Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

Nadja Forsberg och Linn Frisinger
175

Vad hände sen Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.

Nadja Forsberg och Linn Frisinger

Miljövänliga strumpbyxor.

Det var idén som startade Swedish Stockings för fyra år sedan. Det visade sig snabbt vara inte bara en hållbar idé, utan också en affär som skapade en helt egen nisch i en global jättebransch.

- Tillverkningen av strumpbyxor leder till stora koldioxidutsläpp, det används stora mängder kemiska ämnen i färgningen och själva råvaran nylon är en onedbrytbar petroleumprodukt, sa Nadja Forsberg när Entreprenör berättade om det då nystartade företaget i december 2014.

Den insikten gav en aha-upplevelsen hos många konsumenter och det har i sin tur gjort att Swedish Stockings fått ett fotfäste i en bransch som på världsbasis omsätter cirka 36 miljarder dollar per år. De fyra år som gått sedan starten har personalstyrkan ökat från två till åtta medan omsättningen två- och tredubblats varje år.

Men det stannar inte där.

- Vi vill växa ytterligare. Redan från början har vi haft ett internationellt fokus och idag är två av våra största marknader utanför Sverige, i Holland och Kanada. Nu innan jul tar vi också steget in i USA där vi har ett avtal med varuhuskedjan Nordstrom. Så det blir buller och bång direkt, säger Nadja Forsberg som grundat och driver företaget tillsammans med Linn Frisinger.

Tillväxten i företaget har hela tiden skötts organiskt, i takt med att efterfrågan ökat. Under vägen har de två entreprenörerna, som innan själva inte hade någon företagarbakgrund innan tillkomsten av Swedish Stockings, förädlat materialvalen, produktionstekniken och även inrättat ett recyklingprogram.

Strumpbyxor är trots allt en tämligen traditionell produkt med till vissa delar konservativa köpmönster. Ett sätt att bryta det är, vid sidan av att peka på miljöaspekten, att inte fastna i facket underkläder.

- Vi letar ständigt efter nya säljvägar. Numera finns våra strumpor i lifestyle-butiker, på flygplatser och hotell och naturligtvis växer e-handeln med hemleverans. Men varför ska det inte gå att köpa ett par nya nylonstrumpor på krogen?

Tillverkningen av strumpbyxorna ligger i Italien. Nylonet de använder är miljövänligt återvunnet och skickas på rulle från Israel. Fabriken drivs av solenergi och vattnet renas efter färgningen av nylonet. Att det blev Italien beror i första hand på att det inte finns någon tillverkning av nylonstrumpor i Sverige, ett faktum som Nadja Forsberg och Linn Frisinger kan tänka sig att ändra på.

- Inte så att vi tänker starta en egen fabrik, men svensk tillverkning skulle ge oss möjlighet att ytterligare skärpa vårt fokus på den hållbara produktionen. Vi är rätt otåliga av oss har ambition på att fortsätta att modernisera en traditionell produkt och faktiskt också förändra branschen.

- Kan vi samtidigt ta en liten del av den jättebransch som det här är, då blir det ännu bättre…

Tre saker vi lärt oss
  1. Att saker tar längre tid än man tror
  2. Att göra allting rätt redan från början
  3. Att vara tydlig och konsekvent och inte kompromissa med affärsidén
Det här kunde vi gjort annorlunda

”Vågat leta vidare efter bättre avtal än de vi hade. Då skulle vi lagt mindre energi på sådant som inte kändes riktigt rätt från början”.

Anders Carlsson