Kärleken till kakao driver företaget vidare

1d954d97-67f0-42c3-83fe-1851b4c669a3-image
Foto: Johan Gunseus
Chokladen närmast hjärtat. Jenny Berg, driver företaget Chokladjenny i Umeå och vill lära världen mer om kakao.

Vad hände sen Den lilla chokladfabriken i Umeå drivs med hjälp av äkta råvaror och en aldrig sinande kärlek till kakao. Trots ökande efterfrågan håller Jenny Berg igen på produktionstakten. Tillverkningen av chokladkakor är bara en del i ambitionen på att göra världen lite bättre.

– Chokladkakan är egentligen bara ett verktyg. Min övergripande ambition är att arbeta med kakao, att komma närmare den som växt, lära mig mer och sedan använda de kunskaperna i entreprenörskap och folkbildning. Kakao är min passion.

Det säger Jenny Berg, numera officiellt också Chokladjenny sedan företaget döpts om till det smeknamn som hon burit ända sedan starten. När Entreprenör hösten 2014 kom på besök i den lilla lokalen i utkanten av Umeå, var företaget nystartat och hade ännu inte presenterat någon första ekonomisk rapport. Passionen för kakao hade dock funnits där sedan barnsben.

– Det började när jag fick smaka ren kakao hos mormor när jag var liten. Sedan dess har jag egentligen ägnat mig åt att förbereda mig för ett arbetsliv med kakao. Det har gjort att jag själv varit ett varumärke långt innan fabriken kom igång.

Om nu själva chokladkakan tror allt är ett redskap för annat, så är det ett redskap som tillverkas med stor omsorg och hantverksskicklighet. Alla tillverkning utgår från kakaobönor, inte färdig kakaomassa. Den köps från Ecuador och Peru, smaksätts med bär och frukter från Västerbotten och säljs sedan till ett utvalt antal butiker. Det är en långsam process och ett långsamt sätt att växa företaget, trots att tillverkningen tredubblats på bara ett år och att det numera finns en svensk distributör med uppdrag att sälja både i Sverige och Europa.

– Nyligen lastade vi vår första pall. Och fick lära oss hur man gör det. Då var det fest!

Det är en modell för växandet som satt starkt fokus på ekonomin och framför allt likviditeten. Den medvetet långsamma försäljningsökningen tillsammans med ett ständigt inflöde av nya idéer kring begreppet kakao, sliter på ekonomin.

– Vi har svårt att bygga en ekonomisk bas, kommer inte upp på en platå. Det är en ständig oro att hålla reda på varje krona. Men å andra sidan är det så jag vill ha. Jag hade kunnat agera på ett helt annat sätt när det gäller efterfrågan men då hade det inte varit mitt företag.

Den stora kärleken till kakao har bland annat resulterat i ett kommande projekt tillsammans med odlare i Ecuador. Tanken är att bevara ett bestånd av ursprungliga kakaoträd där från rovdrift. Efterfrågan på högklassig kakao är stor och därmed riskerna för att odlingar av den typen köps och exploateras hårt. Över huvud taget är det nära samarbetet som Jenny Berg har med lokala producenter i Sydamerika viktigt. Odlarna kan leva på sina kakao och skapa sig en drägligare tillvaro. Samma tanke genomsyrar samarbetet med ett flygtingboende i Åmsele. Undervisning i allemansrätt och odlingsteknik kombineras med odling av växter och bär som Chokladjenny sedan köper in till den egna produktionen.

– Det blir folkbildning och entreprenörskap i ett. Och ett hållbart sätt att arbeta, det är den enda vägen som vinner i längden. Alla de olika projekt jag driver har den röda tråden hållbarhet och kakao. För mig har kakao en betydligt större dimension än choklad, den är en del av det ursprungliga i livet. Det vill jag dela med mig av.

Det här har jag lärt mig:
  1. Vad en likviditetsbudget är.
  2. Att samarbete och partners är A och O.
  3. Hur viktigt det är att följa sin idé och sin inre drivkraft. Hur många goda råd man än får från omvärlden.
Det här kunde jag gjort annorlunda

”Inget som jag kommer på. Det finns nog en del men eftersom jag lärt mig under arbetets gång. Men å andra sidan har jag inte haft motivationen att till exempel lära mig mer om ekonomi.”

Anders Carlsson