Kaino_Mottaghian
Foto: SÖREN ANDERSSON

Cellarmering, ett helt nytt sätt att armera betong, är den snilleblixt som gett företaget Cellfab och Kaino Mottaghian en plats på den erkänt svårflörtade byggmarknden.

NYHET Publicerad

Armerat för framgång

VAD HÄNDE SEN Ett nytt sätt att armera betong som är billigare, enklare och mer miljövänligt. Med det i bagaget har Cellfab ägnat de tre första åren åt att etablera sig på marknaden. Nu är grunden gjuten för att ta hem de stora beställningarna.

Det finns en generell sanning som säger att det tar tio år att få byggbranschen att ta till sig en ny produkt.

Cellfab har klarat det på tre år.

- I princip är vi framme vid det tredje steget i expansionen och beroende på vem du frågar har vi redan gjort genombrottet, är precis på väg att göra det, ska på allvar visa att produkten håller i skarpt läge.

Det säger Kiano Mottaghian när han hastigt summerar tiden som gått sedan hösten 2011 när Entreprenör skrev om det då nystartade företaget. Idag, liksom då, bygger verksamheten på snilleblixten cellarmering, ett helt nytt sätt att armera i första hand betong men också asfalt, gummi eller andra material. Till skillnad från det traditionella armeringsstålet har cellarmering en cirkelformad, geometrisk tun profilstruktur som bland annat gör betong betydligt starkare mot drag, den klassiska akilleshälen. Dessutom kan varje sektion av cellarmeringen monteras ihop som ett pussel, vilket minskar arbetstiden väsentligt. För att nu inte tala om att det bara behövs 20 procent stål för att uppnå samma hållfasthet som i traditionell armering.

Cellfab sitter alltså på en produkt som är billigare, miljövänligare och enklare.

Och det är väl ungefär där som problemet börjar.

- Nej, jag vill inte säg att vi haft problem, däremot ett motstånd och en svårigheten att bryta igenom det gamla vanliga argumentet ”så här har vi alltid gjort”.

I sin tur har det inneburit massor av fotarbete – ”jag har över 200 resdagar per år” – av den enkla anledningen att när branschen väl fått se tekniken i verkligheten, då minskar misstron direkt.

Till skillnad från många andra företag med en ny produkt har Cellfab valt att inte själva starta tillverkning av de egna och patenterade armeringsjärnen. Istället säljs den under en licens samtidigt som tekniken och kontrollen ligger kvar hos dem själva.

- Det gör att vi kan knyta till oss starka partners. Ett exampel för den svenska marknaden skulle vara att det är Plannja som producerar järnen, Tibnor som distribuerar och Skanska som använder dem.

Vägen dit har dock tagit de tre år som gått och resdagarna till trots är det framför allt certifieringsprocessen som dragit ut mest på tiden. Å andra sidan gav det tid att undersöka, bearbeta och bryta igenom på marknaden. Ledningen i bolaget, Kiano Mottaghian, Johan Persson och Patrice Godonou, har aldrig tvivlat på produktens potential.

Den marknaden visade sig finnas dels i Surinam där det första Cellfabarmerade huset nu finns byggt och i Saudiarabien där intresset vuxit starkt det senaste året.

- Vi har varit globala redan från start och en av de viktigaste lärdomarna har varit att inse att begreppet närmarknaden är inte geografiskt betingat. En närmarknad definieras av produkten och var kunderna finns, säger Kiano Mottaghian.

Nu är det dock dags att återvända till Europa, en uttalad målsättning kommande år. Visserligen är det en fragmenterad marknad med många små volymer till skillnad från de gigantiska möjligheter som finns i Mellanöstern. Men i dagsläget överväger kommunikationerna och de kulturmässiga likheterna när Cellfab ska ta de efterlängtade steget från att vara etablerade till att på allvar börja sälja en produkt som allt fler börjat få upp ögonen för.

I sin tur innebär det att företaget omorganiseras och rollerna ändras.

- Vi byter positioner, backar lite själva och tar in de krafter som behövs för att ta de stegen. Det kräver ödmjukhet och bygger på de misstag vi sett andra göra. Vi är små men satsar stort och den miljardpotential som vi talade om i förra intervjun finns kvar.

Tre saker vi lärt oss

- Teamet, teamet, teamet

- Närmarknaden är inte en geografisk punkt utan där kunderna är

- Ha alltid en stark ägarbild

Det här skulle vi gjort annorlunda

”Skapat en stark ägarbild från start”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.