Bilentusiaster möts på privat bilprovning

Glad i Ystad. Richard Gimser startade landets första privata bilprovning. Det har gått efter planerna och är en mötesplats för bilälskare från hela landet.
Foto: Jan Pontho
Glad i Ystad. Richard Gimser startade landets första privata bilprovning. Det har gått efter planerna och är en mötesplats för bilälskare från hela landet.
526

Vad hände sen Han var först ut med en privat bilprovning. Nu vill han gärna hjälpa andra att också starta egna verksamheter. Men framför allt vill Richard Gimser bygga mötesplatser för människor som gillar bilar.

– Jag har dragit ner från 70 timmar i veckan till 35, så jag jobbar väl bara halvtid numera…

        Det säger Richard Gimser som svar på frågan ”vad hände sen” efter att tidningen Entreprenör i maj 2014 berättade om den privata bilprovning som han varit först ut med att starta. Då var han först ut i den mindre skalan efter att den statliga bilprovningen konkurrensutsatts 2010 och faktum är att det är han i princip fortfarande.

– Det finns fem stora kedjor och så är vi två små fristående.

        Nu var han ingen nybörjare i konsten att kontrollera och godkänna fordon. Fjorton är som anställd i Bilprovningen gav stabila kunskaper. Lägg sedan till ett brinnande bilintresse sedan koltåldern och det är inte svårt att inse att Richard Gimser är på rätt plats i sitt entreprenörskap. Dessutom byggde han snabbt upp en egen nisch som bilprovare, även den byggt på eget intresse och kunnande: amerikanska bilar av äldre snitt.

– Min första egna Chevrolet, en 57:a, köpte jag för över tjugo år sedan och den hänger med än. 

        Den nischen gjorde att namnet Ystad Bilbesiktning snabbt spred sig i bilkretsar. Det har kommit förare med sina klenoder från Dalarna och Norrland för att få sin guldklimpar besiktade av just Tommy Gimser och hans kollegor. 

        Just nu är dock nischen något som kommer att påverka företagets framtid. Nya regler tar bort kravet på besiktning om billen är äldre än femtio år.

– Ja, det innebär att den av det vi arbetar med försvinner när det blir frivilligt. Det gör att vi naturligtvis måste komplettera det med annat. Därför har vi byggt nytt för att kunna ta emot tunga fordon. 

        De nya lokalerna som togs i bruk för tre år sedan är en storsatsning för företaget som nu växt till 10 anställda och omsätter drygt tolv miljoner. Det är dessutom en tydlig satsning i branschen som inte invigt några nya stationer för tunga fordon på länge. Det kommer att ytterligare stärka den kunskapsbank som Richard Gimser nu har byggt upp. 

– Det har tagit lång tid för den privata bilprovningsmarknaden att växa. I Finland tog det tio år innan det tog fart. Man jag tycker att det börjar röra på sig här hemma nu. Det är många som hör av sig och vill ventilera sina idéer om att starta eget. Jag hör ju ungefär samma argument som jag själv startade: Längtan efter att vara sig själv, att inte ingå i en stor, styrd organisation. 

        På sikt kan efterfrågan på kunskaperna i konsten att driva fristående bilprovning bli en egen, ny nisch. Särskilt nu när den egna arbetsinsatsen är nere på ”halvtid”. 

– Vi har kommit dit jag ville utan att hetsa fram någon tillväxt. Nu är det dags att njuta av det som vi skapat. Men jag kan också tänka mig att hjälpa andra som vill starta, alltså bli en konsult eller vad vi ska kalla det. Vår egen organisation fungerar ju så bra att jag kan vända mig utåt.

– Det roligaste av allt är ju att träffa andra bilentusiaster, prata bilar. Det är många som tycker att bilprovningen är som att gå till tandläkaren. Här är vi en mötesplats för människor som gillar bilar, av alla sorter. 

Tre saker jag lärt mig:
  1. Att inte ta allt för givet, marknadsplanerna i all ära.
  2. Inget är gratis, det gäller att jobba för saken.
  3. Jantelagen existerar, särskilt i en så liten stad som Ystad.
Det skulle jag gjort annorlunda:

”Egentligen ingenting, faktiskt. Det hela har gått långsamt och bra enligt mina planer.”

Anders Carlsson