.
  • Du har kort tid på dig göra intryck.
  • Lyssna!

ME