De har knäckt nöten till framgång

The Smiling group
Foto: Sören Andersson
Affärer med ett leende. The Smiling Group har lyckats med ursprungsidén att sälja hållbart producerade varor utan fördyrande påslag. Joakim Söderling, Linnea Söderling, Oscar Alsén och Johan Forshällen bollar nu med fler produkter.

Vad hände sen De började med cashewnötter och är nu uppe i drygt 20 olika produkter. Men den ursprungliga strategin ligger fast: Hållbar produktion hos leverantörerna och samma pris som konkurrenterna i butikerna här hemma. Efter tre år har de fyra bakom The Smiling Group knäckt nöten till framgång.

Inga mellanhänder, ekologisk odling, förädling i Afrika och samma prisnivå i svenska butiker som för icke-ekologiska produkter.

Det var den tanke som drev fyra studenter från Linnéuniversitetet att starta import av cashewnötter från Gambia, allt samlat under namnet The Smiling Group. I sig bottnade företagsidén på en kandidatuppsats om hur bistånd till tredje världen kan bli mer effektivt och framför allt främja entreprenörskap i det aktuella landet.

Det var en tanke som direkt fick fästa här hemma i Sverige. Pressbyrån blev första kund, innan verksamheten ens var igång.

– Och vi som inte ens hade ett färdigt företag eller kunde något om livsmedelsbranschen. Det var bara att sätta våra Excelark i arbete, minns Oscar Alsén, vd och en av de fyra grundarna av företaget. 

När Entreprenör skrev om det nystartade företaget senast, i december 2013, hade den första laddningen cashewnötter distribuerats ut till inte bara Pressbyrån utan också bland andra 7Eleven och SF Bio.

– Vi hade beställt 125 ton råa nötter. Den första läxan var hur det går till att omvandla X ton råa nötter till Y ton förädlade, ätbara nötter, med en stenhård deadline från Pressbyrån, säger Oscar Alsén

Det var en av många läxor som innebar månader på plats i Gambia för att bygga logistikkedjor, starta förädlingsverksamheter och framför allt lära sig om det är att verka och göra affärer i ett land som Gambia. 

Snart stod det också klart att det behövdes både fler leverantörsländer och fler produkter. 

– Gambia är ungefär lika stort som Skåne och nötterna skördas en gång per år. Vi valde därför att sprida inköpen till Elfenbenskusten och Burkina Faso.

Svaret blev Elfenbenskusten och de odlare där som också kommit långt när det gäller ekologisk odling. Snart var också produktkatalogen utökad med bland annat kokoschips och jordnötter. Allt underordnat den ursprungliga tanken om fairtrade och nytta för både konsumenter och producenter. När jordnötter införlivades i sortimentet förra året upptäckte de fyra som fortfarande driver företaget att produktionen skapade stora mängder krossade nötter. Det har skapat en andrahandsmarknad för krosset som används för tillverkning av energibars, något som Smiling Group tagit vara på.

I dag finns 22 olika produkter i sortimentet sedan tre olika sorters juice tillförts, en dryck som dessutom är världens första som både är ekologisk och fairtrade. Den växande produktkatalogen ger också en finansiell stabilitet. I år räknar man med att komma upp i en omsättning på 30 miljoner.

– Alla har vi i dag lön från företaget. Det är en milstolpe. 

Smiling finns numera hos alla de stora livsmedelskedjorna och även på apotek. Samtidigt är konkurrensen tuff, särskilt för ett mindre företag men en så tydlig vilja att arbeta med hållbara metoder. Nyligen belönades de också med Livsmedelspriset för sitt arbete på att ”skapa mervärde längs hela produktionskedjan” som motiveringen lyder.

– Vi brottas nog med andra frågor än våra konkurrenter. Bland annat har vi personliga relationer med alla våra producenter. Det har tagit sina år men vi har lyckats med den ursprungliga strategin och har något att berätta genom våra produkter. Nästa steg blir att börja exportera utanför Sverige. 

Tre saker vi lärt oss
  • Vikten att jobba fram produkten med kunden
.
  • Rätt pris är A och O. 

  • Att allt tar längre tid än man tror. Därför är det viktigt med god planering och tålamod.
Det här kunde vi gjort annorlunda
  • Vi är mycket stolta över arbetet med Smiling och det faktum att det rullat på så väl. Om än lite naiva i början på vad vi gav oss in på men det är också en skönhet i att inte bara se hinder utan möjligheterna.
Anders Carlsson