Fem appar och it-tjänster som är nyttiga för småföretagare

Appar
Foto: Andy Wong
44

Tips från experten Som småföretagare är det många saker som kostar pengar och det gäller att hushålla och göra smarta investeringar. Dessutom är tid också värdfullt. Det går att spara både pengar och tid genom att använda sig av bra it-tjänster och appar som antingen är billiga eller gratis. Både för att göra sig synlig på nätet eller för att effektivisera sin arbetsdag.

Christian Blomquist är account manager på Appivo
Foto: Privat
Christian Blomquist är account manager på Appivo

Christian Blomquist är account manager på Appivo, ett företag som erbjuder verktyg för automatisering av affärsmjukvara, för att skapa it-lösningar snabbare och mer effektivt.

Här är hans fem tips till småföretagare:

  1. Syns där trafiken finns
    – Mycket av all internettrafik sker via Google på något vis. Via webbläsaren Chrome eller genom deras tjänster och appar. Därför är det bra att profilera sig på Google. Många missar att tänka på den detaljen trots att det är den mest uppenbara. Att konfigurera sitt konto så att man syns i sökningar och på Google maps är oerhört viktigt.
  2. Köp tjänster för en spottstyver
    – Fiverr.com är en tjänsteförmedlingssida som är döpt efter det amerikanska slanguttrycket för en femdollarsedel, fiver. Poängen är att alla som lägger upp sina tjänster måste ha minst ett erbjudande som kostar endast fem dollar. Tjänsterna är oftast visuella, som logotyper, illustrationer, videos till social media med mera. Många i Sverige har missat den här tjänsten som är 100 gånger billigare än vad man kan få betala hos byråer.
  3. Allt en småföretagare behöver
    – Verksamt.se, samlingsplatsen för Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket, bör varje småföretagare känna till och redan ha ett konto på. Om inte så är det en bra sida med information och e-tjänster för alla som driver företag.
  4. Gör en sak i taget
    – Om du har svårt att stänga av alla distraktioner när du behöver arbeta fokuserat är appen Focus Booster din räddning. I Focus Booster ställer du enkelt in hur långa tidsintervaller som du vill arbeta fokuserat och programmet säger till när det är dags för paus. Fungerar ungefär som en digital äggklocka.
  5. Få överblick över samtliga projekt
    – Webbtjänsten Trello är räddaren för alla som jobbar i projekt. Här får du hjälp att prioritera och organisera projekt och uppgifter, sätta deadlines, ladda upp filer, skapa checklistor med mera. Och det bästa av allt, det är enkelt att dela med andra om ni är fler involverade i projekten. Den passar alla företagare oavsett om du driver ett miljonföretag eller ett enmansbolag. Andra exempel på projektverktyg är Projify och Basecamp.

AJ