Cecilia Kores, Mumbaistockholm
NYHET Publicerad

Fingertoppskänsla för smycken och entreprenörskap

VAD HÄNDE SEN Med fokus på säljet och ett personligt varumärkesbyggande på Instagram har Cecilia Kores snabbt satt Mumbaistockholm på juvelerarkartan. "Jag vågade säga upp mig och satsa fullt ut när jag insåg att försäljningen började ta fart bara några månader efter starten", säger hon.

I ett stilsäkert showroom, på Holländargatan i centrala Stockholm, har Cecilia Kores hittat hem i sitt företagande. Lokalen tillsammans med ett infall att utöka sortimentet med ringar var de pusselbitar som fattades för att få ihop ett, som hon säger, skalbart koncept. 

– Via mitt showroom och Instagram har jag byggt en communitykänsla kring mitt varumärke. Det här med att skapa ett personligt sammanhang kring lyxigare produkter tror jag att vi kommer att få se mer av framöver. Det skapar ett mervärde för kunden till skillnad från det klassiska detaljhandelskonceptet med “bara” butik och e-handel, säger Cecilia Kores.

Sedan några månader tillbaka har hon tagit showroomkonceptet till Göteborg och Köpenhamn, där hon hyr in sig i butiker, med samma känsla som lokalen mitt i Stockholm, för att träffa potentiella kunder och visa sina smycken.

När Entreprenör pratade med Cecilia Kores i maj förra året, hade hon precis tagit examen från Handels. Vid sidan av sitt heltidsjobb drev hon Mumbaistockholm, som hon startat med 2 000 kronor på fickan under ett uppsatsskrivande i Indien.

–  Min tanke då var att webbshopen skulle vara navet i företaget. Försäljningen skötte jag parallellt med mitt nya jobb som finanstrainee inom Kinneviksgruppen. Men så åkte jag till New York under sommaren och blev så inspirerad av do-it-yourself-kulturen där att jag bara kände hur jag ville satsa fullt ut på Mumbaistockholm – nu!

Hemma i Sverige tickade försäljningen på. När hon i september sålde smycken för 140 000 kronor och siffrorna pekade på liknande resultat de kommande månaderna, sade hon upp sig direkt efter semestern. Hon ler, rättar till några av sina ringar och armband och konstaterar att det gick lite fort, att hon knappt vågade berätta för sina föräldrar vad hon gjort.

Något kontor hade hon inte utan tillbringade arbetsdagarna på caféer. Kort efteråt blev arbetssituationen ohållbar då hon satt i kundmöten hela dagarna. Efter en kort jakt på lokal fick hon napp, skrev kontrakt, inredde lokalen till ett elegant showroom och fortsatte ta emot kunder där.

– Mitt fokus är fortfarande på försäljningen. Varje smycke tillverkas först när en kund har beställt det. Just nu funderar jag mycket på hur jag kan skala upp showroomkonceptet och utöka teamet så att jag kan vara designer på heltid. Det är drömmen!

Kundkretsen växer via Instagram. På ett år har följarskaran gått från 4 000 till över 12 000 personer och det ökar stadigt med omkring 100 följare i veckan. Med fingertoppskänsla har hon vävt in sig själv i sitt varumärke Mumbaistockholm via bilder tagna med proffskamera, smycken i olika miljöer och uppdateringar om vad som händer bakom kulisserna i bolaget.

– Jag har kommit fram till att det bästa är att utgå från mig själv och vad jag tycker om. När jag tillverkade min första ring var jag lite osäker på om den skulle gå att sälja, men det visade sig att mina följare var redo att hänga på, för bara några timmar efter att jag lagt ut en bild på ringen hade jag flera beställningar.

Med en konstant överfylld mejlkorg har hon i dag anställt en showroom manager som assisterar henne i det viktiga arbetet med kundbesök och mailkontakter. Sedan augusti har hon även en pr-manager som arbetar från Köpenhamn.

– Jag har precis insett att jag måste anställa en produktionsledare för att frigöra tid till kreativitet även på vardagarna – det är där nyckeln till att utveckla bolaget på längre sikt finns.

Tre saker jag lärt mig:
  1. Fokusera på försäljningen. Låt aldrig din kostnadsbas överstiga dina intäkter i bolaget.
  2. E-handel är inte allt. Nyckeln till att skapa ett modernt lyxvarumärke är att erbjuda en multichannel där du kombinerar en stark närvaro online och i sociala medier med en fysisk plats som skapar en upplevelse för kunden.
  3. Våga vara dig själv i ditt varumärke. Det gör att du och kunderna lär känna varandra och ni utvecklar affärsidén i symbios.
Det här kunde jag gjort annorlunda:
  • Vågat satsat tidigare. Både showroomet och att anställa drog jag på länge. I efterhand kan jag se att jag skulle tagit de stegen tidigare eftersom de var nödvändiga investeringar för att komma vidare i bolaget.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.