Johan Delfalk och Cecilia Henriksson fyller det egna företaget Adventura med nya äventyr.
Foto: TT Bild Emil Langvad

Där borta, bakom horisonten. Det finns alltid en upplevelse som passar. Johan Delfalk och Cecilia Henriksson fyller Adventura med nya äventyr.

NYHET Publicerad

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.

Entreprenör 2011
Foto: Anders Gustafson

I dag har företaget ingen fast kontorsadress. I sig inte märkligt när de två i ledningen inte riktigt kommer ihåg hur många resdagar det blev förra året. Men så har det också blivit en livsstil för Cecilia Henriksson och Johan Delfalk att driva Adventura vidare på samma sätt som när Entreprenör senast berättade om företaget i början av 2011: Att skapa upplevelser, vare sig det handlar om att klättra nerför vattentornet i Ystad eller att fotvandra i Jordanien.

– Jag startade företaget redan 1999 mitt i den brinnande högkonjunkturen då allt var möjligt, det fanns nästan inga gränser, säger Johan Delfalk.

Ett par år senare, 2004, kom Cecilia Henriksson med, även hon med äventyret i blodet, och sedan dess driver duon företaget tillsammans. De upplevelser det handlar om är i första hand riktade mot företag, antingen som en del i en konferens, ett särskilt event eller ett tillfälle där aktiviteterna är i fokus, lika gärna som det kan handla om att ta ansvar för hela konferensen, ner till sista anteckningsblocket. Det placerar Adventura inom besöksnäringen, en av de största branscherna i landet men också en av de mest konjunkturkänsliga.

– Det stämmer, och det har vi kämpat med genom åren. Men sedan i höstas förra året är det på väg uppåt igen, det märker vi, fortsätter Johan Delfalk.

Ett sätt att möta svängningarna på marknaden har varit att starta en kompletterande verksamhet som arbetar med inkommande, utländska resenärer. Genom årens lopp har Adventura skaffat sig ett renommé i en rad länder där de ordnat olika aktiviteter. Det kan nu användas till att ta hand om kunder från bland annat de länderna.

Det har också blivit allt vanligare att de kunderna är privatpersoner som vill och har ekonomin att göra en resa vid sidan av det vanliga.

– Sverige är till viss del ett exotiskt land med mycket orörd natur och det lockar. Över huvud taget är naturupplevelsen allt mer efterfrågad. Vi håller just nu på med ett arrangemang för ett österrikiskt företag som vill åka någonstans där det inte finns mobiltäckning. Det lutar åt Svalbard, säger Cecilia Henriksson.

Annons

De senaste åren har Adventura kapat mellanhänderna och självt tagit ansvar för hela produkten. Det minskar kostnaderna och ger samtidigt bättre kontroll över kvaliteten. I sin tur öppnar det för att vara återförsäljare till bland annat reseföretag. Även det är ett sätt att jämna ut konjunkturerna.

– I dag fokuserar företagen mycket mer på nyttan av både konferensen och aktiviteterna. Det ska vara mer än lek och ploj. Det gör att vi måste vara än mer kreativa och hitta upplevelser som sticker ut men inte tar för lång tid, säger Cecilia Henriksson.

Den egna kreativiteten odlar de genom ett oavbrutet eget resande, deltagande på olika mässor runt om i världen och över huvud taget med att vara vaken för vad som händer i omvärlden. Resenäringen är ju en av de branscher som utvecklats enormt mycket de senaste åren.

– Världen har krympt, alla vet mer och kan boka mycket själva. Samtidigt är det aktiviteterna, äventyren som är vår styrka och de kan vi paketera varhelst i världen kunden vill ha den. Det klarar vi genom att ständigt vara lyhörda och fånga upp vad som sker, vår överlevnad bygger på det, säger Johan Delfalk.

Det skulle vi gjort annorlunda

”Vi skulle ha lyssnat mer på oss själva, inte fäst så stor vikt vid vad utomstående tyckt och föreslagit.”

Tre saker vi lärt oss
  1. Att med jämna mellanrum stanna upp och tänka efter:Hur ser marknaden ut nu?
  2. Ha is i magen när marknaden sviktar, rida ut svackorna.
  3. Agera snabbt på sådant som inte fungerar.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Tummen upp för borgerlighetens antiskatte-allians

POLITIK Att Alliansen enats om att inte utesluta några metoder för att stoppa regeringens skattehöjningar är goda nyheter för Sveriges företagare. "Nu är det hög tid att lägga om kursen och istället låta bättre företagsklimat och stärkt konkurrenskraft bli ledstjärnor för skatternas utformning", säger Johan Fall, chef för skatteavdelning på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.