Kaino_Mottaghian
Foto: SÖREN ANDERSSON

Cellarmering, ett helt nytt sätt att armera betong, är den snilleblixt som gett företaget Cellfab och Kaino Mottaghian en plats på den erkänt svårflörtade byggmarknden.

NYHET Publicerad

Armerat för framgång

VAD HÄNDE SEN Ett nytt sätt att armera betong som är billigare, enklare och mer miljövänligt. Med det i bagaget har Cellfab ägnat de tre första åren åt att etablera sig på marknaden. Nu är grunden gjuten för att ta hem de stora beställningarna.

Det finns en generell sanning som säger att det tar tio år att få byggbranschen att ta till sig en ny produkt.

Cellfab har klarat det på tre år.

- I princip är vi framme vid det tredje steget i expansionen och beroende på vem du frågar har vi redan gjort genombrottet, är precis på väg att göra det, ska på allvar visa att produkten håller i skarpt läge.

Det säger Kiano Mottaghian när han hastigt summerar tiden som gått sedan hösten 2011 när Entreprenör skrev om det då nystartade företaget. Idag, liksom då, bygger verksamheten på snilleblixten cellarmering, ett helt nytt sätt att armera i första hand betong men också asfalt, gummi eller andra material. Till skillnad från det traditionella armeringsstålet har cellarmering en cirkelformad, geometrisk tun profilstruktur som bland annat gör betong betydligt starkare mot drag, den klassiska akilleshälen. Dessutom kan varje sektion av cellarmeringen monteras ihop som ett pussel, vilket minskar arbetstiden väsentligt. För att nu inte tala om att det bara behövs 20 procent stål för att uppnå samma hållfasthet som i traditionell armering.

Cellfab sitter alltså på en produkt som är billigare, miljövänligare och enklare.

Och det är väl ungefär där som problemet börjar.

- Nej, jag vill inte säg att vi haft problem, däremot ett motstånd och en svårigheten att bryta igenom det gamla vanliga argumentet ”så här har vi alltid gjort”.

Annons

I sin tur har det inneburit massor av fotarbete – ”jag har över 200 resdagar per år” – av den enkla anledningen att när branschen väl fått se tekniken i verkligheten, då minskar misstron direkt.

Till skillnad från många andra företag med en ny produkt har Cellfab valt att inte själva starta tillverkning av de egna och patenterade armeringsjärnen. Istället säljs den under en licens samtidigt som tekniken och kontrollen ligger kvar hos dem själva.

- Det gör att vi kan knyta till oss starka partners. Ett exampel för den svenska marknaden skulle vara att det är Plannja som producerar järnen, Tibnor som distribuerar och Skanska som använder dem.

Vägen dit har dock tagit de tre år som gått och resdagarna till trots är det framför allt certifieringsprocessen som dragit ut mest på tiden. Å andra sidan gav det tid att undersöka, bearbeta och bryta igenom på marknaden. Ledningen i bolaget, Kiano Mottaghian, Johan Persson och Patrice Godonou, har aldrig tvivlat på produktens potential.

Den marknaden visade sig finnas dels i Surinam där det första Cellfabarmerade huset nu finns byggt och i Saudiarabien där intresset vuxit starkt det senaste året.

- Vi har varit globala redan från start och en av de viktigaste lärdomarna har varit att inse att begreppet närmarknaden är inte geografiskt betingat. En närmarknad definieras av produkten och var kunderna finns, säger Kiano Mottaghian.

Nu är det dock dags att återvända till Europa, en uttalad målsättning kommande år. Visserligen är det en fragmenterad marknad med många små volymer till skillnad från de gigantiska möjligheter som finns i Mellanöstern. Men i dagsläget överväger kommunikationerna och de kulturmässiga likheterna när Cellfab ska ta de efterlängtade steget från att vara etablerade till att på allvar börja sälja en produkt som allt fler börjat få upp ögonen för.

I sin tur innebär det att företaget omorganiseras och rollerna ändras.

- Vi byter positioner, backar lite själva och tar in de krafter som behövs för att ta de stegen. Det kräver ödmjukhet och bygger på de misstag vi sett andra göra. Vi är små men satsar stort och den miljardpotential som vi talade om i förra intervjun finns kvar.

Tre saker vi lärt oss

- Teamet, teamet, teamet

- Närmarknaden är inte en geografisk punkt utan där kunderna är

- Ha alltid en stark ägarbild

Det här skulle vi gjort annorlunda

”Skapat en stark ägarbild från start”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATT Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

"En attack mot skolor som drivs av människor"

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”