Så fixar du gratis marknadsföring

Tips från experten Marknadsföring behöver inte kosta skjortan, det finns många sätt att visa ditt företags eller produkts förträfflighet som inte kräver stor budget.

Marie Sommar
Marie Sommar ger tips på hur du som entreprenör kan nå ut med små medel.

Content, storytelling och de sociala nätverkens algoritmer är några av de saker som kan vara värt att kika lite extra på om ditt företag har en tight budget för marknadsföring.

Marie Sommar är vd på Marknadsföreningen Stockholm – ett professionellt nätverk för marknadsförare och kommunikatörer.

Här är hennes 7 bästa tips på hur man som entreprenör kan nå ut med små medel:

  1. Bli mästare på content och storytelling.
    Vilka historier finns det att berätta om din produkt, ditt bolag eller din tjänst? Målet är att skapa innehåll som andra vill ta del av, gilla och sprida. Rörligt material ökar i popularitet, och för att producera kortare inlägg med professionell touch till sociala medier kommer du långt med en mobiltelefon och enklare redigeringsprogram. Skapa relevant och matnyttigt innehåll för era tjänster eller produkter och sökmotoroptimera för att komma högre i google-sökningar.
  2. Ha koll på sociala medier och dess algoritmer.
    Hela 83 procent av svenskarna använder sociala medier, och 63 procent använder dem dagligen. Testa ut marknadsföring med de format som gynnas särskilt på respektive plattform, vilket varierar med tiden. Med en förhållandevis liten budget kan inlägg boostas och få större spridning utanför era egna nätverk. Dra fördel av de ord som trendar i sociala medier och skapa egna kampanjer kring det.
  3. Pressbearbetning.
    Erbjud skräddarsydda artiklar till branschpress.
  4. Social selling.
    Skapa en uppdaterad och genomarbetad profil för medarbetarna såväl som ert bolag på LinkedIn. Engagera dig i diskussioner, skapa blogginlägg, dela intressant innehåll och bygg succesivt på antalet följare och kontakter. Gå med i relevanta LinkedIn-grupper och delta aktivt.
  5. Smarta samarbeten.
    Finns det andra aktörer med kompletterande intressen eller korsbefruktning i idéer? Dela på kostnader, byt tjänster och nå en bredare kundkrets tillsammans.
  6. Ambassadörer.
    Ta reda på vilka era ambassadörer är och vårda dem ömt. Goda referenser och många rekommendationer är extra starka i en digital värld där produkter och tjänster jämförs snabbt med andra. Belöna dina ambassadörer med förhandsinfo, förmåner och annan uppskattning.
  7. Branschorganisationer, arenor och event.
    Bevaka vilka branschorganisationer, arenor och event som fångar upp era intresseområden och kundgrupper; Personligt kontaktskapande framförallt inom B2B. Kan ni bidra till innehållet, som expert, med tjänster eller produkter?

KM