Nadja Forsberg och Linn Frisinger
NYHET Publicerad

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.

Nadja Forsberg och Linn Frisinger

Miljövänliga strumpbyxor.

Det var idén som startade Swedish Stockings för fyra år sedan. Det visade sig snabbt vara inte bara en hållbar idé, utan också en affär som skapade en helt egen nisch i en global jättebransch.

- Tillverkningen av strumpbyxor leder till stora koldioxidutsläpp, det används stora mängder kemiska ämnen i färgningen och själva råvaran nylon är en onedbrytbar petroleumprodukt, sa Nadja Forsberg när Entreprenör berättade om det då nystartade företaget i december 2014.

Den insikten gav en aha-upplevelsen hos många konsumenter och det har i sin tur gjort att Swedish Stockings fått ett fotfäste i en bransch som på världsbasis omsätter cirka 36 miljarder dollar per år. De fyra år som gått sedan starten har personalstyrkan ökat från två till åtta medan omsättningen två- och tredubblats varje år.

Men det stannar inte där.

- Vi vill växa ytterligare. Redan från början har vi haft ett internationellt fokus och idag är två av våra största marknader utanför Sverige, i Holland och Kanada. Nu innan jul tar vi också steget in i USA där vi har ett avtal med varuhuskedjan Nordstrom. Så det blir buller och bång direkt, säger Nadja Forsberg som grundat och driver företaget tillsammans med Linn Frisinger.

Tillväxten i företaget har hela tiden skötts organiskt, i takt med att efterfrågan ökat. Under vägen har de två entreprenörerna, som innan själva inte hade någon företagarbakgrund innan tillkomsten av Swedish Stockings, förädlat materialvalen, produktionstekniken och även inrättat ett recyklingprogram.

Annons

Strumpbyxor är trots allt en tämligen traditionell produkt med till vissa delar konservativa köpmönster. Ett sätt att bryta det är, vid sidan av att peka på miljöaspekten, att inte fastna i facket underkläder.

- Vi letar ständigt efter nya säljvägar. Numera finns våra strumpor i lifestyle-butiker, på flygplatser och hotell och naturligtvis växer e-handeln med hemleverans. Men varför ska det inte gå att köpa ett par nya nylonstrumpor på krogen?

Tillverkningen av strumpbyxorna ligger i Italien. Nylonet de använder är miljövänligt återvunnet och skickas på rulle från Israel. Fabriken drivs av solenergi och vattnet renas efter färgningen av nylonet. Att det blev Italien beror i första hand på att det inte finns någon tillverkning av nylonstrumpor i Sverige, ett faktum som Nadja Forsberg och Linn Frisinger kan tänka sig att ändra på.

- Inte så att vi tänker starta en egen fabrik, men svensk tillverkning skulle ge oss möjlighet att ytterligare skärpa vårt fokus på den hållbara produktionen. Vi är rätt otåliga av oss har ambition på att fortsätta att modernisera en traditionell produkt och faktiskt också förändra branschen.

- Kan vi samtidigt ta en liten del av den jättebransch som det här är, då blir det ännu bättre…

Tre saker vi lärt oss
  1. Att saker tar längre tid än man tror
  2. Att göra allting rätt redan från början
  3. Att vara tydlig och konsekvent och inte kompromissa med affärsidén
Det här kunde vi gjort annorlunda

”Vågat leta vidare efter bättre avtal än de vi hade. Då skulle vi lagt mindre energi på sådant som inte kändes riktigt rätt från början”.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.