The Smiling group
Foto: Sören Andersson

Affärer med ett leende. The Smiling Group har lyckats med ursprungsidén att sälja hållbart producerade varor utan fördyrande påslag. Joakim Söderling, Linnea Söderling, Oscar Alsén och Johan Forshällen bollar nu med fler produkter.

NYHET Publicerad

De har knäckt nöten till framgång

VAD HÄNDE SEN De började med cashewnötter och är nu uppe i drygt 20 olika produkter. Men den ursprungliga strategin ligger fast: Hållbar produktion hos leverantörerna och samma pris som konkurrenterna i butikerna här hemma. Efter tre år har de fyra bakom The Smiling Group knäckt nöten till framgång.

Inga mellanhänder, ekologisk odling, förädling i Afrika och samma prisnivå i svenska butiker som för icke-ekologiska produkter.

Det var den tanke som drev fyra studenter från Linnéuniversitetet att starta import av cashewnötter från Gambia, allt samlat under namnet The Smiling Group. I sig bottnade företagsidén på en kandidatuppsats om hur bistånd till tredje världen kan bli mer effektivt och framför allt främja entreprenörskap i det aktuella landet.

Det var en tanke som direkt fick fästa här hemma i Sverige. Pressbyrån blev första kund, innan verksamheten ens var igång.

– Och vi som inte ens hade ett färdigt företag eller kunde något om livsmedelsbranschen. Det var bara att sätta våra Excelark i arbete, minns Oscar Alsén, vd och en av de fyra grundarna av företaget. 

När Entreprenör skrev om det nystartade företaget senast, i december 2013, hade den första laddningen cashewnötter distribuerats ut till inte bara Pressbyrån utan också bland andra 7Eleven och SF Bio.

– Vi hade beställt 125 ton råa nötter. Den första läxan var hur det går till att omvandla X ton råa nötter till Y ton förädlade, ätbara nötter, med en stenhård deadline från Pressbyrån, säger Oscar Alsén

Det var en av många läxor som innebar månader på plats i Gambia för att bygga logistikkedjor, starta förädlingsverksamheter och framför allt lära sig om det är att verka och göra affärer i ett land som Gambia. 

Annons

Snart stod det också klart att det behövdes både fler leverantörsländer och fler produkter. 

– Gambia är ungefär lika stort som Skåne och nötterna skördas en gång per år. Vi valde därför att sprida inköpen till Elfenbenskusten och Burkina Faso.

Svaret blev Elfenbenskusten och de odlare där som också kommit långt när det gäller ekologisk odling. Snart var också produktkatalogen utökad med bland annat kokoschips och jordnötter. Allt underordnat den ursprungliga tanken om fairtrade och nytta för både konsumenter och producenter. När jordnötter införlivades i sortimentet förra året upptäckte de fyra som fortfarande driver företaget att produktionen skapade stora mängder krossade nötter. Det har skapat en andrahandsmarknad för krosset som används för tillverkning av energibars, något som Smiling Group tagit vara på.

I dag finns 22 olika produkter i sortimentet sedan tre olika sorters juice tillförts, en dryck som dessutom är världens första som både är ekologisk och fairtrade. Den växande produktkatalogen ger också en finansiell stabilitet. I år räknar man med att komma upp i en omsättning på 30 miljoner.

– Alla har vi i dag lön från företaget. Det är en milstolpe. 

Smiling finns numera hos alla de stora livsmedelskedjorna och även på apotek. Samtidigt är konkurrensen tuff, särskilt för ett mindre företag men en så tydlig vilja att arbeta med hållbara metoder. Nyligen belönades de också med Livsmedelspriset för sitt arbete på att ”skapa mervärde längs hela produktionskedjan” som motiveringen lyder.

– Vi brottas nog med andra frågor än våra konkurrenter. Bland annat har vi personliga relationer med alla våra producenter. Det har tagit sina år men vi har lyckats med den ursprungliga strategin och har något att berätta genom våra produkter. Nästa steg blir att börja exportera utanför Sverige. 

Tre saker vi lärt oss
  • Vikten att jobba fram produkten med kunden
.
  • Rätt pris är A och O. 

  • Att allt tar längre tid än man tror. Därför är det viktigt med god planering och tålamod.
Det här kunde vi gjort annorlunda
  • Vi är mycket stolta över arbetet med Smiling och det faktum att det rullat på så väl. Om än lite naiva i början på vad vi gav oss in på men det är också en skönhet i att inte bara se hinder utan möjligheterna.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.