Johan Delfalk och Cecilia Henriksson fyller det egna företaget Adventura med nya äventyr.
Foto: TT Bild Emil Langvad

Där borta, bakom horisonten. Det finns alltid en upplevelse som passar. Johan Delfalk och Cecilia Henriksson fyller Adventura med nya äventyr.

NYHET Publicerad

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.

Entreprenör 2011
Foto: Anders Gustafson

I dag har företaget ingen fast kontorsadress. I sig inte märkligt när de två i ledningen inte riktigt kommer ihåg hur många resdagar det blev förra året. Men så har det också blivit en livsstil för Cecilia Henriksson och Johan Delfalk att driva Adventura vidare på samma sätt som när Entreprenör senast berättade om företaget i början av 2011: Att skapa upplevelser, vare sig det handlar om att klättra nerför vattentornet i Ystad eller att fotvandra i Jordanien.

– Jag startade företaget redan 1999 mitt i den brinnande högkonjunkturen då allt var möjligt, det fanns nästan inga gränser, säger Johan Delfalk.

Ett par år senare, 2004, kom Cecilia Henriksson med, även hon med äventyret i blodet, och sedan dess driver duon företaget tillsammans. De upplevelser det handlar om är i första hand riktade mot företag, antingen som en del i en konferens, ett särskilt event eller ett tillfälle där aktiviteterna är i fokus, lika gärna som det kan handla om att ta ansvar för hela konferensen, ner till sista anteckningsblocket. Det placerar Adventura inom besöksnäringen, en av de största branscherna i landet men också en av de mest konjunkturkänsliga.

– Det stämmer, och det har vi kämpat med genom åren. Men sedan i höstas förra året är det på väg uppåt igen, det märker vi, fortsätter Johan Delfalk.

Ett sätt att möta svängningarna på marknaden har varit att starta en kompletterande verksamhet som arbetar med inkommande, utländska resenärer. Genom årens lopp har Adventura skaffat sig ett renommé i en rad länder där de ordnat olika aktiviteter. Det kan nu användas till att ta hand om kunder från bland annat de länderna.

Det har också blivit allt vanligare att de kunderna är privatpersoner som vill och har ekonomin att göra en resa vid sidan av det vanliga.

– Sverige är till viss del ett exotiskt land med mycket orörd natur och det lockar. Över huvud taget är naturupplevelsen allt mer efterfrågad. Vi håller just nu på med ett arrangemang för ett österrikiskt företag som vill åka någonstans där det inte finns mobiltäckning. Det lutar åt Svalbard, säger Cecilia Henriksson.

Annons

De senaste åren har Adventura kapat mellanhänderna och självt tagit ansvar för hela produkten. Det minskar kostnaderna och ger samtidigt bättre kontroll över kvaliteten. I sin tur öppnar det för att vara återförsäljare till bland annat reseföretag. Även det är ett sätt att jämna ut konjunkturerna.

– I dag fokuserar företagen mycket mer på nyttan av både konferensen och aktiviteterna. Det ska vara mer än lek och ploj. Det gör att vi måste vara än mer kreativa och hitta upplevelser som sticker ut men inte tar för lång tid, säger Cecilia Henriksson.

Den egna kreativiteten odlar de genom ett oavbrutet eget resande, deltagande på olika mässor runt om i världen och över huvud taget med att vara vaken för vad som händer i omvärlden. Resenäringen är ju en av de branscher som utvecklats enormt mycket de senaste åren.

– Världen har krympt, alla vet mer och kan boka mycket själva. Samtidigt är det aktiviteterna, äventyren som är vår styrka och de kan vi paketera varhelst i världen kunden vill ha den. Det klarar vi genom att ständigt vara lyhörda och fånga upp vad som sker, vår överlevnad bygger på det, säger Johan Delfalk.

Det skulle vi gjort annorlunda

”Vi skulle ha lyssnat mer på oss själva, inte fäst så stor vikt vid vad utomstående tyckt och föreslagit.”

Tre saker vi lärt oss
  1. Att med jämna mellanrum stanna upp och tänka efter:Hur ser marknaden ut nu?
  2. Ha is i magen när marknaden sviktar, rida ut svackorna.
  3. Agera snabbt på sådant som inte fungerar.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATT Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

"En attack mot skolor som drivs av människor"

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”