Inget stoppar Sorunda-korven

Johan Lindqvist, Sorunda Korvfabrik
Foto: SÖREN ANDERSSON
1.645k

Vad hände sen Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.

Det var en i högsta grad lokal delikatess, korven från lilla Sorunda, dit Entreprenör åkte på smak- och reportageresa i mars 2014.

I alla fall var den det inledningsvis. Numera sprids korvarna med de olika kryddningarna allt längre ut i landet men produktionen, den ligger kvar dit tillverkningen flyttade 1996 från Stockholm.

– Det är jätteroligt, Sorunda är ju en liten by där vi är uppvuxna och nu sprids det namnet till platser där man aldrig hört talas om den förr.

Det säger Johan Lindqvist, andra generationen korvmästare som tillsammans med sin syster Madeleine tagit över ansvaret för familjeföretaget. Företagsnamnet hjälper alltså till att förstärka identiteten, skapa hågkomst och igenkännande bland de otaliga korvfabrikat som trängs i butikshyllorna. Men namnet i all ära, det är hantverkskunnandet, recepten och råvarorna som skapat framgångarna, både hos kunderna och i olika tävlingar.

– Responsen från korvätarna, de skickar mejl och ringer, är fantastiskt uppmuntrande och nu senast har vi blivit Årets korvprofil och Årets smakutvecklare.

Det gör i sin tur att produktionen närmar sig 800 ton per år och den tidigare butikslokalen där fabriken håller till är trångbodd. Den är redan utbyggd med 150 kvadratmeter men nu behövs mer yta.

– Kanske skulle vi ha byggt ut tidigare men det är samtidigt så vi jobbar, vi tar det steg för steg även om det tar tid. Vi vill möta efterfrågan med kvalitet och inte bara dra upp produktionstakten. Om jag inte gillar korven vi gör, så kan jag ju inte sälja den.

Produktutvecklingen i det lilla köket i fabriken är Johan Lindqvists favoritsysselsättning. Under åren lopp har såväl vanlig choritzo som trekantiga korvar och den superstarka Harakiri, sett dagens ljus. Just nu har den vegetariska tanken slagit rot också i korvvärlden.

– Ja, vi har investerat i en ny maskin som kan tillverka vegetarisk korv så nu är vi på väg att prova oss fram där.

Moderniteten till trots tummar familjen Lindqvist inte på grundförutsättningarna: äkta råvaror, gärna från lokala leverantörer i regionen. Det ska gå att visa att det verkligen är riktiga bitar av bacon, paprika eller ost i korven och inte konstgjorda smakämnen, trots att det placerar korvarna från Sorunda i en något högre prisklass.

– Idag är kunderna mycket medvetna om vad som ingår i ett livsmedel och det med all rätt. På det området är vi helt transparenta och det uppskattas det vet vi.

Korvintresset fortsätter alltså att öka och det gör att korv inte är ett fullt så konservativt livsmedel som man kan tro. Det visar bland annat den ökande konkurrensen i branschen.

– Det är bra, då skärper vi oss, blir mer kreativa och visar att det finns utrymme för oss mindre producenter med en egen nisch. Det gör det hela än mer stimulerande att se hur våra korvar nu finns att köpa på allt fler platser i Sverige. Kom igen om ett par år, då finns vi i ännu fler städer.

Tre saker vi lärt oss:
  • Kunderna är allt mer kvalitetsmedvetna. Efterfrågan på bra korv ökar.
  • Att vara transparent med hur vi producerar har lönat sig.
  • Det finns ett uppvaknande om värdet av svensk livsmedelsproduktion.
Det kunde vi gjort annorlunda:

”Inte så mycket, faktiskt. Möjligen borde vi byggt ut lokalerna lite snabbare.”

Anders Carlsson