Cecilia Kores, Mumbaistockholm
NYHET Publicerad

Fingertoppskänsla för smycken och entreprenörskap

VAD HÄNDE SEN Med fokus på säljet och ett personligt varumärkesbyggande på Instagram har Cecilia Kores snabbt satt Mumbaistockholm på juvelerarkartan. "Jag vågade säga upp mig och satsa fullt ut när jag insåg att försäljningen började ta fart bara några månader efter starten", säger hon.

I ett stilsäkert showroom, på Holländargatan i centrala Stockholm, har Cecilia Kores hittat hem i sitt företagande. Lokalen tillsammans med ett infall att utöka sortimentet med ringar var de pusselbitar som fattades för att få ihop ett, som hon säger, skalbart koncept. 

– Via mitt showroom och Instagram har jag byggt en communitykänsla kring mitt varumärke. Det här med att skapa ett personligt sammanhang kring lyxigare produkter tror jag att vi kommer att få se mer av framöver. Det skapar ett mervärde för kunden till skillnad från det klassiska detaljhandelskonceptet med “bara” butik och e-handel, säger Cecilia Kores.

Sedan några månader tillbaka har hon tagit showroomkonceptet till Göteborg och Köpenhamn, där hon hyr in sig i butiker, med samma känsla som lokalen mitt i Stockholm, för att träffa potentiella kunder och visa sina smycken.

När Entreprenör pratade med Cecilia Kores i maj förra året, hade hon precis tagit examen från Handels. Vid sidan av sitt heltidsjobb drev hon Mumbaistockholm, som hon startat med 2 000 kronor på fickan under ett uppsatsskrivande i Indien.

–  Min tanke då var att webbshopen skulle vara navet i företaget. Försäljningen skötte jag parallellt med mitt nya jobb som finanstrainee inom Kinneviksgruppen. Men så åkte jag till New York under sommaren och blev så inspirerad av do-it-yourself-kulturen där att jag bara kände hur jag ville satsa fullt ut på Mumbaistockholm – nu!

Hemma i Sverige tickade försäljningen på. När hon i september sålde smycken för 140 000 kronor och siffrorna pekade på liknande resultat de kommande månaderna, sade hon upp sig direkt efter semestern. Hon ler, rättar till några av sina ringar och armband och konstaterar att det gick lite fort, att hon knappt vågade berätta för sina föräldrar vad hon gjort.

Något kontor hade hon inte utan tillbringade arbetsdagarna på caféer. Kort efteråt blev arbetssituationen ohållbar då hon satt i kundmöten hela dagarna. Efter en kort jakt på lokal fick hon napp, skrev kontrakt, inredde lokalen till ett elegant showroom och fortsatte ta emot kunder där.

Annons

– Mitt fokus är fortfarande på försäljningen. Varje smycke tillverkas först när en kund har beställt det. Just nu funderar jag mycket på hur jag kan skala upp showroomkonceptet och utöka teamet så att jag kan vara designer på heltid. Det är drömmen!

Kundkretsen växer via Instagram. På ett år har följarskaran gått från 4 000 till över 12 000 personer och det ökar stadigt med omkring 100 följare i veckan. Med fingertoppskänsla har hon vävt in sig själv i sitt varumärke Mumbaistockholm via bilder tagna med proffskamera, smycken i olika miljöer och uppdateringar om vad som händer bakom kulisserna i bolaget.

– Jag har kommit fram till att det bästa är att utgå från mig själv och vad jag tycker om. När jag tillverkade min första ring var jag lite osäker på om den skulle gå att sälja, men det visade sig att mina följare var redo att hänga på, för bara några timmar efter att jag lagt ut en bild på ringen hade jag flera beställningar.

Med en konstant överfylld mejlkorg har hon i dag anställt en showroom manager som assisterar henne i det viktiga arbetet med kundbesök och mailkontakter. Sedan augusti har hon även en pr-manager som arbetar från Köpenhamn.

– Jag har precis insett att jag måste anställa en produktionsledare för att frigöra tid till kreativitet även på vardagarna – det är där nyckeln till att utveckla bolaget på längre sikt finns.

Tre saker jag lärt mig:
  1. Fokusera på försäljningen. Låt aldrig din kostnadsbas överstiga dina intäkter i bolaget.
  2. E-handel är inte allt. Nyckeln till att skapa ett modernt lyxvarumärke är att erbjuda en multichannel där du kombinerar en stark närvaro online och i sociala medier med en fysisk plats som skapar en upplevelse för kunden.
  3. Våga vara dig själv i ditt varumärke. Det gör att du och kunderna lär känna varandra och ni utvecklar affärsidén i symbios.
Det här kunde jag gjort annorlunda:
  • Vågat satsat tidigare. Både showroomet och att anställa drog jag på länge. I efterhand kan jag se att jag skulle tagit de stegen tidigare eftersom de var nödvändiga investeringar för att komma vidare i bolaget.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.