Fortsatta framgångar innanför boxen

Carolina Sundbergs, Frozzypack.
Foto: SÖREN ANDERSSON

Vad hände sen Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.

Det gäller att få syn på det som ingen upptäckt tidigare. En januarimorgon för tio år sedan gjorde Carolina Sundberg det. Dottern skulle ha med sig matsäck till skolan men vägrade att släpa på de tunga kylklamparna som skulle hålla maten fräsch. Då föddes tanken på en matlåda där locket i sig är en kylklamp: Lägg in den i frysen ett par timmar och den håller sedan maten sval i minst sju timmar.

Sagt och gjort. Carolina Sundberg sa upp sig från sitt jobb som butikschef på Lindex och började utveckla Frozzypack. ”Jag var livrädd i början”, berättade hon när Entreprenör skrev om hennes företag i september 2013.

– Det är jag inte nu längre. Jag älskar att vara företagare.

Genombrottet kom efter ett drygt år, på den första Formexmässan. Med ett par prototyper i bagaget blev det napp och orderboken började fyllas. Det gör den fortfarande. I våras kom en rekordorder från en tysk butikskedja med 450 butiker runt om i Tyskland som nu även de säljer de färgglada matlådorna.

– Vi har export till ett tiotal länder runt om i Europa.

Den internationella expansionen har dock inte bara varit av godo. Den enkla men genialiska produkten är lätt att kopiera och i omgångar har det dykt upp mer eller mindre trovärdiga modeller som försöker renommésnylta på originalet. Störst har problemet varit med producenter i Kina som utan att blinka stulit allt från form och funktion till produktfoton och porträtt av Carolina Sundberg från Frozzypacks hemsida.

– Det hämmar naturligtvis vår marknad men samtidigt har de inte samma kvalitet som vi, så de brukar försvinna efter ett tag när kunderna inser att de är dåliga produkter.

Svaret har blivit att hålla stenhårt i den egna designen. De små förändringarna görs med stor noggrannhet och eftertänksamhet. I dag har den stora lådan kompletterats med en mindre låda som ryms inuti och kan användas till exempel till sås eller annat som man inte vill blanda med övrig mat i lådan. Sedan ett par år finns ett samarbete med Mumin som gör att de välkända figurerna är avbildade på en serie lådor.

– Genom åren har vi fått många förfrågningar om licenssamarbete från olika företag. Jag har sagt nej till alla men Mumin kändes klockrent och den senaste kollektionen har gått över förväntan.

Försäljningen i butik hos olika kedjor har kompletterats med en egen webbshop för att hela sortimentet ska finnas tillgängligt på ett ställe, och Frozzypack fortsätter att vara ett renodlat familjeföretag med Carolina och hennes man.

– Vi är väl etablerade eftersom vi var först med idén och har byggt upp en trogen kundkrets. Jag arbetar också i ett betydligt lugnare tempo, nya produkter tar vi fram på sikt. Efterfrågan på Frozzypack står sig och är grunden för hela verksamheten.

– Egentligen har jag aldrig tvivlat på idén, men att det skulle gå så här bra, det hade jag inte kunnat drömma om.

Tre saker jag lärt mig
  1. Att plast är ett fantastiskt material, särskilt den giftfria och återvinningsbara som vi använder.
  2. Olika EU-regler, bland annat att alla plastprodukter som har kontakt med livsmedel ska testas.
  3. Vikten av att ha bra samarbetspartners.
Det skulle jag gjort annorlunda

”Vi hade en konflikt med en reklambyrå efter det att vi reklamerat en felaktig och skadad försändelse med etiketter. Den förhalade hela ärendet så att det till slut inte gick att reklamera. Jag skulle varit tuffare i det sammanhanget.”

Anders Carlsson