Peter Arneryd

Hellre kläder än administration. Peter Arneryd vill jobba med den skapande delen och bygga vidare på det egna jeansmärket.

NYHET Publicerad

Crowdfunding skapade bas för tillväxt för jeansmärke

VAD HÄNDE SEN Tanken var att bli återförsäljare. Istället äger de nu sitt eget jeansmärke. Vägen framåt för Marappo har varit tyngre än planerat men nu bygger grundarna vidare på att sälja i både butik och på webben.

Det är fem år sedan tre killars gemensamma dröm om att starta eget blev verklighet. Det som från början var tänkt att vara en återförsäljare för distribution för utländska varumärken, blev istället ett eget jeansmärke. Utan någon erfarenhet av vare sig tillverkning eller klädmarknaden. Resultatet blev Marappo.

Under åren har företaget utvecklats och gått åt en annan riktning än som från början var planen. Fabrikslokalen i Rosengård har förflyttats och nu trängs butik och fabrik i samma lokal i Mobilia i Malmö. Efterfrågan på skräddarskydda kläder var betydligt större än förvänta, 90 procent kläder av de som företaget säljer är skräddarsytt.

Istället för att ta in kapital från en enda investerare har Marappo använt sig av crowdfunding. Ett relativt nytt investeringsalternativ som går ut på att olika utomstående investerare får investera mindre summor, men som minst 1000 kronor. Totalt fick företaget 34 investerare med ett kapital på totalt 300 000 kronor.

Idag har företaget växt till två anställda, plus grundarna. Sedan starten har de haft ett nära samarbete med arbetsförmedlingen, som har hjälpt dem att rekrytera sömmerskorna i fabriken och de praktikanter som jobbar på företaget.  

Administrationen får grundarna sköta själva.

– Omsättningen är inte tillräckligt hög än för att få det att gå runt med anställda, säger Peter Arneryd, en av grundarna och slår fast att administrationen är den del som tar mest tid från de anställda.

När kortterminalerna inte fungerar eller om det trådlösa närverket krånglar finns det ingen annan som kan lösa det och det är just sådana saker som tar av tiden som skulle kunna användas till att utveckla företaget.

– Från det att vi fick tipset om lokalen tog det oss två veckor innan vi hade öppnat både butiken och fabriken. Att öppna butik var dock betydligt mer komplicerat än vad vi trott. Det största hindret är fortfarande att lyckas vara tidseffektiv gällande den administrativa delen, att laga kortterminaler, saker i butiken och andra småsaker kan ibland kännas att det tar av den tiden vi skulle kunna använt för att utveckla företaget istället, säger Peter Arneryd.

Peter Arneryd ser trots det ljust på framtiden.

– Planen nu är att jobba vidare på vårt koncept och varumärke. Vi planerar att bygga vidare på den plattform vi har byggt för webb och butik och det är den kombinationen vi tror att vi kommer lyckas med. 

Ellen Frostell

Tre saker vi lärt oss

1. Man är i stort sätt aldrig ledig.
2. Allt blir dyrare, tar längre tid och blir mer omständigt än vad man förväntat sig.
3. Inga kostnadskalkyler håller, någonsin.

Det här skulle vi gjort annorlunda

”Vi skulle inte ha låst oss vid grundidén. Och undersökt marknaden och efterfrågan mer noggrant.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.