Vad hände sen?

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.

Ny affärsmodell ger gladare kor och bättre ekonomi

VAD HÄNDE SEN Friska djur ger bättre ekonomi. Den enkla kalkylen startade företaget Agricam och i sin tur en modernisering av det svenska lantbruket. Sedan dess har Ellinor Eineren, genom att omvandla affärsmodellen i företaget, skapat en helt egen nisch.

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.

15 år senare är livet fortfarande en karusell

VAD HÄNDE SEN Ett konkursat sommarland i Skåne blev språngbrädan. När det var räddat öppnades vägen mot andra affärer. I dag är Tobias Ekman involverad i dussinet olika verksamheter, ständigt intresserad av nya utmaningar. Men det har också haft sitt pris.

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.

Fortsatt luft under vingarna med tredje generationen vid spakarna

VAD HÄNDE SEN Det är drygt 60 år sedan Jämtlands Flyg lättade för första gången. Med tredje generationen i ledningen är det fortsatt de traditionella uppdragen som håller företagen igång också i en allt hårdare konkurrens. Samtidigt sneglar man över gränsen mot Norge.
”Vi fortsätter att göra det vi är bra på”, säger vd Sara Ahlin Grinde.

Ökad lokalkännedom leder företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Företag och studier har samsats de senaste två åren. Det har gett möjligheten att lära känna marknaden och bygga långsamt. Men nu är det dags att låta företaget växa på allvar. Det säger William Larsson på M2Finder, som är en tjänst för företag som söker nya lokaler.

Fingertoppskänsla för smycken och entreprenörskap

VAD HÄNDE SEN Med fokus på säljet och ett personligt varumärkesbyggande på Instagram har Cecilia Kores snabbt satt Mumbaistockholm på juvelerarkartan. "Jag vågade säga upp mig och satsa fullt ut när jag insåg att försäljningen började ta fart bara några månader efter starten", säger hon.

De har knäckt nöten till framgång

VAD HÄNDE SEN De började med cashewnötter och är nu uppe i drygt 20 olika produkter. Men den ursprungliga strategin ligger fast: Hållbar produktion hos leverantörerna och samma pris som konkurrenterna i butikerna här hemma. Efter tre år har de fyra bakom The Smiling Group knäckt nöten till framgång.

Kärleken till kakao driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Den lilla chokladfabriken i Umeå drivs med hjälp av äkta råvaror och en aldrig sinande kärlek till kakao. Trots ökande efterfrågan håller Jenny Berg igen på produktionstakten. Tillverkningen av chokladkakor är bara en del i ambitionen på att göra världen lite bättre.

På rätt spår i mogen bransch

VAD HÄNDE SEN Avvecklingen av det statliga monopolet på järnväg var startskottet. I takt med att den svenska järnvägsbranschen mognat har Tågkraft hittat sin egen nisch – och det tack vare drivkrafterna entusiasm, idioti och vilja.