Bild 2
Foto: STEFAN JERREVÅNG / TT
NYHET Publicerad

Affärsidén klickar vidare

VAD HÄNDE SEN En crowdfunding gav skjuts ut på marknaden. Sedan dess har företaget bytt namn till Narrative, fått in ytterligare riskkapital och en andra generation minikameror är just nu på väg ut. Det ger än fler människor möjlighet att dokumentera allt, precis allt varje dag i 2 880 bilder.

Bild 1

Modern bildning. Den lilla kameran kan dokumentera livet upp till 2 880 gånger per dag och dokumenterar allt som händer.

Foto: STEFAN JERREVÅNG / TT

En kamera som alltid är där och som oavbrutet dokumenterar vad som händer under dagen. En minikamera som tar 2 880 bilder varje dag och täcker in allt, verkligen allt.

Det var den idé som Martin Källström och två kollegor realiserade 2012 och döpte till Memoto. När tidningen Entreprenör berättade om företaget våren 2013 var de fortfarande omtumlade av den crowdfunding-process som tillfört företaget drygt 3 miljoner kronor, tio gånger mer än beräknat och som på skapat möjligheter att växa och expandera.

– Det var en fantastisk känsla att 2 500 personer trodde så mycket på vår produkt att det vara beredda att satsa egna pengar på den, säger Martin Källström.

Produkten är alltså en liten kamera som fästs på jackan eller hängs runt halsen, knappt märkbar och som sedan oavbrutet avbildar omvärlden. De 2 880 dagliga bilderna är sedan tillgängliga i en app, dels som ett urval i en timeline, dels med möjlighet att själv gå in och leta efter de bilder man vill ha.

Varför en så genomgående dokumentation av det egna livet?

– Faktum är att det föddes ur sorgen efter att båda mina föräldrar gått bort. Kvar fanns minnen naturligtvis, understödda av en del bilder, ofta lite uppställda och poserande bilder. Jag hade velat ha mer av det vardagliga, det som visar hur livet var och vilka detaljer som byggde upp det.

Det kapitalskott som crowdfundingen tillförde skapade också omedelbart en internationalisering av företaget, främst i USA där drygt hälften av marknaden är idag.

Annons

– Det visade sig vara viktigt eftersom resten av världen gärna håller blicken på vad som sker i USA. Det som slår igenom där, slår ofta igenom på annat håll.

När väl den första generationen kameror var ute på marknaden var det också dags att byta namn, från Memoto till Narrative.

– Det säger mer direkt vad produkten handlar om, berättelser. Så det blev Narrative Clip.

I och med att den minimala kameran gjorde sina första steg på marknaden var det dags att fortsätta utvecklingen ytterligare. Den har denna gång finansierats med ”riktigt riskkapital” som tillfört 11 miljoner i två omgångar under 2014.

– Vi är i grunden ett forsknings- och utvecklingsföretag, en ingenjörsorganisation. Med den senaste finansieringen har vi kunnat göra en rekryteringsspurt och är idag 75 medarbetare på fyra platser, Linköping, Stockholm, Lund och San Fransisco.

En snabb genomgång av utvecklingen de senaste åren visar på att framgångar följt på framgångar och att gensvaret ständigt växt efter det första genombrottet. I dagarna har dessutom en andra generation av kameran presenterats som bland annat har bättre bildkvalitet, ett större batteri och möjlighet att ansluta till wifi. Martin Källström är dock mån om att peka på allt det arbete som krävts.

– Det har varit mycket blod, svett och tårar. Tekniska problem, förseningar, svåra förhandlingar och ekonomiska svackor. Vi bygger ju inte bara en produkt utan också ett företag, en organisation. Och allt görs för första gången vilket alltid skapar en oro. Men nu har vi en bärkraftig produkt som inte bara är för privat bruk utan också används professionellt för att dokumentera vad som sker under arbetet.

– Framtiden? Marknaden är ju oändlig. En kamera fyller lika många syften som det finns människor på jorden.

Det har jag lärt mig

- Att affärer i en internationell miljö är mycket komplexa, med skatter, lagar och regler som ska vara på sätt plats.

- Att svenskar ofta är prestationsdrivna till skillnad från till exempel amerikaner som är mer relationsdrivna.

- Att det finns en fantastisk kraft i ett starkt team.

Det här hade jag gjort annorlunda

”Oroat mig mindre inför olika beslut. Problem löser man.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.