Peter Arneryd

Hellre kläder än administration. Peter Arneryd vill jobba med den skapande delen och bygga vidare på det egna jeansmärket.

NYHET Publicerad

Crowdfunding skapade bas för tillväxt för jeansmärke

VAD HÄNDE SEN Tanken var att bli återförsäljare. Istället äger de nu sitt eget jeansmärke. Vägen framåt för Marappo har varit tyngre än planerat men nu bygger grundarna vidare på att sälja i både butik och på webben.

Det är fem år sedan tre killars gemensamma dröm om att starta eget blev verklighet. Det som från början var tänkt att vara en återförsäljare för distribution för utländska varumärken, blev istället ett eget jeansmärke. Utan någon erfarenhet av vare sig tillverkning eller klädmarknaden. Resultatet blev Marappo.

Under åren har företaget utvecklats och gått åt en annan riktning än som från början var planen. Fabrikslokalen i Rosengård har förflyttats och nu trängs butik och fabrik i samma lokal i Mobilia i Malmö. Efterfrågan på skräddarskydda kläder var betydligt större än förvänta, 90 procent kläder av de som företaget säljer är skräddarsytt.

Istället för att ta in kapital från en enda investerare har Marappo använt sig av crowdfunding. Ett relativt nytt investeringsalternativ som går ut på att olika utomstående investerare får investera mindre summor, men som minst 1000 kronor. Totalt fick företaget 34 investerare med ett kapital på totalt 300 000 kronor.

Idag har företaget växt till två anställda, plus grundarna. Sedan starten har de haft ett nära samarbete med arbetsförmedlingen, som har hjälpt dem att rekrytera sömmerskorna i fabriken och de praktikanter som jobbar på företaget.  

Administrationen får grundarna sköta själva.

– Omsättningen är inte tillräckligt hög än för att få det att gå runt med anställda, säger Peter Arneryd, en av grundarna och slår fast att administrationen är den del som tar mest tid från de anställda.

När kortterminalerna inte fungerar eller om det trådlösa närverket krånglar finns det ingen annan som kan lösa det och det är just sådana saker som tar av tiden som skulle kunna användas till att utveckla företaget.

Annons

– Från det att vi fick tipset om lokalen tog det oss två veckor innan vi hade öppnat både butiken och fabriken. Att öppna butik var dock betydligt mer komplicerat än vad vi trott. Det största hindret är fortfarande att lyckas vara tidseffektiv gällande den administrativa delen, att laga kortterminaler, saker i butiken och andra småsaker kan ibland kännas att det tar av den tiden vi skulle kunna använt för att utveckla företaget istället, säger Peter Arneryd.

Peter Arneryd ser trots det ljust på framtiden.

– Planen nu är att jobba vidare på vårt koncept och varumärke. Vi planerar att bygga vidare på den plattform vi har byggt för webb och butik och det är den kombinationen vi tror att vi kommer lyckas med. 

Ellen Frostell

Tre saker vi lärt oss

1. Man är i stort sätt aldrig ledig.
2. Allt blir dyrare, tar längre tid och blir mer omständigt än vad man förväntat sig.
3. Inga kostnadskalkyler håller, någonsin.

Det här skulle vi gjort annorlunda

”Vi skulle inte ha låst oss vid grundidén. Och undersökt marknaden och efterfrågan mer noggrant.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Tummen upp för borgerlighetens antiskatte-allians

POLITIK Att Alliansen enats om att inte utesluta några metoder för att stoppa regeringens skattehöjningar är goda nyheter för Sveriges företagare. "Nu är det hög tid att lägga om kursen och istället låta bättre företagsklimat och stärkt konkurrenskraft bli ledstjärnor för skatternas utformning", säger Johan Fall, chef för skatteavdelning på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.