Kaino_Mottaghian
Foto: SÖREN ANDERSSON

Cellarmering, ett helt nytt sätt att armera betong, är den snilleblixt som gett företaget Cellfab och Kaino Mottaghian en plats på den erkänt svårflörtade byggmarknden.

NYHET Publicerad

Armerat för framgång

VAD HÄNDE SEN Ett nytt sätt att armera betong som är billigare, enklare och mer miljövänligt. Med det i bagaget har Cellfab ägnat de tre första åren åt att etablera sig på marknaden. Nu är grunden gjuten för att ta hem de stora beställningarna.

Det finns en generell sanning som säger att det tar tio år att få byggbranschen att ta till sig en ny produkt.

Cellfab har klarat det på tre år.

- I princip är vi framme vid det tredje steget i expansionen och beroende på vem du frågar har vi redan gjort genombrottet, är precis på väg att göra det, ska på allvar visa att produkten håller i skarpt läge.

Det säger Kiano Mottaghian när han hastigt summerar tiden som gått sedan hösten 2011 när Entreprenör skrev om det då nystartade företaget. Idag, liksom då, bygger verksamheten på snilleblixten cellarmering, ett helt nytt sätt att armera i första hand betong men också asfalt, gummi eller andra material. Till skillnad från det traditionella armeringsstålet har cellarmering en cirkelformad, geometrisk tun profilstruktur som bland annat gör betong betydligt starkare mot drag, den klassiska akilleshälen. Dessutom kan varje sektion av cellarmeringen monteras ihop som ett pussel, vilket minskar arbetstiden väsentligt. För att nu inte tala om att det bara behövs 20 procent stål för att uppnå samma hållfasthet som i traditionell armering.

Cellfab sitter alltså på en produkt som är billigare, miljövänligare och enklare.

Och det är väl ungefär där som problemet börjar.

- Nej, jag vill inte säg att vi haft problem, däremot ett motstånd och en svårigheten att bryta igenom det gamla vanliga argumentet ”så här har vi alltid gjort”.

Annons

I sin tur har det inneburit massor av fotarbete – ”jag har över 200 resdagar per år” – av den enkla anledningen att när branschen väl fått se tekniken i verkligheten, då minskar misstron direkt.

Till skillnad från många andra företag med en ny produkt har Cellfab valt att inte själva starta tillverkning av de egna och patenterade armeringsjärnen. Istället säljs den under en licens samtidigt som tekniken och kontrollen ligger kvar hos dem själva.

- Det gör att vi kan knyta till oss starka partners. Ett exampel för den svenska marknaden skulle vara att det är Plannja som producerar järnen, Tibnor som distribuerar och Skanska som använder dem.

Vägen dit har dock tagit de tre år som gått och resdagarna till trots är det framför allt certifieringsprocessen som dragit ut mest på tiden. Å andra sidan gav det tid att undersöka, bearbeta och bryta igenom på marknaden. Ledningen i bolaget, Kiano Mottaghian, Johan Persson och Patrice Godonou, har aldrig tvivlat på produktens potential.

Den marknaden visade sig finnas dels i Surinam där det första Cellfabarmerade huset nu finns byggt och i Saudiarabien där intresset vuxit starkt det senaste året.

- Vi har varit globala redan från start och en av de viktigaste lärdomarna har varit att inse att begreppet närmarknaden är inte geografiskt betingat. En närmarknad definieras av produkten och var kunderna finns, säger Kiano Mottaghian.

Nu är det dock dags att återvända till Europa, en uttalad målsättning kommande år. Visserligen är det en fragmenterad marknad med många små volymer till skillnad från de gigantiska möjligheter som finns i Mellanöstern. Men i dagsläget överväger kommunikationerna och de kulturmässiga likheterna när Cellfab ska ta de efterlängtade steget från att vara etablerade till att på allvar börja sälja en produkt som allt fler börjat få upp ögonen för.

I sin tur innebär det att företaget omorganiseras och rollerna ändras.

- Vi byter positioner, backar lite själva och tar in de krafter som behövs för att ta de stegen. Det kräver ödmjukhet och bygger på de misstag vi sett andra göra. Vi är små men satsar stort och den miljardpotential som vi talade om i förra intervjun finns kvar.

Tre saker vi lärt oss

- Teamet, teamet, teamet

- Närmarknaden är inte en geografisk punkt utan där kunderna är

- Ha alltid en stark ägarbild

Det här skulle vi gjort annorlunda

”Skapat en stark ägarbild från start”

Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Ali: Litet misstag tvingar mig och min familj lämna Sverige

KOMPETENSUTVSNINGARNA Ali Omumi är affärsutvecklare och har haft flera toppjobb i svenskt näringsliv. Nu tvingas han lämna landet efter att Migrationsverket nekat honom arbetstillstånd. Entreprenör har låtit honom att med egna ord berätta sin historia. "Hur kan ett smärre administrativt misstag av en arbetsgivare innebära att jag och hela min familj rycks upp med rötterna och tvingas lämna Sverige?", skriver han.
NYHET Publicerad:

Segerfeldt: En Bagdad-Bob på var sin sida av Östersjön

DEBATT Debattören Fredrik Segerfeldt går till attack mot LO, som i sin valfilm menar att en alliansregering skulle hota jobben. Segerfeldt jämför LO:s film med rysk propaganda och frågar sig varifrån LO:s tanke om att svenska företag är som hin håle själv kommer från.
NYHET Publicerad:

Kaféet fick inte alkoholtillstånd - ligger för nära lekplats

REGELKRÅNGLET Krögaren Kjell Andersson och hustrun Kicki Edholm får inte servera alkohol på sitt sommarkafé. Orsaken är att kommunen inte vill att barn vid en lekplats i närheten ser när vuxna dricker alkohol. ”Grejen är helt befängd”, säger Kjell Andersson. Visita rekommenderar att beslutet överklagas eftersom det inte följer alkohollagen.
NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.