Startupexpertens 7 bästa tips: Hisspitchen som får investerarna på fall

Niklas Möller och Michael Hansen, grundare av kreditföretaget Capcito, övar sin hisspitch.
Foto: Abraham Engelmark

Tips från experten Försäljning är att förmedla ett budskap som mottagaren går igång på och som löser mottagarens behov. Det gäller oavsett om det handlar om en idé, vara eller tjänst. Det säger Michael Hansen, som startat, sålt och investerat i ett stort antal startupföretag. Här är hans 7 bästa tips till en säljpitch som får investerarna att öppna plånboken.

Michael Hansen, affärsutvecklare och en av grundarna bakom kreditföretaget Capcito.
Foto: Abraham Engelmark
Michael Hansen, affärsutvecklare och en av grundarna bakom kreditföretaget Capcito.

Är det någon som kan hisspitcha, så är det Michael Hansen. Han har själv fått SEB Venture Capital och Collector Bank att investera 20 miljoner kronor i fintechbolaget Capcito, som han var med och grundade.

Enligt Michael Hansen kan en vass hisspitch änvändas både när man ska sälja in företaget till nya investerare men även i möten med potentiella kunder, leverantörer eller nya kollegor.

Här är Michael Hansens 7 bästa tips till en riktigt säljande hisspitch:

  1. Tydlig. Hisspitchen ska vara lätt att förstå och ta till sig, så använd ett tydligt och begripligt språk.
  2. Kort. Håll det kort och kärnfull, en hisspitch ska kunna presenteras på ett par minuter.
  3. Attraktiv. Den som förväntas investera vill känna att hen kan få en bra avkastning som är värd risken.
  4. Oemotståndlig. Investerare investerar först och främst i dig och ditt team, så utstråla trovärdighet och handlingskraft. Förmedla varför just ni kommer att lyckas bygga det framgångsrika bolag ni presenterar. Investerare satsar hellre på rätt team men med en idé som kan behöva vässas över tid, än tvärtom.
  5. Visa. Demonstrera produkten om det går. Alla människor förstår bättre om de kan se, känna och uppleva det du erbjuder.
  6. Hårda fakta. Lägg fram bevis på att er affärsidé fungerar, det säljer bättre än eventuella förväntningar om framtiden. Gör i stället för att snacka. Exemplifiera hur ni har löst era kunders problem och skapat reellt värde för kunden och företaget. Presentera gärna några hårda fakta, till exempel hur mycket intäkter ni har genererat och till vilken insats. Med mer kapital kan ni göra detta i ännu större skala.
  7. Var påläst. När ni väl kör er pitch, var beredd på kritiska frågor om allt! Var påläst kring era marginaler, exempel på kunder, hur försäljningen går till, konverteringsnivåer när ni annonserar, om ni varit för optimistiska eller pessimistiska i era antaganden, internationella ambitioner och om era konkurrenter.

Här är Michael Hansens egen hisspitchen, som fick SEB Venture Capital och Collector Bank att investera 20 miljoner kronor i Capcito:

“Capcito är ett fintechbolag som erbjuder finansiering till företag, som vill stärka kassaflödet och frigöra kapital för drift och tillväxt. En målgrupp som ofta har svårt att säkra den finansiering de verkligen behöver.

Genom koppling mot molnbaserade system för fakturering och bokföring kombinerat med en automatiserad process för analys och prissättning kan erbjudandet presenteras inom några sekunder, direkt på skärmen.

Capcito utmanar en global bransch som omsätter över 26 000 miljarder i fakturavolym, med en årlig tillväxt på 10 procent i över 20 år. Marknaden kontrolleras idag av banker och stora finansbolag.”

KM