95004e6b-2ec9-4940-bfe0-c1e27c2b64ff-image
NYHET Publicerad

Fortsatt företagsbygge för återvändaren i Storuman

VAD HÄNDE SEN Först tog han över den lokala sportbutiken. Sedan köpte han fastigheten där den ligger. Och nu har han köpt ett närliggande företag. "Det är bara att köra på," säger Simon Kristoffersson.

Simon Kristoffersson ligger inte på latsidan. När Entreprenör intervjuade honom 2012 hade han nyss återvänt till hemstaden Storuman och tagit över sportbutiken Utrustad på orten. Då var han fortfarande lite häpen över att det gått så bra att blir egen företagare.

– Det är jag fortfarande. Visst var jag lite orolig när jag startade, det är mång butiker och företag som gått omkull här men någon måste ju våga. Dessutom är jag fortfarande ivrig på att arbeta.

Det är en iver som satt sina spår. Efter två år köpte han den fastighet där sportbutiken ligger inrymd.

– Det blir ju billigare hyra så…

Samtidigt innebar fastigheten ytterligare en affärsverksamhet och en intäktskälla, något som han själv insett och räknat på men som banken inte riktigt ville tro på. Det krävdes betydande övertalning kryddad med analyser över driftskostnader och intäkter tillsammans med de positiva bokslut som sportaffären visar, för att komma i mål i de förhandlingarna.

– Och ändå kom jag billigt undan när det gäller köpeskillingen..

Väl förankrad i egen fastighet rullade det på. Den främsta ambitionen var och är fortfarande att utveckla näthandeln till att bli ett större komplement till butiksförsäljningen. Idag står butiken för cirka 90 procent av intäkterna och om det vore bra om det beroendet minskade.

Annons

– Prispressen i branschen är stenhård. Jag ligger dessutom i inlandet och är inte med i någon stor kedja så jag kan helt enkelt inte hålla alltför låga priser.

Alltså behövdes fler ben att stå på. Något otippat blev det ett reklamföretag och tillverkning av skyltar, dekaler, profilplagg och liknande.

– Det var ett enmansföretag och ägaren ville gå i pension så jag köpte företaget och flyttade in det i fastigheten.

Men vänta, att driva butik är ju ett heltidsjobb. Hur hinner du med?

– Ibland är det ju lugnt i butiken och då hinner jag med det andra. Det gäller att vara effektiv, säger Simon Kristoffersson som under hela intervjun ägnar sig åt att montera tryck på tröjor.

Det är dock en arbetsbelastning som inte håller i längden, även om söndagarna är vikta åt total ledighet. På sikt ska en medarbetare anställas, i alla fall på deltid.

– Det är ju så roligt det här. Kanske måste man vara skapt på ett visst sätt för att vara entreprenör men det är ju bara att köra på. Dessutom har jag ju kunderna här i Storuman att tacka för att butiken går bra, de handlar lokalt och stöttar mig. Det var tur att jag vågade starta och nu har jag det faktiskt oförskämt bra.

Det här har jag lärt mig:
  • Gör inget förhastat
  • Tro på dina idéer
  • Var inte rädd för att arbeta
Det här skulle jag ha gjort annorlunda:

”Jag skulle ha vågat ta hjälp, särskilt i början när allt var nytt.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.