Karl Andersson, Matsmart
Foto: SÖREN ANDERSSON
NYHET Publicerad

Fortsatt bäst före-datum på företaget som vill minska matberget

VAD HÄNDE SEN Bäst före-datumet i all ära, många livsmedel har en betydligt längre hållbarhet, särskilt när det gäller torrvaror. Att ta till vara dem, sälja vidare och på så sätt bekämpa det växande matberget är den affärsidé som satt Matsmart på kartan. Nu är företaget på väg ut i Europa.

Matsmart har tydliga tillväxtambitioner, det stod klart redan när Entreprenör intervjuade företaget i december 2015. Då var siktet inställt på att omsätta en miljard inom fem till sju år.

– Det står vi fast vid fortfarande, vi har en fortsatt fantastisk tillväxt så det målet är inte orealistiskt, säger Karl Andersson, vd och en av de tre som grundade företaget.

Ytterligare två år tidigare var företaget bland de första i landet med en tämligen oprövad affärsidé, den att via nätet sälja överskottsvaror från livsmedelsbranschen. Det är varor som annars skulle slängas på grund av kort datum, förpackningsbyte, att de är säsongsvaror eller ett utgående sortiment. Sortimentet består av torrvaror, snacks, rengöringsprodukter och djurfoder. De säljs nu via nätet och till priser långt under ordinarie butikspris.

Affärsidén byggde på en växande insikt om att vi överproducerar livsmedel och det skapar ett växande matberg som i vissa fall går direkt till soptippen. Enligt siffror från Naturvårdsverket kan det röra sig om drygt 11 000 ton livsmedel per år.  

– Bäst före-datumet är en försäkran från producenten om att varan, fram tills ett visst datum, ser ut och smakar som den gjorde när den producerades. Men 99 procent av varorna är ju inte farliga att konsumera en lång tid därefter, fortsätter Karl Andersson.

Det var en affärsidé som omedelbart slog an hos kunderna. Vanan att återvinna och sopsortera fanns ju redan hos hushållen, nu kunde man gå ett steg till. Det visar siffrorna från förra året: Då sålde Matsmart 700 ton livsmedel.

– Våra kunder älskar kombon att göra något bra för miljön samtidigt som man får något billigt.

Annons

I och med att kunderna var villiga att köpa, ändrade sig den inledningsvis mycket tveksamma branschen. Tvärtom blev det en goodwill att man nu var med och tog sig an problemet mat fullvärdig mat som annars skulle ha kasserats. Det innebär att Matsmart i dag har gått från att köpa in varor på ad-hoc när det fanns att tillgå, nu har ett långtgående samarbete med leverantörerna.

– Till största delen är det ren överproduktion och varor där man förnyat förpackningarna och allt mindre produkter med kort datum. Ett annat exempel är en godisproducent som inte riktigt fick till utseendet på lakritsbitarna. Det var alltså inget fel på själva godiset, det såg bara inte ut som de ville. De kan vi sälja som ”nästan perfekt godis”.

Det växande matberget är inte ett isolerat svenskt problem vilket gör att affärsidén går att genomföra i de flesta länder. I dag finns Matsmart i Norge och tar i dagarna de första stegen in på den finska marknaden. I takt med en ökande medvetenhet hos konsumenterna – i Frankrike är det i dag straffbart att slänga mat – öppnar sig nya marknader. Det gör också att det så smått har börjat dyka upp konkurrenter men Matsmart är fortfarande den största kommersiella aktören tack vare att den var först ut.

– Vi har varit med och skapat en ny nisch och kommer att fortsätta växa i Europa så snart vi hittar lämpliga samarbetspartners, säger Karl Andersson.

Tre saker vi lärt oss
  1. Att vara naiv och tro på idén kan vara en tillgång.
  2. Tillväxt är som en drog. Det kan vara svårt att vänja sig vid ett nolläge.
  3. Gör inte allt själv, bygg ett lag och ta hand om varandra.
Det kunde vi gjort annorlunda

”Vi borde ha investerat i större lager och bättre infrastruktur tidigare.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.