Fingertoppskänsla för smycken och entreprenörskap

Cecilia Kores, Mumbaistockholm
182

Vad hände sen Med fokus på säljet och ett personligt varumärkesbyggande på Instagram har Cecilia Kores snabbt satt Mumbaistockholm på juvelerarkartan. "Jag vågade säga upp mig och satsa fullt ut när jag insåg att försäljningen började ta fart bara några månader efter starten", säger hon.

I ett stilsäkert showroom, på Holländargatan i centrala Stockholm, har Cecilia Kores hittat hem i sitt företagande. Lokalen tillsammans med ett infall att utöka sortimentet med ringar var de pusselbitar som fattades för att få ihop ett, som hon säger, skalbart koncept. 

– Via mitt showroom och Instagram har jag byggt en communitykänsla kring mitt varumärke. Det här med att skapa ett personligt sammanhang kring lyxigare produkter tror jag att vi kommer att få se mer av framöver. Det skapar ett mervärde för kunden till skillnad från det klassiska detaljhandelskonceptet med “bara” butik och e-handel, säger Cecilia Kores.

Sedan några månader tillbaka har hon tagit showroomkonceptet till Göteborg och Köpenhamn, där hon hyr in sig i butiker, med samma känsla som lokalen mitt i Stockholm, för att träffa potentiella kunder och visa sina smycken.

När Entreprenör pratade med Cecilia Kores i maj förra året, hade hon precis tagit examen från Handels. Vid sidan av sitt heltidsjobb drev hon Mumbaistockholm, som hon startat med 2 000 kronor på fickan under ett uppsatsskrivande i Indien.

–  Min tanke då var att webbshopen skulle vara navet i företaget. Försäljningen skötte jag parallellt med mitt nya jobb som finanstrainee inom Kinneviksgruppen. Men så åkte jag till New York under sommaren och blev så inspirerad av do-it-yourself-kulturen där att jag bara kände hur jag ville satsa fullt ut på Mumbaistockholm – nu!

Hemma i Sverige tickade försäljningen på. När hon i september sålde smycken för 140 000 kronor och siffrorna pekade på liknande resultat de kommande månaderna, sade hon upp sig direkt efter semestern. Hon ler, rättar till några av sina ringar och armband och konstaterar att det gick lite fort, att hon knappt vågade berätta för sina föräldrar vad hon gjort.

Något kontor hade hon inte utan tillbringade arbetsdagarna på caféer. Kort efteråt blev arbetssituationen ohållbar då hon satt i kundmöten hela dagarna. Efter en kort jakt på lokal fick hon napp, skrev kontrakt, inredde lokalen till ett elegant showroom och fortsatte ta emot kunder där.

– Mitt fokus är fortfarande på försäljningen. Varje smycke tillverkas först när en kund har beställt det. Just nu funderar jag mycket på hur jag kan skala upp showroomkonceptet och utöka teamet så att jag kan vara designer på heltid. Det är drömmen!

Kundkretsen växer via Instagram. På ett år har följarskaran gått från 4 000 till över 12 000 personer och det ökar stadigt med omkring 100 följare i veckan. Med fingertoppskänsla har hon vävt in sig själv i sitt varumärke Mumbaistockholm via bilder tagna med proffskamera, smycken i olika miljöer och uppdateringar om vad som händer bakom kulisserna i bolaget.

– Jag har kommit fram till att det bästa är att utgå från mig själv och vad jag tycker om. När jag tillverkade min första ring var jag lite osäker på om den skulle gå att sälja, men det visade sig att mina följare var redo att hänga på, för bara några timmar efter att jag lagt ut en bild på ringen hade jag flera beställningar.

Med en konstant överfylld mejlkorg har hon i dag anställt en showroom manager som assisterar henne i det viktiga arbetet med kundbesök och mailkontakter. Sedan augusti har hon även en pr-manager som arbetar från Köpenhamn.

– Jag har precis insett att jag måste anställa en produktionsledare för att frigöra tid till kreativitet även på vardagarna – det är där nyckeln till att utveckla bolaget på längre sikt finns.

Tre saker jag lärt mig:
  1. Fokusera på försäljningen. Låt aldrig din kostnadsbas överstiga dina intäkter i bolaget.
  2. E-handel är inte allt. Nyckeln till att skapa ett modernt lyxvarumärke är att erbjuda en multichannel där du kombinerar en stark närvaro online och i sociala medier med en fysisk plats som skapar en upplevelse för kunden.
  3. Våga vara dig själv i ditt varumärke. Det gör att du och kunderna lär känna varandra och ni utvecklar affärsidén i symbios.
Det här kunde jag gjort annorlunda:
  • Vågat satsat tidigare. Både showroomet och att anställa drog jag på länge. I efterhand kan jag se att jag skulle tagit de stegen tidigare eftersom de var nödvändiga investeringar för att komma vidare i bolaget.
PH