Glassfabrikören tar kallt på framgångarna

Angela Hafström
Foto: Anna Hållams / TT
Angela Hafström, grundare av Mormor Magdas Därproducerade glass.

Vad hände sen? Med en crowdfunding och vilja att lyckas har Angela Hafström lotsat Mormor Magdas Därproducerade Glass förbi de första svåra åren. Nu går allt åt rätt håll och entreprenören själv ser sig lika mycket som en näringspolitisk person som en glassfabrikör.

Det är en klassisk framgångssaga: Arbetslös ung kvinna funderar över den egna framtiden, bestämmer sig för att starta företag och har nu egen glassfabrik med ständigt ökande efterfrågan.

Den kunde Entreprenör berätta för snart två år sedan. Att det blev just glass för Angela Hafström, var till del en tillfällighet.

– Jag visste att jag var bra på att bygga varumärken och det är det som driver mig. Sedan är ju glass en produkt som alla gillar.

Det blev en resa under de kommande åren som främst handlade om att lära sig bemästra den produkt hon valt att satsa på. Glass är ju ”inget man slänger in i bakluckan och sen ger sig ut att sälja”.

– Logistiken. Det är A och O. Vi får ju inte bryta fryskedjan så hur transporterna ska gå till har varit den största frågan att brottas med.

Det är en teknik som företaget, Mormor Magdas Därproducerade Glass lärt sig hantera. Från fabriken i Taberg, ett stycke söder om Jönköping, sprider sig både glassen och efterfrågan, i första hand till storstadsregionerna och på vägen dit, även till andra områden. Samtidigt är det en utveckling som kräver kapital.

– Egentligen startade vi företaget med för lite pengar. Visserligen blir man mer kreativ om det är tomt i kassan men jag har ju hela tiden velat växa och det kräver kapital.

Svaret på det blev dels en nyemission, dels en crowdfunding som gett både kapital, 1,4 miljoner och 142 nya delägare i företaget.

– Jag letade aktivt efter de som ville investera i företaget och fick kontakt med Funded by Me. Först lät det lite rörigt med gräsrotsfinansiering och många delägare men i själva verket är det ju fantastiskt att så många tror på oss och vår verksamhet. Det har verkligen varit en boost.

Tillskottet av nytt kapital gör det möjligt att gå vidare med viljan att växa som funnits med redan från början. Den märks bland annat i den splitternya kollektioner med glassar som presenterades i dagarna. Det är en serie på sex olika smaker som även tillverkats mejerifri och alltså passar även de som är laktosintoleranta.

På sikt ska expansionen också ge den vinst som hittills lyst med sin frånvaro. Överskottet har hela tiden plöjts ner i företaget och utvecklingen.

– Nästa år, 2016, ska vi omsätta minst fem miljoner och då blir vi lönsamma, säger Angela Hafström som idag har tre anställda i glassfabriken och kan vila i att verksamheten går åt rätt håll, även om det bitvis varit tungt.

– Får man erkänna att man varit på väg att ge upp…? Men den känslan är borta nu och jag ser bara att vi är på väg åt rätt håll. Jag har bevisat för mig själv att jag kan ro någonting i hamn bara jag bestämt mig för att göra det.

– Som alla företag bidrar vi till samhällsekonomin, vi är faktiskt näringspolitiska. Om jag inte vore glassfabrikör så skulle jag gärna arbeta med näringspolitik.

Tre saker jag lärt mig

1. Håll nere de fasta kostnaderna så överlever du ett tag till

2. Man är alltid starkare och klarar mer än vad tror

3. De är tack vare människorna runt omkring som det går att lyckas

Det här skulle jag gjort annorlunda

Om jag känt till crowdfunding hade jag absolut fundat innan jag drog i gång. Med exempelvis fem miljoner från början hade läget varit helt annorlunda att ta upp kampen mot de internationella jättarna som tar så stor plats i frysdisken. Istället har vi fått kämpa varje sekund.

Anders Carlsson

Anders Carlsson