DeoDoc_01
Foto: SÖREN ANDERSSON
NYHET Publicerad

Envishet och god tajming öppnade marknaden för intimhygien

VAD HÄNDE SEN En helt ny produkt som dessutom rör underlivet. Förutsättningarna var inte de enklaste när systrarna Asadi startade DeoDoc. Två år senare har företaget fast mark under fötterna och har skapat en helt ny marknad för intimhygien.

DeoDoc_03

På väg mot Europa. Satsningen på deodorant för underlivet visade sig vara helt rätt. Nu vill Hedieh och Hasti Asadi expandera utanför Sverige.

Foto: SÖREN ANDERSSON

Idag är mamma inte orolig längre.

I och med att det är hon som sköter ekonomin ser hon att alla siffror pekar åt rätt håll. Men lite jobbigt var det när döttrarna bestämde sig för att satsa på ett företag som säljer en deodorant för de mer intima delarna av kroppen.

- Hela affärsidén föddes av vad vi själva och våra vänner upplevt. Dessutom fick jag ofta frågor från patienterna om vad man kan göra mot odör i underlivet som inte har med dålig hygien att göra.

Det säger Hedieh Asadi, läkare på Karolinska sjukhuset i Stockholm och som tillsammans med systern och ekonomen Hasti bestämde sig för att göra något åt problemet. Det innebar samtidigt ett steg in på entreprenörsbanan och framför allt byggandet av en helt egen nisch och en produkt som var lika ovanlig som fnissigt förlägen.

- Men egentligen är det helt odramatiskt, intimområdet har exakt samma svettkörtlar som armhålan. Trots det fanns det inte några vettiga produkter. Istället tvättas underlivet överdrivet ofta eller så används vanliga parfymer och bodylotions, vilket kan ge irritationer eller rubbade ph-värden, fortsätter Hedieh Asadi.

Svaret blev DeoDoc, en medicinskt utprovad deodorant för underlivet. Snabbspolar vi tiden sedan starten 2013 har entreprenörskapet till stora delar handlat om att avdramatisera både ämnet och produkten och på så sätt skapa en marknad.

- Vi förväntade oss att möta skeptiska kommentarer och det har tagit tid. Men nu känner vi att det har vänt. De som först inte trodde på oss har börjat heja på istället, säger Hasti Asadi.

Annons

Bland de som hejat på finns såväl Handelshögskolans inkubator som Almi som satsat ett startlån till företaget. I dagarna har de flyttat in hos Nasdaq som, imponerade av framgångarna hittills, upplåter kostnadsfria lokaler och goda nätverk under ett år.

Det har också visat sig att tajmingen varit ovanligt god. Konkurrensutsättningen av apoteksmarknaden har skapat ett intresse för nya produkter och därmed öppnat en tidigare relativt stängd marknad.

- Idag levererar vi till 300 apotek runt om i landet och har fått ett första genomslag i Norge, fortsätter hon.

Vägen dit har dock krävt mycket fotarbete enligt övertygelsen om att det personliga mötet alltid är överlägset, särskilt när det gäller att skapa förståelse för något helt nytt.

- Vi har mött gynekologer, barnmorskor och läkare men också jobbat med bloggare och använt sociala medier, säger Hedieh Asadi.

Sammantaget har envisheten, tajmingen och den starka tron på produkten skapat en plattform som gör att de fortsatta investeringarna nu kan göras med egna pengar. De ska i första skedet användas till att anställa Hasti på heltid i företaget. Hedieh arbetar fortsatt deltid som läkare, dels för att behålla kontakten med den medicinska världen, dels för att det skapar en betydande legitimitet i företaget.

Bygget av en helt ny marknad har dock lockat fram konkurrens.

- Det kom först som ett förslag om samarbete, ett joint venture, men när vi tackade nej började de konkurrera. Det sporrar oss att bli ännu bättre och det klart, lite smickrande är det att ett stort företag kopierar vår affärsidé, säger Hasti Asadi.

Systrarna är dock inte oroliga för att marknaden inte ska räcka till. Bara i Sverige säljs 800 miljoner vanliga deodoranter och i princip har intimdeodoranter en lika stor marknad. I och med att DeoDoc är först ute har de ett försprång vilket insteget i Norge visar. Där är de ännu helt ensamma och samma sak gäller på de övriga nordiska marknaderna.

- Det gäller bara att hinna med. Nu har vi tagit fram en intimdeodorant för män samtidigt som vi så smått börjat snegla på Europa.

Det här skulle vi ha gjort annorlunda

”Varit tuffare i några förhandlingar. Det går alltid att förhandla hårdare än vad man tror. Att vi inte varit det har gjort att vi förlorat en del pengar.”

Tre saker vi lärt oss
  • Ingenting är omöjligt
  • Magkänslan ljuger aldrig
  • Sverige är ett bra land att testa sina affärsidéer i
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.