DeoDoc_01
Foto: SÖREN ANDERSSON
NYHET Publicerad

Envishet och god tajming öppnade marknaden för intimhygien

VAD HÄNDE SEN En helt ny produkt som dessutom rör underlivet. Förutsättningarna var inte de enklaste när systrarna Asadi startade DeoDoc. Två år senare har företaget fast mark under fötterna och har skapat en helt ny marknad för intimhygien.

DeoDoc_03

På väg mot Europa. Satsningen på deodorant för underlivet visade sig vara helt rätt. Nu vill Hedieh och Hasti Asadi expandera utanför Sverige.

Foto: SÖREN ANDERSSON

Idag är mamma inte orolig längre.

I och med att det är hon som sköter ekonomin ser hon att alla siffror pekar åt rätt håll. Men lite jobbigt var det när döttrarna bestämde sig för att satsa på ett företag som säljer en deodorant för de mer intima delarna av kroppen.

- Hela affärsidén föddes av vad vi själva och våra vänner upplevt. Dessutom fick jag ofta frågor från patienterna om vad man kan göra mot odör i underlivet som inte har med dålig hygien att göra.

Det säger Hedieh Asadi, läkare på Karolinska sjukhuset i Stockholm och som tillsammans med systern och ekonomen Hasti bestämde sig för att göra något åt problemet. Det innebar samtidigt ett steg in på entreprenörsbanan och framför allt byggandet av en helt egen nisch och en produkt som var lika ovanlig som fnissigt förlägen.

- Men egentligen är det helt odramatiskt, intimområdet har exakt samma svettkörtlar som armhålan. Trots det fanns det inte några vettiga produkter. Istället tvättas underlivet överdrivet ofta eller så används vanliga parfymer och bodylotions, vilket kan ge irritationer eller rubbade ph-värden, fortsätter Hedieh Asadi.

Svaret blev DeoDoc, en medicinskt utprovad deodorant för underlivet. Snabbspolar vi tiden sedan starten 2013 har entreprenörskapet till stora delar handlat om att avdramatisera både ämnet och produkten och på så sätt skapa en marknad.

- Vi förväntade oss att möta skeptiska kommentarer och det har tagit tid. Men nu känner vi att det har vänt. De som först inte trodde på oss har börjat heja på istället, säger Hasti Asadi.

Bland de som hejat på finns såväl Handelshögskolans inkubator som Almi som satsat ett startlån till företaget. I dagarna har de flyttat in hos Nasdaq som, imponerade av framgångarna hittills, upplåter kostnadsfria lokaler och goda nätverk under ett år.

Det har också visat sig att tajmingen varit ovanligt god. Konkurrensutsättningen av apoteksmarknaden har skapat ett intresse för nya produkter och därmed öppnat en tidigare relativt stängd marknad.

- Idag levererar vi till 300 apotek runt om i landet och har fått ett första genomslag i Norge, fortsätter hon.

Vägen dit har dock krävt mycket fotarbete enligt övertygelsen om att det personliga mötet alltid är överlägset, särskilt när det gäller att skapa förståelse för något helt nytt.

- Vi har mött gynekologer, barnmorskor och läkare men också jobbat med bloggare och använt sociala medier, säger Hedieh Asadi.

Sammantaget har envisheten, tajmingen och den starka tron på produkten skapat en plattform som gör att de fortsatta investeringarna nu kan göras med egna pengar. De ska i första skedet användas till att anställa Hasti på heltid i företaget. Hedieh arbetar fortsatt deltid som läkare, dels för att behålla kontakten med den medicinska världen, dels för att det skapar en betydande legitimitet i företaget.

Bygget av en helt ny marknad har dock lockat fram konkurrens.

- Det kom först som ett förslag om samarbete, ett joint venture, men när vi tackade nej började de konkurrera. Det sporrar oss att bli ännu bättre och det klart, lite smickrande är det att ett stort företag kopierar vår affärsidé, säger Hasti Asadi.

Systrarna är dock inte oroliga för att marknaden inte ska räcka till. Bara i Sverige säljs 800 miljoner vanliga deodoranter och i princip har intimdeodoranter en lika stor marknad. I och med att DeoDoc är först ute har de ett försprång vilket insteget i Norge visar. Där är de ännu helt ensamma och samma sak gäller på de övriga nordiska marknaderna.

- Det gäller bara att hinna med. Nu har vi tagit fram en intimdeodorant för män samtidigt som vi så smått börjat snegla på Europa.

Det här skulle vi ha gjort annorlunda

”Varit tuffare i några förhandlingar. Det går alltid att förhandla hårdare än vad man tror. Att vi inte varit det har gjort att vi förlorat en del pengar.”

Tre saker vi lärt oss
  • Ingenting är omöjligt
  • Magkänslan ljuger aldrig
  • Sverige är ett bra land att testa sina affärsidéer i
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.