Nya beteenden driver företaget vidare

Ida lemoine, Beteendelabbet
Foto: SÖREN ANDERSSON

Vad hände sen Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.

En ökad medvetenhet bland företag att ett förändrat beteende blir allt viktigare. Det var den framtidsspaning som såg Ida Lemoine gjort och som resulterade i att hon tillsammans med två kompanjoner startade företaget Beteendelabbet 2015, en start som Entreprenör rapporterade om i augusti 2015.

Mycket talar för att hon blir allt mer sannspådd.

– Ja, vi är ute och dundrar på i många olika hållbarhetsprojekt. Till viss del behövs ett dundrande för att insikten om ett beteende ska skapas, men framför allt för att dra igång en förändring av det, säger hon.

Men Beteendelabbet arbetar med betydligt sublimare metoder än så, det handlar med om att vara med och knuffa företagen i rätt riktning. Men att vara konsulter i beteendestrategi och dessutom marknadsföra det helt nya begreppet beteendedesign, att helt enkelt skapa en ny, oprövad, marknad, sker inte i en handvändning.

– Vi var den första beteendebyrån i Sverige, fyra unga tjejer som startade från noll, så vi har fått kriga.

Det har dock visat sig att timingen var rätt. Medvetenheten bland företag, kommuner och organisationer om fördelarna med att verka för ökad hållbarhet, växer.

– Det tillför affärsnytta när företagen kan visa att man verkligen har ett eget hållbarhetsarbete som dessutom ger effekter i samhället

Ett helt nytt projekt som Beteendelabbet startat på uppdrag av HSB Living Lab tar sig an ett fenomen som kommit allt mer i fokus: Det ökande matsvinnet. Svenskarna slänger i dag i snitt 74 kilo livsmedel per år. Och då räknas inte mat och dryck som hälls i avloppet.

Mycket talar för att det egentligen inte är särskilt genomtänkt eller ens avsiktligt, när vi kasserar mat. Det är alltså läge för en beteendeförändring.

– Vi sätter stor vikt vid att kunna experimentera oss fram till nya, hållbara lösningar. Det här projektet ger oss möjlighet att testa på djupet hur våra beteenden kring mat och matsvinn ser ut och vad som kan göras för att motverka det. Målsättningen är att hitta sätt att ta sig an det som vi sedan kan sprida vidare. Det här är ett typexempel på hur vi vill arbeta för att möta framtidens utmaningar.

Om Beteendelabbet i princip var först ute i Sverige med sitt sätt att arbeta, har allt fler nu kommit med på tåget. I första hand är det konsult- och pr-byråer som tar sig det som ibland kallats beteendeekonomi samtidigt som en del kommuner och organisationer börjat anställa beteendekonsulter. Den ökande konkurrensen oroar dock inte Ida Lemoine.

– Jag tog tjuren vid hornen och startade eget när ingen annan trodde på idén. Sedan dess har vi lärt undervägs och inte varit särskilt rädda för att lära av våra misstag. Det gör att vi i dag har ett försprång också när vi slåss mot de stora jättarna eftersom vi kan presentera ett eget synsätt och specialistkunskap som bygger på både psykologi och design.

– De första två åren ökade omsättningen med 300 procent per år. I år har vi redan efter tre månader nått upp till samma siffror som under hela 2016. Det säger mig att vi är inne på rätt väg och att allt fler inser värdet att arbeta med hållbarhetsfrågorna ur ett nytt perspektiv. Runt hörnet väntar dessutom områden som vård och hälsa och hur vi kan förändra våra beteenden är kring det. Jag räknar med att vi kommer att växa betydligt de kommande åren.

Tre saker jag lärt mig
  1. Det omöjliga är möjligt.
  2. Affärsplanen måste vara föränderlig i takt med att företaget utvecklas.
  3. Satsa på det du brinner för, då blir allt enklare.
Det här skulle jag gjort annorlunda

”Ingenting, faktiskt. Jag är inte av den karaktären att jag ångrar saker och ting.”

Anders Carlsson