Så får du lojala kunder på nätet - 7 tips till en framgångsrik e-handelsbutik

En kund köper skor och kläder på nätet med ett kontokort.
Foto: Claudio Bresciani/TT

Tips från experten Överraska kunderna med en gåva, var snabb med att svara på frågor och satsa på innehållsmarknadsföring. Det är några av tipsen från Johan Bollman, föreläsare och digital PT, för att skapa lojala och återkommande kunder i din webbshop.

Johan Bollman, föreläsare och digital PT.
Johan Bollman, föreläsare och digital PT.

Här är Johan Bollmans 7 bästa tips till en framgångsrik e-handel:

  1. Överträffa förväntan. Att leverera det lilla extra är ett enkelt sätt att skapa en relation till kunden. Det kan vara en gåva, en rabattkupong eller kanske ett skräddarsytt tips. Men sätt förväntan på lagom nivå, låt det lilla extra komma som en överraskning. Annars kan kunden få för hög förväntan från början och bli besviken.
  2. Ge respons. Besvara kundens frågor snabbt, annars klickar de vidare. Välj vilja kanaler ni vill kommunicera i och var snabba med responsen där. Hellre få kanaler med bra respons än många kanaler med dålig.
  3. Målgruppsanalys. I vilka kanaler hänger din målgrupp? När shoppar de? Vilka frågor har de? Genom att skapa forum där kunderna kan ställa frågor, till exempel på sociala medier, kan ni styra vilket innehåll ni ska ha i kommunikationen. Tänk på att segmentera målgruppen: Rätt budskap till rätt målgruppsegment.
  4. Innehåll, inte reklam. Innehållsmarknadsföring, eller content marketing, är vitalt för att skapa en kommunikation med kunderna. Ta fram tips, råd och guider som intresserar målgruppen.
  5. Bjud in till recensioner. Många kunder handlar på rekommendationer. Därför är det viktigt att finnas på sajter som Trustpilot och att öppna för recensioner på Facebook och Google. Var inte rädd för negativa omdömen, men var snabb med att svara och försök lösa problemet så att kunden blir nöjd.
  6. Använd video. Vi människor vill helst ses fysiskt för att skapa förtroende. Video är det närmaste du kan komma online. Där kan ni vara autentiska och visa vem som står bakom budskapet.
  7. Engagera användarna. Om ni har många nöjda kunder kan ni uppmana till användargenererat innehåll. Ett exempel är sajten Wish som publicerar videos när kunderna öppnar paketen. Andra enkla sätt är att låta kunderna dela sina bästa tips eller ha tävlingar. När kunderna engagerar sig sprids det till fler.

KJ