Angela Hafström
Foto: Anna Hållams / TT

Angela Hafström, grundare av Mormor Magdas Därproducerade glass.

NYHET Publicerad

Glassfabrikören tar kallt på framgångarna

VAD HÄNDE SEN? Med en crowdfunding och vilja att lyckas har Angela Hafström lotsat Mormor Magdas Därproducerade Glass förbi de första svåra åren. Nu går allt åt rätt håll och entreprenören själv ser sig lika mycket som en näringspolitisk person som en glassfabrikör.

Det är en klassisk framgångssaga: Arbetslös ung kvinna funderar över den egna framtiden, bestämmer sig för att starta företag och har nu egen glassfabrik med ständigt ökande efterfrågan.

Den kunde Entreprenör berätta för snart två år sedan. Att det blev just glass för Angela Hafström, var till del en tillfällighet.

– Jag visste att jag var bra på att bygga varumärken och det är det som driver mig. Sedan är ju glass en produkt som alla gillar.

Det blev en resa under de kommande åren som främst handlade om att lära sig bemästra den produkt hon valt att satsa på. Glass är ju ”inget man slänger in i bakluckan och sen ger sig ut att sälja”.

– Logistiken. Det är A och O. Vi får ju inte bryta fryskedjan så hur transporterna ska gå till har varit den största frågan att brottas med.

Det är en teknik som företaget, Mormor Magdas Därproducerade Glass lärt sig hantera. Från fabriken i Taberg, ett stycke söder om Jönköping, sprider sig både glassen och efterfrågan, i första hand till storstadsregionerna och på vägen dit, även till andra områden. Samtidigt är det en utveckling som kräver kapital.

– Egentligen startade vi företaget med för lite pengar. Visserligen blir man mer kreativ om det är tomt i kassan men jag har ju hela tiden velat växa och det kräver kapital.

Annons

Svaret på det blev dels en nyemission, dels en crowdfunding som gett både kapital, 1,4 miljoner och 142 nya delägare i företaget.

– Jag letade aktivt efter de som ville investera i företaget och fick kontakt med Funded by Me. Först lät det lite rörigt med gräsrotsfinansiering och många delägare men i själva verket är det ju fantastiskt att så många tror på oss och vår verksamhet. Det har verkligen varit en boost.

Tillskottet av nytt kapital gör det möjligt att gå vidare med viljan att växa som funnits med redan från början. Den märks bland annat i den splitternya kollektioner med glassar som presenterades i dagarna. Det är en serie på sex olika smaker som även tillverkats mejerifri och alltså passar även de som är laktosintoleranta.

På sikt ska expansionen också ge den vinst som hittills lyst med sin frånvaro. Överskottet har hela tiden plöjts ner i företaget och utvecklingen.

– Nästa år, 2016, ska vi omsätta minst fem miljoner och då blir vi lönsamma, säger Angela Hafström som idag har tre anställda i glassfabriken och kan vila i att verksamheten går åt rätt håll, även om det bitvis varit tungt.

– Får man erkänna att man varit på väg att ge upp…? Men den känslan är borta nu och jag ser bara att vi är på väg åt rätt håll. Jag har bevisat för mig själv att jag kan ro någonting i hamn bara jag bestämt mig för att göra det.

– Som alla företag bidrar vi till samhällsekonomin, vi är faktiskt näringspolitiska. Om jag inte vore glassfabrikör så skulle jag gärna arbeta med näringspolitik.

Tre saker jag lärt mig

1. Håll nere de fasta kostnaderna så överlever du ett tag till

2. Man är alltid starkare och klarar mer än vad tror

3. De är tack vare människorna runt omkring som det går att lyckas

Det här skulle jag gjort annorlunda

Om jag känt till crowdfunding hade jag absolut fundat innan jag drog i gång. Med exempelvis fem miljoner från början hade läget varit helt annorlunda att ta upp kampen mot de internationella jättarna som tar så stor plats i frysdisken. Istället har vi fått kämpa varje sekund.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.