The Smiling group
Foto: Sören Andersson

Affärer med ett leende. The Smiling Group har lyckats med ursprungsidén att sälja hållbart producerade varor utan fördyrande påslag. Joakim Söderling, Linnea Söderling, Oscar Alsén och Johan Forshällen bollar nu med fler produkter.

NYHET Publicerad

De har knäckt nöten till framgång

VAD HÄNDE SEN De började med cashewnötter och är nu uppe i drygt 20 olika produkter. Men den ursprungliga strategin ligger fast: Hållbar produktion hos leverantörerna och samma pris som konkurrenterna i butikerna här hemma. Efter tre år har de fyra bakom The Smiling Group knäckt nöten till framgång.

Inga mellanhänder, ekologisk odling, förädling i Afrika och samma prisnivå i svenska butiker som för icke-ekologiska produkter.

Det var den tanke som drev fyra studenter från Linnéuniversitetet att starta import av cashewnötter från Gambia, allt samlat under namnet The Smiling Group. I sig bottnade företagsidén på en kandidatuppsats om hur bistånd till tredje världen kan bli mer effektivt och framför allt främja entreprenörskap i det aktuella landet.

Det var en tanke som direkt fick fästa här hemma i Sverige. Pressbyrån blev första kund, innan verksamheten ens var igång.

– Och vi som inte ens hade ett färdigt företag eller kunde något om livsmedelsbranschen. Det var bara att sätta våra Excelark i arbete, minns Oscar Alsén, vd och en av de fyra grundarna av företaget. 

När Entreprenör skrev om det nystartade företaget senast, i december 2013, hade den första laddningen cashewnötter distribuerats ut till inte bara Pressbyrån utan också bland andra 7Eleven och SF Bio.

– Vi hade beställt 125 ton råa nötter. Den första läxan var hur det går till att omvandla X ton råa nötter till Y ton förädlade, ätbara nötter, med en stenhård deadline från Pressbyrån, säger Oscar Alsén

Det var en av många läxor som innebar månader på plats i Gambia för att bygga logistikkedjor, starta förädlingsverksamheter och framför allt lära sig om det är att verka och göra affärer i ett land som Gambia. 

Annons

Snart stod det också klart att det behövdes både fler leverantörsländer och fler produkter. 

– Gambia är ungefär lika stort som Skåne och nötterna skördas en gång per år. Vi valde därför att sprida inköpen till Elfenbenskusten och Burkina Faso.

Svaret blev Elfenbenskusten och de odlare där som också kommit långt när det gäller ekologisk odling. Snart var också produktkatalogen utökad med bland annat kokoschips och jordnötter. Allt underordnat den ursprungliga tanken om fairtrade och nytta för både konsumenter och producenter. När jordnötter införlivades i sortimentet förra året upptäckte de fyra som fortfarande driver företaget att produktionen skapade stora mängder krossade nötter. Det har skapat en andrahandsmarknad för krosset som används för tillverkning av energibars, något som Smiling Group tagit vara på.

I dag finns 22 olika produkter i sortimentet sedan tre olika sorters juice tillförts, en dryck som dessutom är världens första som både är ekologisk och fairtrade. Den växande produktkatalogen ger också en finansiell stabilitet. I år räknar man med att komma upp i en omsättning på 30 miljoner.

– Alla har vi i dag lön från företaget. Det är en milstolpe. 

Smiling finns numera hos alla de stora livsmedelskedjorna och även på apotek. Samtidigt är konkurrensen tuff, särskilt för ett mindre företag men en så tydlig vilja att arbeta med hållbara metoder. Nyligen belönades de också med Livsmedelspriset för sitt arbete på att ”skapa mervärde längs hela produktionskedjan” som motiveringen lyder.

– Vi brottas nog med andra frågor än våra konkurrenter. Bland annat har vi personliga relationer med alla våra producenter. Det har tagit sina år men vi har lyckats med den ursprungliga strategin och har något att berätta genom våra produkter. Nästa steg blir att börja exportera utanför Sverige. 

Tre saker vi lärt oss
  • Vikten att jobba fram produkten med kunden
.
  • Rätt pris är A och O. 

  • Att allt tar längre tid än man tror. Därför är det viktigt med god planering och tålamod.
Det här kunde vi gjort annorlunda
  • Vi är mycket stolta över arbetet med Smiling och det faktum att det rullat på så väl. Om än lite naiva i början på vad vi gav oss in på men det är också en skönhet i att inte bara se hinder utan möjligheterna.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Fler äldre sätter högre tryck på välfärden

VÄLFÄRD Antalet stockholmare som är över åttio år kommer att öka dramatiskt de närmsta åren, vilket ställer större krav på utvecklingen. Men Reepalu-utredningen sätter käppar i hjulen för utvecklingen. "Jag hoppas att politikerna kommer att sansa sig", säger Catharina Tavakolinia, grundare av Kavat Vård.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.