Karl Andersson, Matsmart
Foto: SÖREN ANDERSSON
NYHET Publicerad

Fortsatt bäst före-datum på företaget som vill minska matberget

VAD HÄNDE SEN Bäst före-datumet i all ära, många livsmedel har en betydligt längre hållbarhet, särskilt när det gäller torrvaror. Att ta till vara dem, sälja vidare och på så sätt bekämpa det växande matberget är den affärsidé som satt Matsmart på kartan. Nu är företaget på väg ut i Europa.

Matsmart har tydliga tillväxtambitioner, det stod klart redan när Entreprenör intervjuade företaget i december 2015. Då var siktet inställt på att omsätta en miljard inom fem till sju år.

– Det står vi fast vid fortfarande, vi har en fortsatt fantastisk tillväxt så det målet är inte orealistiskt, säger Karl Andersson, vd och en av de tre som grundade företaget.

Ytterligare två år tidigare var företaget bland de första i landet med en tämligen oprövad affärsidé, den att via nätet sälja överskottsvaror från livsmedelsbranschen. Det är varor som annars skulle slängas på grund av kort datum, förpackningsbyte, att de är säsongsvaror eller ett utgående sortiment. Sortimentet består av torrvaror, snacks, rengöringsprodukter och djurfoder. De säljs nu via nätet och till priser långt under ordinarie butikspris.

Affärsidén byggde på en växande insikt om att vi överproducerar livsmedel och det skapar ett växande matberg som i vissa fall går direkt till soptippen. Enligt siffror från Naturvårdsverket kan det röra sig om drygt 11 000 ton livsmedel per år.  

– Bäst före-datumet är en försäkran från producenten om att varan, fram tills ett visst datum, ser ut och smakar som den gjorde när den producerades. Men 99 procent av varorna är ju inte farliga att konsumera en lång tid därefter, fortsätter Karl Andersson.

Det var en affärsidé som omedelbart slog an hos kunderna. Vanan att återvinna och sopsortera fanns ju redan hos hushållen, nu kunde man gå ett steg till. Det visar siffrorna från förra året: Då sålde Matsmart 700 ton livsmedel.

– Våra kunder älskar kombon att göra något bra för miljön samtidigt som man får något billigt.

Annons

I och med att kunderna var villiga att köpa, ändrade sig den inledningsvis mycket tveksamma branschen. Tvärtom blev det en goodwill att man nu var med och tog sig an problemet mat fullvärdig mat som annars skulle ha kasserats. Det innebär att Matsmart i dag har gått från att köpa in varor på ad-hoc när det fanns att tillgå, nu har ett långtgående samarbete med leverantörerna.

– Till största delen är det ren överproduktion och varor där man förnyat förpackningarna och allt mindre produkter med kort datum. Ett annat exempel är en godisproducent som inte riktigt fick till utseendet på lakritsbitarna. Det var alltså inget fel på själva godiset, det såg bara inte ut som de ville. De kan vi sälja som ”nästan perfekt godis”.

Det växande matberget är inte ett isolerat svenskt problem vilket gör att affärsidén går att genomföra i de flesta länder. I dag finns Matsmart i Norge och tar i dagarna de första stegen in på den finska marknaden. I takt med en ökande medvetenhet hos konsumenterna – i Frankrike är det i dag straffbart att slänga mat – öppnar sig nya marknader. Det gör också att det så smått har börjat dyka upp konkurrenter men Matsmart är fortfarande den största kommersiella aktören tack vare att den var först ut.

– Vi har varit med och skapat en ny nisch och kommer att fortsätta växa i Europa så snart vi hittar lämpliga samarbetspartners, säger Karl Andersson.

Tre saker vi lärt oss
  1. Att vara naiv och tro på idén kan vara en tillgång.
  2. Tillväxt är som en drog. Det kan vara svårt att vänja sig vid ett nolläge.
  3. Gör inte allt själv, bygg ett lag och ta hand om varandra.
Det kunde vi gjort annorlunda

”Vi borde ha investerat i större lager och bättre infrastruktur tidigare.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Fler äldre sätter högre tryck på välfärden

VÄLFÄRD Antalet stockholmare som är över åttio år kommer att öka dramatiskt de närmsta åren, vilket ställer större krav på utvecklingen. Men Reepalu-utredningen sätter käppar i hjulen för utvecklingen. "Jag hoppas att politikerna kommer att sansa sig", säger Catharina Tavakolinia, grundare av Kavat Vård.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.