Karl Andersson, Matsmart
Foto: SÖREN ANDERSSON
NYHET Publicerad

Fortsatt bäst före-datum på företaget som vill minska matberget

VAD HÄNDE SEN Bäst före-datumet i all ära, många livsmedel har en betydligt längre hållbarhet, särskilt när det gäller torrvaror. Att ta till vara dem, sälja vidare och på så sätt bekämpa det växande matberget är den affärsidé som satt Matsmart på kartan. Nu är företaget på väg ut i Europa.

Matsmart har tydliga tillväxtambitioner, det stod klart redan när Entreprenör intervjuade företaget i december 2015. Då var siktet inställt på att omsätta en miljard inom fem till sju år.

– Det står vi fast vid fortfarande, vi har en fortsatt fantastisk tillväxt så det målet är inte orealistiskt, säger Karl Andersson, vd och en av de tre som grundade företaget.

Ytterligare två år tidigare var företaget bland de första i landet med en tämligen oprövad affärsidé, den att via nätet sälja överskottsvaror från livsmedelsbranschen. Det är varor som annars skulle slängas på grund av kort datum, förpackningsbyte, att de är säsongsvaror eller ett utgående sortiment. Sortimentet består av torrvaror, snacks, rengöringsprodukter och djurfoder. De säljs nu via nätet och till priser långt under ordinarie butikspris.

Affärsidén byggde på en växande insikt om att vi överproducerar livsmedel och det skapar ett växande matberg som i vissa fall går direkt till soptippen. Enligt siffror från Naturvårdsverket kan det röra sig om drygt 11 000 ton livsmedel per år.  

– Bäst före-datumet är en försäkran från producenten om att varan, fram tills ett visst datum, ser ut och smakar som den gjorde när den producerades. Men 99 procent av varorna är ju inte farliga att konsumera en lång tid därefter, fortsätter Karl Andersson.

Det var en affärsidé som omedelbart slog an hos kunderna. Vanan att återvinna och sopsortera fanns ju redan hos hushållen, nu kunde man gå ett steg till. Det visar siffrorna från förra året: Då sålde Matsmart 700 ton livsmedel.

– Våra kunder älskar kombon att göra något bra för miljön samtidigt som man får något billigt.

Annons

I och med att kunderna var villiga att köpa, ändrade sig den inledningsvis mycket tveksamma branschen. Tvärtom blev det en goodwill att man nu var med och tog sig an problemet mat fullvärdig mat som annars skulle ha kasserats. Det innebär att Matsmart i dag har gått från att köpa in varor på ad-hoc när det fanns att tillgå, nu har ett långtgående samarbete med leverantörerna.

– Till största delen är det ren överproduktion och varor där man förnyat förpackningarna och allt mindre produkter med kort datum. Ett annat exempel är en godisproducent som inte riktigt fick till utseendet på lakritsbitarna. Det var alltså inget fel på själva godiset, det såg bara inte ut som de ville. De kan vi sälja som ”nästan perfekt godis”.

Det växande matberget är inte ett isolerat svenskt problem vilket gör att affärsidén går att genomföra i de flesta länder. I dag finns Matsmart i Norge och tar i dagarna de första stegen in på den finska marknaden. I takt med en ökande medvetenhet hos konsumenterna – i Frankrike är det i dag straffbart att slänga mat – öppnar sig nya marknader. Det gör också att det så smått har börjat dyka upp konkurrenter men Matsmart är fortfarande den största kommersiella aktören tack vare att den var först ut.

– Vi har varit med och skapat en ny nisch och kommer att fortsätta växa i Europa så snart vi hittar lämpliga samarbetspartners, säger Karl Andersson.

Tre saker vi lärt oss
  1. Att vara naiv och tro på idén kan vara en tillgång.
  2. Tillväxt är som en drog. Det kan vara svårt att vänja sig vid ett nolläge.
  3. Gör inte allt själv, bygg ett lag och ta hand om varandra.
Det kunde vi gjort annorlunda

”Vi borde ha investerat i större lager och bättre infrastruktur tidigare.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.