Yollibox_01
Foto: SÖREN ANDERSSON

Tar kallt på framgången. Victoria Carlsson och Sofi Stenmark säljer alltmer frozen yoghurt.

NYHET Publicerad

Het efterfrågan på Frozen Yoghurt

VAD HÄNDE SEN Konsumentmakt, gerillamarknadsföring, naivitet och massor av hårt arbete. Det har på knappt tre år satt företaget Yollibox på kartan och i drygt 800 butiker landet runt. Nu väntar nästa steg i och med samarbetet med Triumf Glass.

Yollibox_02

Hälsosamt företagande. Frozen yoghurt är i princip glass men utan grädde.

Foto: SÖREN ANDERSSON

– Ja, vi var nog lite naiva. Det är inte förrän idag som vi egentligen förstått vad vi gett oss in i. Livsmedelsbranschen är ju en av de mest reglerade i landet.

Det säger Victoria Carlsson som tillsammans med Sofie Stenmark startat och driver Yollibox. Båda skrattar vid minnet av hur de i början ringde upp Livsmedelsverket och frågade om det inte fanns en lathund för hur man arbetar med livsmedel.

Det gjorde det inte. Lika lite som att inköpschefen på ICA uppskattade att ett ungt företag ringde och ställde de i egna ögon smarta och ledande frågorna om det inte saknades en särskild produkt i glassortimentet i butikerna landet runt.

Produkten ifråga, som inköpschefen knappt hade hört talas om, än mindre insåg att den behövdes, var Frozen Yoghurt.

– Vi upptäckte den i USA. Det är i princip glass men med yoghurt som bärande ingrediens istället för grädde. Det gör att den har en del hälsosammare egenskaper jämfört med traditionell gräddglass, fortsätter Victoria Carlsson.

Att nymodigheten skulle fungera var de båda på det klara med. Sverige är efter USA ett av de mest glassätande länderna i världen, här finns dessutom hälsoaspekten i produkten, nyhetsvärdet och det faktum att amerikanska trender gärna får fäste bland svenskar. Lägg till en oortodox marknadsföring via Instagram och Facebook som Entreprenör uppmärksammade hösten 2013.

Över huvud taget har nätet spelat en viktig roll i företagets utveckling. Det var via sociala medier som efterfrågetrycket skapades och som snart fick såväl ICA som de övriga stora dagligvarugrossisterna att införliva Yollibox i sortimentet. Tack vare en enkel sökning på Google kunde även kontakter knytas med det engelska företag som idag tillverkar, förpackar och levererar alla de sex olika smakerna Yollibox.

– Vi började leta i Sverige vilket visade sig vara svårare än vi först trott. Vi har en stark gräddglasstradition här och i slutändan var det ingen som trodde tillräckligt mycket på produkten för att våga satsa. Då insåg vi att vi var tvungna att gå utanför Sverige och hittade vår nuvarande producent, ett brittiskt familjeföretag med över 20 års erfarenhet av frozen yoghurt produktion, säger Sofia Stenmark.

Men nätet i all ära, de knappa tre åren sedan lanseringen av den första kollektionen har också inneburit mängder av hederligt fotarbete.

– Ambitionen var att först få kontakt med 20 butiker i Stockholm. Det blev åtta. De cyklade vi runt bland och hade demonstrationer och bjöd på Yollibox. Det blev flera butiker varje helg. Dessutom var vi uppe hos alla våra kompisar som jobbade på olika företag och bjöd på fika och över huvud taget talade vi med ALLA vi kom åt om Yollibox och vår frozen yoghurt, säger Victoria Carlsson.

Det var en gerillamarknadsföring i kombination med sociala medier som förvånansvärt snabbt gav utslag. Plötsligt började butikerna ringa självmant eftersom de märkt att alltfler kunder frågat efter produkten.

– Konsumentmakt fungerar alltså, konstaterar Sofia Stenmark.

Att komma vidare, ut från Stockholm och ut i landet krävde dock en distributionsorganisation som de själva varken förfogade över eller hade ambition att bygga upp.

– Faktum är att vi googlade där också innan vi bestämde oss.

Det blev Alvestaglass och ett samarbete som på allvar etablerade Yollibox bland livsmedelsbutikerna i landet. I ett slag fanns 800 på kundlistan. Men fortfarande finns runt 1 200 butiker runt om i landet som inte har Yollibox i sortimentet och det ska de bli ändring på. I februari slöts ett avtal med Triumf Glass som dels går in som minoritetsägare, dels ger tillträde till en central distribution via alla de fyra stora grossisterna. Samtidigt har hela produktionen blivit ekologisk.

– Vi tar egentligen två jättekliv på en gång. Att bli ekologiska har funnits med ända från start och när det nu äntligen har blivit verklighet har den sista pusselbiten för Yollibox som produkt och koncept fallit på plats. Samarbetet med Triumf Glass möjliggör en snabbare etableringstakt vilket även det har varit målet. 

Tre saker vi lärt oss
  • Att fokusera på kärnverksamheten och tacka nej till frestande anbud.
  • Hålla en balans mellan arbete och privatliv
  • Uthållighet. Att bygga ett företag tar tid och måste få göra det.
Det här skulle vi gjort annorlunda

”Vi har tagit beslut utifrån vad vi visste då, när de togs. I efterhand kan vi se att det kanske var fel beslut men å andra sidan, då hade vi inte lärt oss nåt. Jo, förresten, en sak, vi skulle inte satsat på att blanda blåbär med svarta vinbär.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.