Kopiera Apoteas e-handelssuccé – här är Pär Svärdsons 7 bästa tips

Pär Svärdson, Apotea.
Pär Svärdson, entreprenören bakom Adlibris och Apotea, har skapat ett litet e-handelscentrum i Morgongåva i Uppland.

Tips från experten Enkla beställningar, snabba leveranser och fokus på entreprenörskapet. Det är några av hemligheterna bakom e-handelssuccérna Adlibris och Apotea. Nu avslöjar grundaren Pär Svärdson sina sju bästa tips till en framgångsrik e-handelsbutik.

Apotea
Varje morgon lämnar 12 lastbilar orten Morgongåva med 10 000 paket från Apotea. Succéentreprenören bakom är Pär Svärdson.

Svensk Handel spår i sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet 2018” att var tredje krona kommer att spenderas på nätet 2025. Och redan nu börjar allt fler branscher börjar närma sig brytpunkten där den största andelen av försäljningen sker via internet. Just nu är det bara bokhandeln som nått den punkten, med 55 procents nätförsäljning, men utvecklingen går snabbt i flera branscher.

E-handelskungen Pär Svärdson var 1997 en av grundarna till Adlibris och i dag heter hans skötebarn Apotea. Trots olika branscher bygger båda e-handlesbutikerna på samma idé, enligt Pär Svärdson.

Här är hans 7 bästa tips för en framgångsrik e-handelssatsning:

  1. Hur, när, var?
    – Det är kanske oerhört simpelt och rudimentärt, men det handlar först och främst om att leverera varor till kunden på det sätt som kunden vill ha dem. Kunden ska enkelt få svar på frågorna: Hur levereras varorna? När levereras varorna? Var levereras varorna? Nästan alla e-handelsbutiker brister i svaren, vilket är obegripligt. I en fysisk butik plockar du din vara, går till kassan, betalar och får en påse i handen. Då är affären färdig. I en e-handelsbutik börjar affären när du klickar på bekräftaknappen. Då sätts en ”timer” i gång och då måste hur-när-var-frågorna vara besvarade.
  2. Gör beställningar från dig själv.
    – Om e-handlaren är en konsument av sina egna varor är det smidigt att gå till lagret och hämta varan och sedan fakturera internt. Gör inte det! Beställ i stället från din egen e-handelsbutik. Då upplever du det eventuella trassel som kunden möter och kan bedöma om processen fungerar. Gör den inte det, är det läge att bygga om.
  3. Varje kund är viktig.
    – Är en kund missnöjd är det svårt att få tillbaka den, speciellt om leveransen är dålig. Omdömen på Prisjakt handlar nästan uteslutande om leveranser. Generellt sett har intresset för logistik ökat. För kunden är betalningsmetoder inte lika viktigt.
  4. Enkelhet före teknik.
    – Det är viktigt att sajten är enkel och smidig. Den behöver inte vara supersnoffsig eller ha den senaste tekniken. Det spelar mindre roll för kunden. Kunden vill att det ska vara enkelt, det vill säga att sajten fungerar och att de förstår hur de ska handla. Apotea är ingen teknikupplevelse.
  5. Stort sortiment och låga priser.
    – När jag startat mina e-handelbutiker har jag hela tiden jobbat utifrån samma idé: Låga priser och stort sortiment får kunden att handla och snabb leverans gör att kunden kommer tillbaka. Även små e-handlar kan leverera fort. Det ska inte vara ett problem. För att hålla låga priser behöver man ha låga kostnader. Att driva sin verksamhet hemifrån är ett sätt att hålla nere kostnaderna. Sortimentet kan kanske inte vara stort från början, men ett mindre sortiment med bra priser är en god grund att bygga från. Motsatsen: dåligt sortiment, höga priser, långsam leverans. Det är ingen höjdare. Vem vill handla då?
  6. Prioritera entreprenörskapet.
    – Gör du inte ditt bästa kommer det inte att fungera, så det är viktigt att kämpa hårt. Om du inte anställer de bästa kollegorna kommer det heller inte att gå bra. Teamet blir starkare med duktiga kollegor. Dessutom ska du vara noggrann med detaljerna och förstå din verksamhet.
  7. Var försiktig med riskkapitalet.
    – Det är lätt att tro att det är ”gratispengar”, men alla som investerar vill få något tillbaka. Ju mer du får, ju mindre får du behålla och då bygger du din verksamhet på fel grunder. Det kan vara svårt att ställa om och till slut är det inte din verksamhet utan du blir som en anställd. Mycket pengar är inte alltid en genväg till att lyckas. När vi startade Adlibris hade vi inga pengar, medan konkurrenten Bokus hade massor. Ändå fick Bokus ingen lönsamhet på 15 år.

AJ