Kaino_Mottaghian
Foto: SÖREN ANDERSSON

Cellarmering, ett helt nytt sätt att armera betong, är den snilleblixt som gett företaget Cellfab och Kaino Mottaghian en plats på den erkänt svårflörtade byggmarknden.

NYHET Publicerad

Armerat för framgång

VAD HÄNDE SEN Ett nytt sätt att armera betong som är billigare, enklare och mer miljövänligt. Med det i bagaget har Cellfab ägnat de tre första åren åt att etablera sig på marknaden. Nu är grunden gjuten för att ta hem de stora beställningarna.

Det finns en generell sanning som säger att det tar tio år att få byggbranschen att ta till sig en ny produkt.

Cellfab har klarat det på tre år.

- I princip är vi framme vid det tredje steget i expansionen och beroende på vem du frågar har vi redan gjort genombrottet, är precis på väg att göra det, ska på allvar visa att produkten håller i skarpt läge.

Det säger Kiano Mottaghian när han hastigt summerar tiden som gått sedan hösten 2011 när Entreprenör skrev om det då nystartade företaget. Idag, liksom då, bygger verksamheten på snilleblixten cellarmering, ett helt nytt sätt att armera i första hand betong men också asfalt, gummi eller andra material. Till skillnad från det traditionella armeringsstålet har cellarmering en cirkelformad, geometrisk tun profilstruktur som bland annat gör betong betydligt starkare mot drag, den klassiska akilleshälen. Dessutom kan varje sektion av cellarmeringen monteras ihop som ett pussel, vilket minskar arbetstiden väsentligt. För att nu inte tala om att det bara behövs 20 procent stål för att uppnå samma hållfasthet som i traditionell armering.

Cellfab sitter alltså på en produkt som är billigare, miljövänligare och enklare.

Och det är väl ungefär där som problemet börjar.

- Nej, jag vill inte säg att vi haft problem, däremot ett motstånd och en svårigheten att bryta igenom det gamla vanliga argumentet ”så här har vi alltid gjort”.

Annons

I sin tur har det inneburit massor av fotarbete – ”jag har över 200 resdagar per år” – av den enkla anledningen att när branschen väl fått se tekniken i verkligheten, då minskar misstron direkt.

Till skillnad från många andra företag med en ny produkt har Cellfab valt att inte själva starta tillverkning av de egna och patenterade armeringsjärnen. Istället säljs den under en licens samtidigt som tekniken och kontrollen ligger kvar hos dem själva.

- Det gör att vi kan knyta till oss starka partners. Ett exampel för den svenska marknaden skulle vara att det är Plannja som producerar järnen, Tibnor som distribuerar och Skanska som använder dem.

Vägen dit har dock tagit de tre år som gått och resdagarna till trots är det framför allt certifieringsprocessen som dragit ut mest på tiden. Å andra sidan gav det tid att undersöka, bearbeta och bryta igenom på marknaden. Ledningen i bolaget, Kiano Mottaghian, Johan Persson och Patrice Godonou, har aldrig tvivlat på produktens potential.

Den marknaden visade sig finnas dels i Surinam där det första Cellfabarmerade huset nu finns byggt och i Saudiarabien där intresset vuxit starkt det senaste året.

- Vi har varit globala redan från start och en av de viktigaste lärdomarna har varit att inse att begreppet närmarknaden är inte geografiskt betingat. En närmarknad definieras av produkten och var kunderna finns, säger Kiano Mottaghian.

Nu är det dock dags att återvända till Europa, en uttalad målsättning kommande år. Visserligen är det en fragmenterad marknad med många små volymer till skillnad från de gigantiska möjligheter som finns i Mellanöstern. Men i dagsläget överväger kommunikationerna och de kulturmässiga likheterna när Cellfab ska ta de efterlängtade steget från att vara etablerade till att på allvar börja sälja en produkt som allt fler börjat få upp ögonen för.

I sin tur innebär det att företaget omorganiseras och rollerna ändras.

- Vi byter positioner, backar lite själva och tar in de krafter som behövs för att ta de stegen. Det kräver ödmjukhet och bygger på de misstag vi sett andra göra. Vi är små men satsar stort och den miljardpotential som vi talade om i förra intervjun finns kvar.

Tre saker vi lärt oss

- Teamet, teamet, teamet

- Närmarknaden är inte en geografisk punkt utan där kunderna är

- Ha alltid en stark ägarbild

Det här skulle vi gjort annorlunda

”Skapat en stark ägarbild från start”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.