Cecilia Kores, Mumbaistockholm
NYHET Publicerad

Fingertoppskänsla för smycken och entreprenörskap

VAD HÄNDE SEN Med fokus på säljet och ett personligt varumärkesbyggande på Instagram har Cecilia Kores snabbt satt Mumbaistockholm på juvelerarkartan. "Jag vågade säga upp mig och satsa fullt ut när jag insåg att försäljningen började ta fart bara några månader efter starten", säger hon.

I ett stilsäkert showroom, på Holländargatan i centrala Stockholm, har Cecilia Kores hittat hem i sitt företagande. Lokalen tillsammans med ett infall att utöka sortimentet med ringar var de pusselbitar som fattades för att få ihop ett, som hon säger, skalbart koncept. 

– Via mitt showroom och Instagram har jag byggt en communitykänsla kring mitt varumärke. Det här med att skapa ett personligt sammanhang kring lyxigare produkter tror jag att vi kommer att få se mer av framöver. Det skapar ett mervärde för kunden till skillnad från det klassiska detaljhandelskonceptet med “bara” butik och e-handel, säger Cecilia Kores.

Sedan några månader tillbaka har hon tagit showroomkonceptet till Göteborg och Köpenhamn, där hon hyr in sig i butiker, med samma känsla som lokalen mitt i Stockholm, för att träffa potentiella kunder och visa sina smycken.

När Entreprenör pratade med Cecilia Kores i maj förra året, hade hon precis tagit examen från Handels. Vid sidan av sitt heltidsjobb drev hon Mumbaistockholm, som hon startat med 2 000 kronor på fickan under ett uppsatsskrivande i Indien.

–  Min tanke då var att webbshopen skulle vara navet i företaget. Försäljningen skötte jag parallellt med mitt nya jobb som finanstrainee inom Kinneviksgruppen. Men så åkte jag till New York under sommaren och blev så inspirerad av do-it-yourself-kulturen där att jag bara kände hur jag ville satsa fullt ut på Mumbaistockholm – nu!

Hemma i Sverige tickade försäljningen på. När hon i september sålde smycken för 140 000 kronor och siffrorna pekade på liknande resultat de kommande månaderna, sade hon upp sig direkt efter semestern. Hon ler, rättar till några av sina ringar och armband och konstaterar att det gick lite fort, att hon knappt vågade berätta för sina föräldrar vad hon gjort.

Något kontor hade hon inte utan tillbringade arbetsdagarna på caféer. Kort efteråt blev arbetssituationen ohållbar då hon satt i kundmöten hela dagarna. Efter en kort jakt på lokal fick hon napp, skrev kontrakt, inredde lokalen till ett elegant showroom och fortsatte ta emot kunder där.

Annons

– Mitt fokus är fortfarande på försäljningen. Varje smycke tillverkas först när en kund har beställt det. Just nu funderar jag mycket på hur jag kan skala upp showroomkonceptet och utöka teamet så att jag kan vara designer på heltid. Det är drömmen!

Kundkretsen växer via Instagram. På ett år har följarskaran gått från 4 000 till över 12 000 personer och det ökar stadigt med omkring 100 följare i veckan. Med fingertoppskänsla har hon vävt in sig själv i sitt varumärke Mumbaistockholm via bilder tagna med proffskamera, smycken i olika miljöer och uppdateringar om vad som händer bakom kulisserna i bolaget.

– Jag har kommit fram till att det bästa är att utgå från mig själv och vad jag tycker om. När jag tillverkade min första ring var jag lite osäker på om den skulle gå att sälja, men det visade sig att mina följare var redo att hänga på, för bara några timmar efter att jag lagt ut en bild på ringen hade jag flera beställningar.

Med en konstant överfylld mejlkorg har hon i dag anställt en showroom manager som assisterar henne i det viktiga arbetet med kundbesök och mailkontakter. Sedan augusti har hon även en pr-manager som arbetar från Köpenhamn.

– Jag har precis insett att jag måste anställa en produktionsledare för att frigöra tid till kreativitet även på vardagarna – det är där nyckeln till att utveckla bolaget på längre sikt finns.

Tre saker jag lärt mig:
  1. Fokusera på försäljningen. Låt aldrig din kostnadsbas överstiga dina intäkter i bolaget.
  2. E-handel är inte allt. Nyckeln till att skapa ett modernt lyxvarumärke är att erbjuda en multichannel där du kombinerar en stark närvaro online och i sociala medier med en fysisk plats som skapar en upplevelse för kunden.
  3. Våga vara dig själv i ditt varumärke. Det gör att du och kunderna lär känna varandra och ni utvecklar affärsidén i symbios.
Det här kunde jag gjort annorlunda:
  • Vågat satsat tidigare. Både showroomet och att anställa drog jag på länge. I efterhand kan jag se att jag skulle tagit de stegen tidigare eftersom de var nödvändiga investeringar för att komma vidare i bolaget.
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Gäller GDPR alla mina medarbetares mejl?

FRÅGA EXPERTEN En kollega till mig sade att GDPR gäller för varenda namn och adress som finns nånstans i min e-postlåda? Kan det verkligen vara så? Där finns tusentals mejl och jag har ingen översikt över allt som finns där, än mindre över vad som finns i mina medarbetares e-postlådor. Vad ska jag göra?
NYHET Publicerad:

Ali: Litet misstag tvingar mig och min familj lämna Sverige

KOMPETENSUTVSNINGARNA Ali Omumi är affärsutvecklare och har haft flera toppjobb i svenskt näringsliv. Nu tvingas han lämna landet efter att Migrationsverket nekat honom arbetstillstånd. Entreprenör har låtit honom att med egna ord berätta sin historia. "Hur kan ett smärre administrativt misstag av en arbetsgivare innebära att jag och hela min familj rycks upp med rötterna och tvingas lämna Sverige?", skriver han.
NYHET Publicerad:

Segerfeldt: En Bagdad-Bob på var sin sida av Östersjön

DEBATT Debattören Fredrik Segerfeldt går till attack mot LO, som i sin valfilm menar att en alliansregering skulle hota jobben. Segerfeldt jämför LO:s film med rysk propaganda och frågar sig varifrån LO:s tanke om att svenska företag är som hin håle själv kommer från.
NYHET Publicerad:

Kaféet fick inte alkoholtillstånd - ligger för nära lekplats

REGELKRÅNGLET Krögaren Kjell Andersson och hustrun Kicki Edholm får inte servera alkohol på sitt sommarkafé. Orsaken är att kommunen inte vill att barn vid en lekplats i närheten ser när vuxna dricker alkohol. ”Grejen är helt befängd”, säger Kjell Andersson. Visita rekommenderar att beslutet överklagas eftersom det inte följer alkohollagen.
NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.