NYHET Publicerad

Designat för framgång

VAD HÄNDE SEN Kreativiteten är drivkraften och den trygga grunden i företaget. Samtidigt har de båda textildesignerna Hanna Butler och Karin Olu Lindgård upptäckt att det finns ett stort mått av kreativitet också i entreprenörskapet. Utan den ena inga affärer, utan den andra inga visioner och nyskapande.

oo
Foto: OLA TORKELSSON
Textildesigners Entreprenoor_74A2921
Foto: OLA TORKELSSON

När Entreprenör hösten 2012 porträtterade det då nystartade företaget Butler/Lindgård fanns ett drömprojekt med i de båda textildesignernas framtidsbild: att designa ett bibliotek i Kapstaden, interiört som exteriört.

Det jobbet ligger fortfarande kvar under avdelningen ”Drömprojekt” eftersom raden av spännande utmaningar på hemmaplan helt enkelt hållit Hanna Butler och Karin Olu Lindgård fullt sysselsatta sedan företaget startade våren 2012.

– Mönsterproduktion, naturligtvis men också samarbeten med reklambyråer, Malmö Opera, olika textilföretag och förvaltningar, säger Karin Olu Lindgård, ena halvan i det företag som bildades när de två lärde känna varandra på en designskola i Köpenhamn.

– Vi insåg att vi ville arbeta tillsammans och såg att resultatet blev bra. Idéerna, kreativiteten är det viktiga, inte vem av oss som gjort vad. Det är ett prestigelöst givande och tagande och ett väldigt roligt sätt att arbeta, säger Hanna Butler.

De första försiktiga stegen som egna företagare, grundade på insikten att entreprenörskapet var förutsättningen för att kunna arbeta kreativt, fick en rivstart när en av produktionerna belönades med Almedahls Award. Det var ett stickat, tryckt och vävt möbeltyg som dels samlade flera olika tekniker, dels byggde på en berättelse, Olles Skidfärd. Den vilar också på det sätt som de två vill arbeta i ateljén, innovativt och utan rädsla för att prova nya vägar med textildesign.

– I början tog det kommersiella alldeles för stor plats eftersom vi gjorde mönster för att kunna sälja. Det var kul men samtidigt är det kortsiktigt och vi måste hala tiden har utrymme för det visonära, att hitta det som är designmässigt spännande, säger Karin Olu Lindgård.

Viljan att hitta nya uttryckssätt och möjligheter med textildesignen innebär dock inte att det sker på bekostnad av det affärsmässiga. Insikten om hur tätt det kommersiella och nyskapande hänger ihop är numera starkt förankrad.

Annons

– Vi har bland annat gjort utställningar med skisser från olika projekt, både såna som blivit produktioner och såna som tillhör vårt utvecklingsarbete. Det har lockat människor att köpa dem som ”vanliga” konstverk. Vi har blivit bra på att marknadsföra oss, säger Hanna Butler.

De många olika uppdragen, Karin Olu Lindgård kan först inte sätta fingret på hur kunderna egentligen ser ut, pendlar mellan mönsterproduktion, inredningar, installationer och offentliga utsmyckningar, men också utbildningar och workshops. Några ramar för vad som är rätt och fel, finns inte och skulle de eventuellt göra sig påminda är de till för att utmanas.

– Det mår vi bra av båda två, utan den riskerar kreativiteten att stanna av. Att vi arbetar tillsammans är också en viktig drivkraft och orsaken till att vi startade företaget så själva entreprenörskapet var egentligen det minsta problemet, säger Karin Olu Lindgård.

Hanna Butler håller med.

– Otryggheten som företagare, att det går upp och ner, går att leva med, det är taggande. Då är otåligheten, att det tar tid att bygga upp ett företag svårare att hantera. Vi är ju både kreatörer och entreprenörer och vi vill kunna kombinera det visionära som vi inte tjänar pengar på med det kommersiella som driver företaget vidare.

Tre saker vi lärt oss
  1. Vi måste vara både kreatörer och entreprenörer.

  2. Det är viktigt att alltid prata positivt om företaget och hur det utvecklas. Eventuella bekymmer stannar inne på kontoret.

  3. Vi är starkast tillsammans, 1 + 1 = 4.

Det skulle vi gjort annorlunda

”Ingenting. Visst finns det små saker men å andra sidan, hade de inte uppstått hade vi inte lärt oss något av det.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Västerås och Skellefteå i kamp om Europas största batterifabrik

FÖRETAGSKLIMAT 3 000 jobb och möjligheten att vara en del i utvecklingen av en mer klimatsmart värld. Det är det som står på spel när Västerås och Skellefteå tar kampen om var batteritillverkaren Northvolts fabrik ska ligga. ”Den kommer att bli Europas största”, säger vd:n Peter Carlsson.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Svensk tonic gyllene framgångssaga

NYKLÄCKT De första flaskorna exploderade. Men på bara ett år har studenterna Viktor Eriksson och Gustaf Ytanders tonic gjort succé hos privatpersoner och på välrenommerade barer över hela landet.
NYHET Publicerad:

Här står dörren öppen för nyanlända

I PRAKTIKEN För bröderna Kreshnik och Fatos Mulaj har rekryteringen av nyanlända skapat en unik företagsmiljö där anställning baseras på prestation och inte referenser. ”Det skulle vara fantastiskt om fler företag vågade ta in nyanlända”, säger Kreshnik Mulaj.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.