Yollibox_01
Foto: SÖREN ANDERSSON

Tar kallt på framgången. Victoria Carlsson och Sofi Stenmark säljer alltmer frozen yoghurt.

NYHET Publicerad

Het efterfrågan på Frozen Yoghurt

VAD HÄNDE SEN Konsumentmakt, gerillamarknadsföring, naivitet och massor av hårt arbete. Det har på knappt tre år satt företaget Yollibox på kartan och i drygt 800 butiker landet runt. Nu väntar nästa steg i och med samarbetet med Triumf Glass.

Yollibox_02

Hälsosamt företagande. Frozen yoghurt är i princip glass men utan grädde.

Foto: SÖREN ANDERSSON

– Ja, vi var nog lite naiva. Det är inte förrän idag som vi egentligen förstått vad vi gett oss in i. Livsmedelsbranschen är ju en av de mest reglerade i landet.

Det säger Victoria Carlsson som tillsammans med Sofie Stenmark startat och driver Yollibox. Båda skrattar vid minnet av hur de i början ringde upp Livsmedelsverket och frågade om det inte fanns en lathund för hur man arbetar med livsmedel.

Det gjorde det inte. Lika lite som att inköpschefen på ICA uppskattade att ett ungt företag ringde och ställde de i egna ögon smarta och ledande frågorna om det inte saknades en särskild produkt i glassortimentet i butikerna landet runt.

Produkten ifråga, som inköpschefen knappt hade hört talas om, än mindre insåg att den behövdes, var Frozen Yoghurt.

– Vi upptäckte den i USA. Det är i princip glass men med yoghurt som bärande ingrediens istället för grädde. Det gör att den har en del hälsosammare egenskaper jämfört med traditionell gräddglass, fortsätter Victoria Carlsson.

Att nymodigheten skulle fungera var de båda på det klara med. Sverige är efter USA ett av de mest glassätande länderna i världen, här finns dessutom hälsoaspekten i produkten, nyhetsvärdet och det faktum att amerikanska trender gärna får fäste bland svenskar. Lägg till en oortodox marknadsföring via Instagram och Facebook som Entreprenör uppmärksammade hösten 2013.

Över huvud taget har nätet spelat en viktig roll i företagets utveckling. Det var via sociala medier som efterfrågetrycket skapades och som snart fick såväl ICA som de övriga stora dagligvarugrossisterna att införliva Yollibox i sortimentet. Tack vare en enkel sökning på Google kunde även kontakter knytas med det engelska företag som idag tillverkar, förpackar och levererar alla de sex olika smakerna Yollibox.

Annons

– Vi började leta i Sverige vilket visade sig vara svårare än vi först trott. Vi har en stark gräddglasstradition här och i slutändan var det ingen som trodde tillräckligt mycket på produkten för att våga satsa. Då insåg vi att vi var tvungna att gå utanför Sverige och hittade vår nuvarande producent, ett brittiskt familjeföretag med över 20 års erfarenhet av frozen yoghurt produktion, säger Sofia Stenmark.

Men nätet i all ära, de knappa tre åren sedan lanseringen av den första kollektionen har också inneburit mängder av hederligt fotarbete.

– Ambitionen var att först få kontakt med 20 butiker i Stockholm. Det blev åtta. De cyklade vi runt bland och hade demonstrationer och bjöd på Yollibox. Det blev flera butiker varje helg. Dessutom var vi uppe hos alla våra kompisar som jobbade på olika företag och bjöd på fika och över huvud taget talade vi med ALLA vi kom åt om Yollibox och vår frozen yoghurt, säger Victoria Carlsson.

Det var en gerillamarknadsföring i kombination med sociala medier som förvånansvärt snabbt gav utslag. Plötsligt började butikerna ringa självmant eftersom de märkt att alltfler kunder frågat efter produkten.

– Konsumentmakt fungerar alltså, konstaterar Sofia Stenmark.

Att komma vidare, ut från Stockholm och ut i landet krävde dock en distributionsorganisation som de själva varken förfogade över eller hade ambition att bygga upp.

– Faktum är att vi googlade där också innan vi bestämde oss.

Det blev Alvestaglass och ett samarbete som på allvar etablerade Yollibox bland livsmedelsbutikerna i landet. I ett slag fanns 800 på kundlistan. Men fortfarande finns runt 1 200 butiker runt om i landet som inte har Yollibox i sortimentet och det ska de bli ändring på. I februari slöts ett avtal med Triumf Glass som dels går in som minoritetsägare, dels ger tillträde till en central distribution via alla de fyra stora grossisterna. Samtidigt har hela produktionen blivit ekologisk.

– Vi tar egentligen två jättekliv på en gång. Att bli ekologiska har funnits med ända från start och när det nu äntligen har blivit verklighet har den sista pusselbiten för Yollibox som produkt och koncept fallit på plats. Samarbetet med Triumf Glass möjliggör en snabbare etableringstakt vilket även det har varit målet. 

Tre saker vi lärt oss
  • Att fokusera på kärnverksamheten och tacka nej till frestande anbud.
  • Hålla en balans mellan arbete och privatliv
  • Uthållighet. Att bygga ett företag tar tid och måste få göra det.
Det här skulle vi gjort annorlunda

”Vi har tagit beslut utifrån vad vi visste då, när de togs. I efterhand kan vi se att det kanske var fel beslut men å andra sidan, då hade vi inte lärt oss nåt. Jo, förresten, en sak, vi skulle inte satsat på att blanda blåbär med svarta vinbär.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.