Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

Johan Delfalk och Cecilia Henriksson fyller det egna företaget Adventura med nya äventyr.
Foto: TT Bild Emil Langvad
Där borta, bakom horisonten. Det finns alltid en upplevelse som passar. Johan Delfalk och Cecilia Henriksson fyller Adventura med nya äventyr.

Vad hände sen Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.

Entreprenör 2011
Foto: Anders Gustafson

I dag har företaget ingen fast kontorsadress. I sig inte märkligt när de två i ledningen inte riktigt kommer ihåg hur många resdagar det blev förra året. Men så har det också blivit en livsstil för Cecilia Henriksson och Johan Delfalk att driva Adventura vidare på samma sätt som när Entreprenör senast berättade om företaget i början av 2011: Att skapa upplevelser, vare sig det handlar om att klättra nerför vattentornet i Ystad eller att fotvandra i Jordanien.

– Jag startade företaget redan 1999 mitt i den brinnande högkonjunkturen då allt var möjligt, det fanns nästan inga gränser, säger Johan Delfalk.

Ett par år senare, 2004, kom Cecilia Henriksson med, även hon med äventyret i blodet, och sedan dess driver duon företaget tillsammans. De upplevelser det handlar om är i första hand riktade mot företag, antingen som en del i en konferens, ett särskilt event eller ett tillfälle där aktiviteterna är i fokus, lika gärna som det kan handla om att ta ansvar för hela konferensen, ner till sista anteckningsblocket. Det placerar Adventura inom besöksnäringen, en av de största branscherna i landet men också en av de mest konjunkturkänsliga.

– Det stämmer, och det har vi kämpat med genom åren. Men sedan i höstas förra året är det på väg uppåt igen, det märker vi, fortsätter Johan Delfalk.

Ett sätt att möta svängningarna på marknaden har varit att starta en kompletterande verksamhet som arbetar med inkommande, utländska resenärer. Genom årens lopp har Adventura skaffat sig ett renommé i en rad länder där de ordnat olika aktiviteter. Det kan nu användas till att ta hand om kunder från bland annat de länderna.

Det har också blivit allt vanligare att de kunderna är privatpersoner som vill och har ekonomin att göra en resa vid sidan av det vanliga.

– Sverige är till viss del ett exotiskt land med mycket orörd natur och det lockar. Över huvud taget är naturupplevelsen allt mer efterfrågad. Vi håller just nu på med ett arrangemang för ett österrikiskt företag som vill åka någonstans där det inte finns mobiltäckning. Det lutar åt Svalbard, säger Cecilia Henriksson.

De senaste åren har Adventura kapat mellanhänderna och självt tagit ansvar för hela produkten. Det minskar kostnaderna och ger samtidigt bättre kontroll över kvaliteten. I sin tur öppnar det för att vara återförsäljare till bland annat reseföretag. Även det är ett sätt att jämna ut konjunkturerna.

– I dag fokuserar företagen mycket mer på nyttan av både konferensen och aktiviteterna. Det ska vara mer än lek och ploj. Det gör att vi måste vara än mer kreativa och hitta upplevelser som sticker ut men inte tar för lång tid, säger Cecilia Henriksson.

Den egna kreativiteten odlar de genom ett oavbrutet eget resande, deltagande på olika mässor runt om i världen och över huvud taget med att vara vaken för vad som händer i omvärlden. Resenäringen är ju en av de branscher som utvecklats enormt mycket de senaste åren.

– Världen har krympt, alla vet mer och kan boka mycket själva. Samtidigt är det aktiviteterna, äventyren som är vår styrka och de kan vi paketera varhelst i världen kunden vill ha den. Det klarar vi genom att ständigt vara lyhörda och fånga upp vad som sker, vår överlevnad bygger på det, säger Johan Delfalk.

Det skulle vi gjort annorlunda

”Vi skulle ha lyssnat mer på oss själva, inte fäst så stor vikt vid vad utomstående tyckt och föreslagit.”

Tre saker vi lärt oss
  1. Att med jämna mellanrum stanna upp och tänka efter:Hur ser marknaden ut nu?
  2. Ha is i magen när marknaden sviktar, rida ut svackorna.
  3. Agera snabbt på sådant som inte fungerar.
Anders Carlsson