Så gör du slut med din Iphone – och blir en effektivare företagsledare

Iphone
Foto: Kiichiro Sato

Tips från experten Kollar du mobilen hela tiden? Mobilanvändandet kan få oss att känna oss effektiva, men i verkligheten är det tvärtom - hjärnan jobbar långsammare. Här är vetenskapsjournalisten Catherine Prices 10 bästa tips för hur du gör slut med din Iphone.

Den amerikanska vetenskapsjournalisten Catherine Price är aktuell med boken ”Hur du gör slut med mobilen”.
Den amerikanska vetenskapsjournalisten Catherine Price är aktuell med boken ”Hur du gör slut med mobilen”.

Tillhör du också dem som kollar mobilen hela tiden för att hänga med i vad som händer?

Vår ständiga uppkoppling via mobilen kan få oss att känna oss effektiva, men i verkligheten är det tvärtom. Varje gång vi byter fokus, till exempel från ett fysiskt möte till sms-inkorgen, bromsas hjärnkapaciteten och hjärncellerna jobbar långsammare. Långtidsstudier har visat att mobilanvändandet minskar vårt uppmärksamhetsspann, försämrar vårt minne och gör oss mindre kreativa.

Det kan alltså finnas flera skäl att inte kika på mobilen i onödan. Men hur gör man? Den amerikanska vetenskapsjournalisten Catherine Price, aktuell med boken ”Hur du gör slut med mobilen”.

Här är hennes 10 bästa tips för att minska mobilanvändandet och bli mer effektiv:

  1. Att helt göra slut med mobilen låter drastiskt och är knappast något som skulle fungera för de flesta av oss. Men vi kan få ett sunt förhållande till våra mobiltelefoner. Fundera på vad du verkligen behöver och vill ha kvar på mobilen. Vad tillför något till ditt liv? Avinstallera resten
  2. Hur mycket använder du telefonen? Du kan enkelt kolla ditt användande med hjälp av appar som till exempel Moment eller Social Fever.
  3. Varje gång du tar upp mobilen, fråga dig själv: Varför? Varför just nu? Vad annars? Det är en övning som hjälper dig att komma på andra saker du kan göra i stället för att till exempel kolla Twitterflödet eller Instagram. Genom att bli medveten om att du tar upp telefonen, hjälper du hjärnan att göra ett aktivt val.
  4. Stäng av alla notifikationer i mobilens inställningar. En mjukstart kan vara att tillåta notifikationer endast för mobilsamtal, sms och kalenderhändelser. Om du inte vill missa ett viktigt mail, skapa en lista med viktiga kontakter och anpassa inställningarna så att du fortfarande får notifikationer om någon från vip-listan mailar.
  5. Ta bort alla sociala medier-appar från mobilen. Du kan fortfarande kolla dina sociala medier, men då måste du göra det från webbläsaren, vilket blir krångligare och också mindre lockande.
  6. Skaffa en vanlig, hederlig väckarklocka. Då kommer inte längre mobilen vara det första och sista du tittar på varje dag. Hjärnan får vila.
  7. Ta hjälp av appar. Det kan låta motsägelsefullt, men det finns faktiskt appar som hjälper oss att minska vår tillgång till appar. Ett exempel är appen Freedom som blockerar utvalda appar under en viss tid, så att vi kan fokusera på annat.
  8. Är du fortfarande osäker på om ditt mobilanvändande är hälsosamt? Ställ den här frågan till någon som bryr sig om dig, till exempel dina barn eller din sambo: Hur mycket tycker du att jag använder mobilen när vi umgås och hur känns det?
  9. Vad vill du göra om du får tid över? Det här är kanske den viktigaste frågan av alla. Även om du verkligen har bestämt dig för att minska ditt mobilanvändande så kommer du snart halka in i de gamla vanorna igen, om du inte har en plan för vad du vill göra
    i stället. Kanske vill du hinna jobba mer, läsa en bok eller tillbringa mer tid med familjen
  10. Slutligen: Bli filosofisk. Livet är vad vi lägger vår uppmärksamhet på. Så hur stor del av ditt liv vill du lägga på telefonen?

Fotnot: Här kan du hitta gratis skärmlåsbilder med anpassade budskap för dig som vill minska ditt mobilanvändande.

KJ