Yollibox_01
Foto: SÖREN ANDERSSON

Tar kallt på framgången. Victoria Carlsson och Sofi Stenmark säljer alltmer frozen yoghurt.

NYHET Publicerad

Het efterfrågan på Frozen Yoghurt

VAD HÄNDE SEN Konsumentmakt, gerillamarknadsföring, naivitet och massor av hårt arbete. Det har på knappt tre år satt företaget Yollibox på kartan och i drygt 800 butiker landet runt. Nu väntar nästa steg i och med samarbetet med Triumf Glass.

Yollibox_02

Hälsosamt företagande. Frozen yoghurt är i princip glass men utan grädde.

Foto: SÖREN ANDERSSON

– Ja, vi var nog lite naiva. Det är inte förrän idag som vi egentligen förstått vad vi gett oss in i. Livsmedelsbranschen är ju en av de mest reglerade i landet.

Det säger Victoria Carlsson som tillsammans med Sofie Stenmark startat och driver Yollibox. Båda skrattar vid minnet av hur de i början ringde upp Livsmedelsverket och frågade om det inte fanns en lathund för hur man arbetar med livsmedel.

Det gjorde det inte. Lika lite som att inköpschefen på ICA uppskattade att ett ungt företag ringde och ställde de i egna ögon smarta och ledande frågorna om det inte saknades en särskild produkt i glassortimentet i butikerna landet runt.

Produkten ifråga, som inköpschefen knappt hade hört talas om, än mindre insåg att den behövdes, var Frozen Yoghurt.

– Vi upptäckte den i USA. Det är i princip glass men med yoghurt som bärande ingrediens istället för grädde. Det gör att den har en del hälsosammare egenskaper jämfört med traditionell gräddglass, fortsätter Victoria Carlsson.

Att nymodigheten skulle fungera var de båda på det klara med. Sverige är efter USA ett av de mest glassätande länderna i världen, här finns dessutom hälsoaspekten i produkten, nyhetsvärdet och det faktum att amerikanska trender gärna får fäste bland svenskar. Lägg till en oortodox marknadsföring via Instagram och Facebook som Entreprenör uppmärksammade hösten 2013.

Över huvud taget har nätet spelat en viktig roll i företagets utveckling. Det var via sociala medier som efterfrågetrycket skapades och som snart fick såväl ICA som de övriga stora dagligvarugrossisterna att införliva Yollibox i sortimentet. Tack vare en enkel sökning på Google kunde även kontakter knytas med det engelska företag som idag tillverkar, förpackar och levererar alla de sex olika smakerna Yollibox.

Annons

– Vi började leta i Sverige vilket visade sig vara svårare än vi först trott. Vi har en stark gräddglasstradition här och i slutändan var det ingen som trodde tillräckligt mycket på produkten för att våga satsa. Då insåg vi att vi var tvungna att gå utanför Sverige och hittade vår nuvarande producent, ett brittiskt familjeföretag med över 20 års erfarenhet av frozen yoghurt produktion, säger Sofia Stenmark.

Men nätet i all ära, de knappa tre åren sedan lanseringen av den första kollektionen har också inneburit mängder av hederligt fotarbete.

– Ambitionen var att först få kontakt med 20 butiker i Stockholm. Det blev åtta. De cyklade vi runt bland och hade demonstrationer och bjöd på Yollibox. Det blev flera butiker varje helg. Dessutom var vi uppe hos alla våra kompisar som jobbade på olika företag och bjöd på fika och över huvud taget talade vi med ALLA vi kom åt om Yollibox och vår frozen yoghurt, säger Victoria Carlsson.

Det var en gerillamarknadsföring i kombination med sociala medier som förvånansvärt snabbt gav utslag. Plötsligt började butikerna ringa självmant eftersom de märkt att alltfler kunder frågat efter produkten.

– Konsumentmakt fungerar alltså, konstaterar Sofia Stenmark.

Att komma vidare, ut från Stockholm och ut i landet krävde dock en distributionsorganisation som de själva varken förfogade över eller hade ambition att bygga upp.

– Faktum är att vi googlade där också innan vi bestämde oss.

Det blev Alvestaglass och ett samarbete som på allvar etablerade Yollibox bland livsmedelsbutikerna i landet. I ett slag fanns 800 på kundlistan. Men fortfarande finns runt 1 200 butiker runt om i landet som inte har Yollibox i sortimentet och det ska de bli ändring på. I februari slöts ett avtal med Triumf Glass som dels går in som minoritetsägare, dels ger tillträde till en central distribution via alla de fyra stora grossisterna. Samtidigt har hela produktionen blivit ekologisk.

– Vi tar egentligen två jättekliv på en gång. Att bli ekologiska har funnits med ända från start och när det nu äntligen har blivit verklighet har den sista pusselbiten för Yollibox som produkt och koncept fallit på plats. Samarbetet med Triumf Glass möjliggör en snabbare etableringstakt vilket även det har varit målet. 

Tre saker vi lärt oss
  • Att fokusera på kärnverksamheten och tacka nej till frestande anbud.
  • Hålla en balans mellan arbete och privatliv
  • Uthållighet. Att bygga ett företag tar tid och måste få göra det.
Det här skulle vi gjort annorlunda

”Vi har tagit beslut utifrån vad vi visste då, när de togs. I efterhand kan vi se att det kanske var fel beslut men å andra sidan, då hade vi inte lärt oss nåt. Jo, förresten, en sak, vi skulle inte satsat på att blanda blåbär med svarta vinbär.”

Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Musikentreprenören som fick stjärnproducenterna på kroken

ENTREPRENÖR Hans musiktjänst Auddly hjälper artister och låtskrivare att få koll på sina rättigheter. Det har fått stjärnproducenter som Björn Ulvaeus och Max Martin att öppna plånboken. Möt den musikaliska mångsysslaren Niclas Molinder, vars nya affärsidé är att göra Örebro till Sveriges svängigaste företagshubb. 
NYHET Publicerad:

Konkursen gav nya affärsidé – Splitgrid hjälper butiker med likviditeten

NYKLÄCKT När Göran Erikssons klädbutik gick i konkurs slogs han av tanken: Varför ska handlare behöva låsa in en massa pengar i varulager och varför ska leverantörerna behöva vänta på att få betalt? Tanken blev en ny affärsidé – en programvara för säkra betalningar mellan butiker och leverantörer.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

”Gymnasieministern drar förhastade slutsatser om glädjebetyg”

VINSTER I VÄLFÄRDEN Gymnasieminister Anna Ekström anklagar friskolorna för glädjebetyg – hänvisar till rapport som saknar analys.
NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.