Cecilia Kores, Mumbaistockholm
NYHET Publicerad

Fingertoppskänsla för smycken och entreprenörskap

VAD HÄNDE SEN Med fokus på säljet och ett personligt varumärkesbyggande på Instagram har Cecilia Kores snabbt satt Mumbaistockholm på juvelerarkartan. "Jag vågade säga upp mig och satsa fullt ut när jag insåg att försäljningen började ta fart bara några månader efter starten", säger hon.

I ett stilsäkert showroom, på Holländargatan i centrala Stockholm, har Cecilia Kores hittat hem i sitt företagande. Lokalen tillsammans med ett infall att utöka sortimentet med ringar var de pusselbitar som fattades för att få ihop ett, som hon säger, skalbart koncept. 

– Via mitt showroom och Instagram har jag byggt en communitykänsla kring mitt varumärke. Det här med att skapa ett personligt sammanhang kring lyxigare produkter tror jag att vi kommer att få se mer av framöver. Det skapar ett mervärde för kunden till skillnad från det klassiska detaljhandelskonceptet med “bara” butik och e-handel, säger Cecilia Kores.

Sedan några månader tillbaka har hon tagit showroomkonceptet till Göteborg och Köpenhamn, där hon hyr in sig i butiker, med samma känsla som lokalen mitt i Stockholm, för att träffa potentiella kunder och visa sina smycken.

När Entreprenör pratade med Cecilia Kores i maj förra året, hade hon precis tagit examen från Handels. Vid sidan av sitt heltidsjobb drev hon Mumbaistockholm, som hon startat med 2 000 kronor på fickan under ett uppsatsskrivande i Indien.

–  Min tanke då var att webbshopen skulle vara navet i företaget. Försäljningen skötte jag parallellt med mitt nya jobb som finanstrainee inom Kinneviksgruppen. Men så åkte jag till New York under sommaren och blev så inspirerad av do-it-yourself-kulturen där att jag bara kände hur jag ville satsa fullt ut på Mumbaistockholm – nu!

Hemma i Sverige tickade försäljningen på. När hon i september sålde smycken för 140 000 kronor och siffrorna pekade på liknande resultat de kommande månaderna, sade hon upp sig direkt efter semestern. Hon ler, rättar till några av sina ringar och armband och konstaterar att det gick lite fort, att hon knappt vågade berätta för sina föräldrar vad hon gjort.

Något kontor hade hon inte utan tillbringade arbetsdagarna på caféer. Kort efteråt blev arbetssituationen ohållbar då hon satt i kundmöten hela dagarna. Efter en kort jakt på lokal fick hon napp, skrev kontrakt, inredde lokalen till ett elegant showroom och fortsatte ta emot kunder där.

– Mitt fokus är fortfarande på försäljningen. Varje smycke tillverkas först när en kund har beställt det. Just nu funderar jag mycket på hur jag kan skala upp showroomkonceptet och utöka teamet så att jag kan vara designer på heltid. Det är drömmen!

Kundkretsen växer via Instagram. På ett år har följarskaran gått från 4 000 till över 12 000 personer och det ökar stadigt med omkring 100 följare i veckan. Med fingertoppskänsla har hon vävt in sig själv i sitt varumärke Mumbaistockholm via bilder tagna med proffskamera, smycken i olika miljöer och uppdateringar om vad som händer bakom kulisserna i bolaget.

– Jag har kommit fram till att det bästa är att utgå från mig själv och vad jag tycker om. När jag tillverkade min första ring var jag lite osäker på om den skulle gå att sälja, men det visade sig att mina följare var redo att hänga på, för bara några timmar efter att jag lagt ut en bild på ringen hade jag flera beställningar.

Med en konstant överfylld mejlkorg har hon i dag anställt en showroom manager som assisterar henne i det viktiga arbetet med kundbesök och mailkontakter. Sedan augusti har hon även en pr-manager som arbetar från Köpenhamn.

– Jag har precis insett att jag måste anställa en produktionsledare för att frigöra tid till kreativitet även på vardagarna – det är där nyckeln till att utveckla bolaget på längre sikt finns.

Tre saker jag lärt mig:
  1. Fokusera på försäljningen. Låt aldrig din kostnadsbas överstiga dina intäkter i bolaget.
  2. E-handel är inte allt. Nyckeln till att skapa ett modernt lyxvarumärke är att erbjuda en multichannel där du kombinerar en stark närvaro online och i sociala medier med en fysisk plats som skapar en upplevelse för kunden.
  3. Våga vara dig själv i ditt varumärke. Det gör att du och kunderna lär känna varandra och ni utvecklar affärsidén i symbios.
Det här kunde jag gjort annorlunda:
  • Vågat satsat tidigare. Både showroomet och att anställa drog jag på länge. I efterhand kan jag se att jag skulle tagit de stegen tidigare eftersom de var nödvändiga investeringar för att komma vidare i bolaget.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.