Kaino_Mottaghian
Foto: SÖREN ANDERSSON

Cellarmering, ett helt nytt sätt att armera betong, är den snilleblixt som gett företaget Cellfab och Kaino Mottaghian en plats på den erkänt svårflörtade byggmarknden.

NYHET Publicerad

Armerat för framgång

VAD HÄNDE SEN Ett nytt sätt att armera betong som är billigare, enklare och mer miljövänligt. Med det i bagaget har Cellfab ägnat de tre första åren åt att etablera sig på marknaden. Nu är grunden gjuten för att ta hem de stora beställningarna.

Det finns en generell sanning som säger att det tar tio år att få byggbranschen att ta till sig en ny produkt.

Cellfab har klarat det på tre år.

- I princip är vi framme vid det tredje steget i expansionen och beroende på vem du frågar har vi redan gjort genombrottet, är precis på väg att göra det, ska på allvar visa att produkten håller i skarpt läge.

Det säger Kiano Mottaghian när han hastigt summerar tiden som gått sedan hösten 2011 när Entreprenör skrev om det då nystartade företaget. Idag, liksom då, bygger verksamheten på snilleblixten cellarmering, ett helt nytt sätt att armera i första hand betong men också asfalt, gummi eller andra material. Till skillnad från det traditionella armeringsstålet har cellarmering en cirkelformad, geometrisk tun profilstruktur som bland annat gör betong betydligt starkare mot drag, den klassiska akilleshälen. Dessutom kan varje sektion av cellarmeringen monteras ihop som ett pussel, vilket minskar arbetstiden väsentligt. För att nu inte tala om att det bara behövs 20 procent stål för att uppnå samma hållfasthet som i traditionell armering.

Cellfab sitter alltså på en produkt som är billigare, miljövänligare och enklare.

Och det är väl ungefär där som problemet börjar.

- Nej, jag vill inte säg att vi haft problem, däremot ett motstånd och en svårigheten att bryta igenom det gamla vanliga argumentet ”så här har vi alltid gjort”.

I sin tur har det inneburit massor av fotarbete – ”jag har över 200 resdagar per år” – av den enkla anledningen att när branschen väl fått se tekniken i verkligheten, då minskar misstron direkt.

Till skillnad från många andra företag med en ny produkt har Cellfab valt att inte själva starta tillverkning av de egna och patenterade armeringsjärnen. Istället säljs den under en licens samtidigt som tekniken och kontrollen ligger kvar hos dem själva.

- Det gör att vi kan knyta till oss starka partners. Ett exampel för den svenska marknaden skulle vara att det är Plannja som producerar järnen, Tibnor som distribuerar och Skanska som använder dem.

Vägen dit har dock tagit de tre år som gått och resdagarna till trots är det framför allt certifieringsprocessen som dragit ut mest på tiden. Å andra sidan gav det tid att undersöka, bearbeta och bryta igenom på marknaden. Ledningen i bolaget, Kiano Mottaghian, Johan Persson och Patrice Godonou, har aldrig tvivlat på produktens potential.

Den marknaden visade sig finnas dels i Surinam där det första Cellfabarmerade huset nu finns byggt och i Saudiarabien där intresset vuxit starkt det senaste året.

- Vi har varit globala redan från start och en av de viktigaste lärdomarna har varit att inse att begreppet närmarknaden är inte geografiskt betingat. En närmarknad definieras av produkten och var kunderna finns, säger Kiano Mottaghian.

Nu är det dock dags att återvända till Europa, en uttalad målsättning kommande år. Visserligen är det en fragmenterad marknad med många små volymer till skillnad från de gigantiska möjligheter som finns i Mellanöstern. Men i dagsläget överväger kommunikationerna och de kulturmässiga likheterna när Cellfab ska ta de efterlängtade steget från att vara etablerade till att på allvar börja sälja en produkt som allt fler börjat få upp ögonen för.

I sin tur innebär det att företaget omorganiseras och rollerna ändras.

- Vi byter positioner, backar lite själva och tar in de krafter som behövs för att ta de stegen. Det kräver ödmjukhet och bygger på de misstag vi sett andra göra. Vi är små men satsar stort och den miljardpotential som vi talade om i förra intervjun finns kvar.

Tre saker vi lärt oss

- Teamet, teamet, teamet

- Närmarknaden är inte en geografisk punkt utan där kunderna är

- Ha alltid en stark ägarbild

Det här skulle vi gjort annorlunda

”Skapat en stark ägarbild från start”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.