Så maxar du ditt nätverk på Linkedin – 5 tips för att vinna fler affärer

Linkedin
Foto: Nopparat Jaikla/Mostphotos

Tips från experten Linkedin är en viktig plattform för digitalt nätverkande, men för att få ut det mesta av din profil krävs det underhåll och kunskap. Med några enkla knep kan du som företagare snabbt generera affärer via nätverket.

Tina Lindahl, som driver företaget Skillx.
Foto: Pia Gyllin
Tina Lindahl, som driver företaget Skillx.

Experten Tina Lindahl har med hjälp av Linkedin gått från inget nätverk över huvud taget till ett som genererar kunder och affärer av sig själv.

I sitt företag Skill X hjälper hon företagare att maximera sin närvaro på Linkedin för att stärka sina varumärken och bygga upp ett affärsdrivande, strategiskt nätverkande.

Här är hennes fem bästa tips för att få ut det mesta av Linkedin:

  1. Jobba med profilen.
    – Det är viktigt att förstå att profilen är ett digitalt visitkort som finns där 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Linkedin är Googleindexerat och profilen kommer högt upp bland sökresultaten. Har man inte jobbat med att profilera sig finns det en chans att man går miste om lukrativa kontakter.
  2. Håll profilen relevant
    – Visa en nutida bild av dig själv med ett aktuellt foto så att folk vet hur du faktiskt ser ut. Skriv inte bara en titel utan berätta i stället vad du gör. Man gör alltid affärer med personer. Våga berätta vem du är och vad du står för. På Linkedin kan man vara både personlig och professionell. Men tänk även på att all aktivitet på din profil syns för andra. Vad vill du egentligen förmedla till ditt nätverk?
  3. Bygg upp ditt nätverk.
    – På Linkedin är det kvalitet, inte kvantitet, som gäller. Det är samma tanke som i det verkliga livet – vilka vill jag kroka arm med, vilka människor behöver jag för att nå mina mål? Men var inte selektiv med vilka du lägger till i ditt nätverk. Det går inte att bygga ett nätverk med bara de du känner. Lägg alltid till de som är intresserade av dig för det kan leda vidare till något bra och det går alltid att ta bort folk. Tänk större och våga ta chanser.
  4. Jobba med innehållet.
    – Skapa ett innehåll av värde som ger interaktion genom delningar, gillanden och så vidare. Det ger synlighet och spridning som når nya personer i besökarnas nätverk, vilket kan ge nya kontakter till ditt strategiska nätverk. Innehållet bör spegla både erfarenheter och din inriktning, men våga vara personlig och inte bara trycka på färdigheter. Det är dock viktigt att skapa nätverket först, innan innehållet.
  5. Visa respekt.
    – Precis som man pratar om ”business to business” (B2B) och ”business to consumer” (B2C) tycker jag att man kan prata om ”human to human”. Visa respekt: tacka för kontakter, presentera dig och fråga vad andra gör. Det är precis som möten offline – ta med samma tänk till online. ”Social selling” är myntat av Linkedin och vad det handlar om är nätverkande i en digital kontext. Att sälja för snabbt utan att först bygga en relation är dock ett stort misstag många gör.

AJ