DeoDoc_01
Foto: SÖREN ANDERSSON
NYHET Publicerad

Envishet och god tajming öppnade marknaden för intimhygien

VAD HÄNDE SEN En helt ny produkt som dessutom rör underlivet. Förutsättningarna var inte de enklaste när systrarna Asadi startade DeoDoc. Två år senare har företaget fast mark under fötterna och har skapat en helt ny marknad för intimhygien.

DeoDoc_03

På väg mot Europa. Satsningen på deodorant för underlivet visade sig vara helt rätt. Nu vill Hedieh och Hasti Asadi expandera utanför Sverige.

Foto: SÖREN ANDERSSON

Idag är mamma inte orolig längre.

I och med att det är hon som sköter ekonomin ser hon att alla siffror pekar åt rätt håll. Men lite jobbigt var det när döttrarna bestämde sig för att satsa på ett företag som säljer en deodorant för de mer intima delarna av kroppen.

- Hela affärsidén föddes av vad vi själva och våra vänner upplevt. Dessutom fick jag ofta frågor från patienterna om vad man kan göra mot odör i underlivet som inte har med dålig hygien att göra.

Det säger Hedieh Asadi, läkare på Karolinska sjukhuset i Stockholm och som tillsammans med systern och ekonomen Hasti bestämde sig för att göra något åt problemet. Det innebar samtidigt ett steg in på entreprenörsbanan och framför allt byggandet av en helt egen nisch och en produkt som var lika ovanlig som fnissigt förlägen.

- Men egentligen är det helt odramatiskt, intimområdet har exakt samma svettkörtlar som armhålan. Trots det fanns det inte några vettiga produkter. Istället tvättas underlivet överdrivet ofta eller så används vanliga parfymer och bodylotions, vilket kan ge irritationer eller rubbade ph-värden, fortsätter Hedieh Asadi.

Svaret blev DeoDoc, en medicinskt utprovad deodorant för underlivet. Snabbspolar vi tiden sedan starten 2013 har entreprenörskapet till stora delar handlat om att avdramatisera både ämnet och produkten och på så sätt skapa en marknad.

- Vi förväntade oss att möta skeptiska kommentarer och det har tagit tid. Men nu känner vi att det har vänt. De som först inte trodde på oss har börjat heja på istället, säger Hasti Asadi.

Annons

Bland de som hejat på finns såväl Handelshögskolans inkubator som Almi som satsat ett startlån till företaget. I dagarna har de flyttat in hos Nasdaq som, imponerade av framgångarna hittills, upplåter kostnadsfria lokaler och goda nätverk under ett år.

Det har också visat sig att tajmingen varit ovanligt god. Konkurrensutsättningen av apoteksmarknaden har skapat ett intresse för nya produkter och därmed öppnat en tidigare relativt stängd marknad.

- Idag levererar vi till 300 apotek runt om i landet och har fått ett första genomslag i Norge, fortsätter hon.

Vägen dit har dock krävt mycket fotarbete enligt övertygelsen om att det personliga mötet alltid är överlägset, särskilt när det gäller att skapa förståelse för något helt nytt.

- Vi har mött gynekologer, barnmorskor och läkare men också jobbat med bloggare och använt sociala medier, säger Hedieh Asadi.

Sammantaget har envisheten, tajmingen och den starka tron på produkten skapat en plattform som gör att de fortsatta investeringarna nu kan göras med egna pengar. De ska i första skedet användas till att anställa Hasti på heltid i företaget. Hedieh arbetar fortsatt deltid som läkare, dels för att behålla kontakten med den medicinska världen, dels för att det skapar en betydande legitimitet i företaget.

Bygget av en helt ny marknad har dock lockat fram konkurrens.

- Det kom först som ett förslag om samarbete, ett joint venture, men när vi tackade nej började de konkurrera. Det sporrar oss att bli ännu bättre och det klart, lite smickrande är det att ett stort företag kopierar vår affärsidé, säger Hasti Asadi.

Systrarna är dock inte oroliga för att marknaden inte ska räcka till. Bara i Sverige säljs 800 miljoner vanliga deodoranter och i princip har intimdeodoranter en lika stor marknad. I och med att DeoDoc är först ute har de ett försprång vilket insteget i Norge visar. Där är de ännu helt ensamma och samma sak gäller på de övriga nordiska marknaderna.

- Det gäller bara att hinna med. Nu har vi tagit fram en intimdeodorant för män samtidigt som vi så smått börjat snegla på Europa.

Det här skulle vi ha gjort annorlunda

”Varit tuffare i några förhandlingar. Det går alltid att förhandla hårdare än vad man tror. Att vi inte varit det har gjort att vi förlorat en del pengar.”

Tre saker vi lärt oss
  • Ingenting är omöjligt
  • Magkänslan ljuger aldrig
  • Sverige är ett bra land att testa sina affärsidéer i
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATT Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

"En attack mot skolor som drivs av människor"

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”