Peter Arneryd

Hellre kläder än administration. Peter Arneryd vill jobba med den skapande delen och bygga vidare på det egna jeansmärket.

NYHET Publicerad

Crowdfunding skapade bas för tillväxt för jeansmärke

VAD HÄNDE SEN Tanken var att bli återförsäljare. Istället äger de nu sitt eget jeansmärke. Vägen framåt för Marappo har varit tyngre än planerat men nu bygger grundarna vidare på att sälja i både butik och på webben.

Det är fem år sedan tre killars gemensamma dröm om att starta eget blev verklighet. Det som från början var tänkt att vara en återförsäljare för distribution för utländska varumärken, blev istället ett eget jeansmärke. Utan någon erfarenhet av vare sig tillverkning eller klädmarknaden. Resultatet blev Marappo.

Under åren har företaget utvecklats och gått åt en annan riktning än som från början var planen. Fabrikslokalen i Rosengård har förflyttats och nu trängs butik och fabrik i samma lokal i Mobilia i Malmö. Efterfrågan på skräddarskydda kläder var betydligt större än förvänta, 90 procent kläder av de som företaget säljer är skräddarsytt.

Istället för att ta in kapital från en enda investerare har Marappo använt sig av crowdfunding. Ett relativt nytt investeringsalternativ som går ut på att olika utomstående investerare får investera mindre summor, men som minst 1000 kronor. Totalt fick företaget 34 investerare med ett kapital på totalt 300 000 kronor.

Idag har företaget växt till två anställda, plus grundarna. Sedan starten har de haft ett nära samarbete med arbetsförmedlingen, som har hjälpt dem att rekrytera sömmerskorna i fabriken och de praktikanter som jobbar på företaget.  

Administrationen får grundarna sköta själva.

– Omsättningen är inte tillräckligt hög än för att få det att gå runt med anställda, säger Peter Arneryd, en av grundarna och slår fast att administrationen är den del som tar mest tid från de anställda.

När kortterminalerna inte fungerar eller om det trådlösa närverket krånglar finns det ingen annan som kan lösa det och det är just sådana saker som tar av tiden som skulle kunna användas till att utveckla företaget.

Annons

– Från det att vi fick tipset om lokalen tog det oss två veckor innan vi hade öppnat både butiken och fabriken. Att öppna butik var dock betydligt mer komplicerat än vad vi trott. Det största hindret är fortfarande att lyckas vara tidseffektiv gällande den administrativa delen, att laga kortterminaler, saker i butiken och andra småsaker kan ibland kännas att det tar av den tiden vi skulle kunna använt för att utveckla företaget istället, säger Peter Arneryd.

Peter Arneryd ser trots det ljust på framtiden.

– Planen nu är att jobba vidare på vårt koncept och varumärke. Vi planerar att bygga vidare på den plattform vi har byggt för webb och butik och det är den kombinationen vi tror att vi kommer lyckas med. 

Ellen Frostell

Tre saker vi lärt oss

1. Man är i stort sätt aldrig ledig.
2. Allt blir dyrare, tar längre tid och blir mer omständigt än vad man förväntat sig.
3. Inga kostnadskalkyler håller, någonsin.

Det här skulle vi gjort annorlunda

”Vi skulle inte ha låst oss vid grundidén. Och undersökt marknaden och efterfrågan mer noggrant.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.