Kontanterna snurrar vidare efter stålbad

Patrick Nordwall
Foto: Anders Wiklund / TT

Vad hände sen? De var Sveriges första bankoberoende operatör av uttagsautomater och målet om att ha 25 procent av marknaden låg inom räckhåll. Då gick värdebolaget som levererade sedlarna i konkurs och allt ställdes på ända. ”Hela verksamheten stannade av. Vi stängde allt och tog hem alla pengar”, säger Patrick Nordwall, dåvarande försäljningschef på Kontanten, som lyckades rädda företaget ur katastrofen.

”Vi har lyckats göra något ingen trodde på”, berättade Patrick Nordwall för Entreprenör i februari 2006. Tillsammans med Gunnar Jacobson, Thomas Grimgård och Patrik Severgårdh hade han startat företaget Kontanten, som under samma år satte drygt 400 uttagsautomater i drift. Ett avtal med Reitan Servicehandel, som äger Pressbyrån och 7-eleven, var precis påskrivet och framtiden såg ljus ut.

– Svenskarna verkar inte alls vara redo att sluta med kontanter. Tvärtom märker vi ett enormt sug efter samarbeten, sade vd Gunnar Jacobson i Entreprenör för tio år sedan.

Det fortsatte gå bra för Kontanten, verksamheten tog fart på allvar och växte med 100 automater per år fram till sommaren 2012 när man hade närmare 1000 uttagsautomater i norden varav 630 placerade runt om i Sverige. Samma höst var Kontanten redo att säljas, ett bud låg på bordet och Patrick Nordwall och de andra ägarna var överens.

Då plötsligt gick säkerhetsföretaget Panaxia, som försåg Kontantens automater med sedlar, i konkurs. Toppchefer i Panaxia åtalades för grovt bokföringsbrott och dömdes senare till flera års fängelse. Bland kunderna fanns bensinmackar, livsmedelsaffärer, klädbutiker med flera som alla drabbades av konkursen. Kontanten tvingades byta värdebolag och det blev ett hårt slag. Den planerade försäljningen kunde inte bli av, istället var frågan om Kontanten skulle överleva över huvud taget.

– Vi hade byggt upp företaget i tio år och så drabbades vi av det här, som vi inte kunde påverka, säger Patrick Nordwall.

– Hela verksamheten stannade av. Vi stängde allt och tog hem alla pengar.

Det tog sex månader innan överflyttningen till ett nytt värdebolag var klar. Många automater ekade tomma under tiden och Patrick Nordwall, som var försäljningschef, reste land och rike runt för att försöka hålla kunder och butiksägare på glatt humör. Man tvingades göra en nyemission för att få in nya medel i bolaget, men det räckte inte och hösten 2013 gick Kontanten in i en rekonstruktion. Styrelsen och delar av ledningen lämnade sina uppdrag, men Patrick Nordwall och kollegan Thomas Grimgård blev kvar. I januari 2014 hade de fått Kontanten på fötter igen så pass att de kunde sälja företaget till sitt nya värdebolag, Nokas.

– De fick ta över stora delar av gamla skulder, men vi hade räddat verksamheten och bolaget. Men det var inget vi blev rika på direkt, säger Patrick Nordwall.

Entreprenörsduon blev erbjudna jobb hos den nya ägaren, men att bli tjänstemän i ett storföretag var inget som lockade. Istället tog de upp en affärsidé de tvingats stoppa i malpåse när Kontanten hamnade i kris. De startade Re:cash, som erbjuder en slags uttagsautomat 2.0. Automaterna står i butiker, men istället för att ett värdebolag fyller automaterna med sedlar används de kontanter som butikens kunder betalar med när de handlar.

– Pengarna finns redan i butiken och kan lika gärna läggas i vår automat. Det är inte konstigare än att sälja tablettaskar, säger Patrick Nordwall.

En viktig samarbetspartner är Forex bank, som satt upp automater på flygplatser där man kan ta ut olika valutor. Ett avtal med Axfood är precis påskrivet. Kontanternas dagar är inte räknade riktigt än, konstaterar Patrick Nordwall.

– Det finns en marknad. Vi kommer nog att köra kontanter i ett par decennier till.

Det har vi lärt oss
  • Goda och långsiktiga relationer till sina kunder och leverantörer är otroligt viktigt. Att vi hade det var det som gjorde att vi kunde få Kontanten på fötter igen.
  • Man ska inte vara för beroende av externa parter och leverantörer.
  • Att ha en affärsmodell där flera parter delar på risken.
De här hade jag gjort annorlunda:

"Undvikit att bygga upp så mycket supportfunktioner internt. Man tar på sig en stor kostnadskostym, det är ofta bättre att köpa in de tjänster man behöver."

Maja Cronstedt