Yollibox_01
Foto: SÖREN ANDERSSON

Tar kallt på framgången. Victoria Carlsson och Sofi Stenmark säljer alltmer frozen yoghurt.

NYHET Publicerad

Het efterfrågan på Frozen Yoghurt

VAD HÄNDE SEN Konsumentmakt, gerillamarknadsföring, naivitet och massor av hårt arbete. Det har på knappt tre år satt företaget Yollibox på kartan och i drygt 800 butiker landet runt. Nu väntar nästa steg i och med samarbetet med Triumf Glass.

Yollibox_02

Hälsosamt företagande. Frozen yoghurt är i princip glass men utan grädde.

Foto: SÖREN ANDERSSON

– Ja, vi var nog lite naiva. Det är inte förrän idag som vi egentligen förstått vad vi gett oss in i. Livsmedelsbranschen är ju en av de mest reglerade i landet.

Det säger Victoria Carlsson som tillsammans med Sofie Stenmark startat och driver Yollibox. Båda skrattar vid minnet av hur de i början ringde upp Livsmedelsverket och frågade om det inte fanns en lathund för hur man arbetar med livsmedel.

Det gjorde det inte. Lika lite som att inköpschefen på ICA uppskattade att ett ungt företag ringde och ställde de i egna ögon smarta och ledande frågorna om det inte saknades en särskild produkt i glassortimentet i butikerna landet runt.

Produkten ifråga, som inköpschefen knappt hade hört talas om, än mindre insåg att den behövdes, var Frozen Yoghurt.

– Vi upptäckte den i USA. Det är i princip glass men med yoghurt som bärande ingrediens istället för grädde. Det gör att den har en del hälsosammare egenskaper jämfört med traditionell gräddglass, fortsätter Victoria Carlsson.

Att nymodigheten skulle fungera var de båda på det klara med. Sverige är efter USA ett av de mest glassätande länderna i världen, här finns dessutom hälsoaspekten i produkten, nyhetsvärdet och det faktum att amerikanska trender gärna får fäste bland svenskar. Lägg till en oortodox marknadsföring via Instagram och Facebook som Entreprenör uppmärksammade hösten 2013.

Över huvud taget har nätet spelat en viktig roll i företagets utveckling. Det var via sociala medier som efterfrågetrycket skapades och som snart fick såväl ICA som de övriga stora dagligvarugrossisterna att införliva Yollibox i sortimentet. Tack vare en enkel sökning på Google kunde även kontakter knytas med det engelska företag som idag tillverkar, förpackar och levererar alla de sex olika smakerna Yollibox.

Annons

– Vi började leta i Sverige vilket visade sig vara svårare än vi först trott. Vi har en stark gräddglasstradition här och i slutändan var det ingen som trodde tillräckligt mycket på produkten för att våga satsa. Då insåg vi att vi var tvungna att gå utanför Sverige och hittade vår nuvarande producent, ett brittiskt familjeföretag med över 20 års erfarenhet av frozen yoghurt produktion, säger Sofia Stenmark.

Men nätet i all ära, de knappa tre åren sedan lanseringen av den första kollektionen har också inneburit mängder av hederligt fotarbete.

– Ambitionen var att först få kontakt med 20 butiker i Stockholm. Det blev åtta. De cyklade vi runt bland och hade demonstrationer och bjöd på Yollibox. Det blev flera butiker varje helg. Dessutom var vi uppe hos alla våra kompisar som jobbade på olika företag och bjöd på fika och över huvud taget talade vi med ALLA vi kom åt om Yollibox och vår frozen yoghurt, säger Victoria Carlsson.

Det var en gerillamarknadsföring i kombination med sociala medier som förvånansvärt snabbt gav utslag. Plötsligt började butikerna ringa självmant eftersom de märkt att alltfler kunder frågat efter produkten.

– Konsumentmakt fungerar alltså, konstaterar Sofia Stenmark.

Att komma vidare, ut från Stockholm och ut i landet krävde dock en distributionsorganisation som de själva varken förfogade över eller hade ambition att bygga upp.

– Faktum är att vi googlade där också innan vi bestämde oss.

Det blev Alvestaglass och ett samarbete som på allvar etablerade Yollibox bland livsmedelsbutikerna i landet. I ett slag fanns 800 på kundlistan. Men fortfarande finns runt 1 200 butiker runt om i landet som inte har Yollibox i sortimentet och det ska de bli ändring på. I februari slöts ett avtal med Triumf Glass som dels går in som minoritetsägare, dels ger tillträde till en central distribution via alla de fyra stora grossisterna. Samtidigt har hela produktionen blivit ekologisk.

– Vi tar egentligen två jättekliv på en gång. Att bli ekologiska har funnits med ända från start och när det nu äntligen har blivit verklighet har den sista pusselbiten för Yollibox som produkt och koncept fallit på plats. Samarbetet med Triumf Glass möjliggör en snabbare etableringstakt vilket även det har varit målet. 

Tre saker vi lärt oss
  • Att fokusera på kärnverksamheten och tacka nej till frestande anbud.
  • Hålla en balans mellan arbete och privatliv
  • Uthållighet. Att bygga ett företag tar tid och måste få göra det.
Det här skulle vi gjort annorlunda

”Vi har tagit beslut utifrån vad vi visste då, när de togs. I efterhand kan vi se att det kanske var fel beslut men å andra sidan, då hade vi inte lärt oss nåt. Jo, förresten, en sak, vi skulle inte satsat på att blanda blåbär med svarta vinbär.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.