Nya investeringar gav produktionen fart

Vad hände sen? Efter att ha legat lågt i några månader efter sin crowd funding-succé fick Tinitell en kickstart igen i form av en ny investerare. Det gav företaget resurserna som krävdes för att anställa personal och färdigställa produkten som nu är i händerna på de första kunderna. ”Efter en tung period känns det nu riktigt bra igen”, säger Mats Horn, ägare och grundare av Tinitell.

5c8537bf-1b93-4cd0-9946-b43f91bd6c85-image
Foto: Sören Andersson
"Att hitta rätt investerare är som att flirta med en tjej," säger Mats Horn som nu fått ny fart efter att lyckats med flirten.

När tidningen Entreprenör träffade Tinitells grundare och vd Mats Horn sommaren 2014, var han fortfarande kvar i lyckoruset efter crowd funding-succén på sidan Kickstarter. En miljon kronor på fickan var precis det som behövdes för att dra igång projektet med den barnanpassade mobiltelefonen i form av ett armband. Men det var inte så lätt som Mats Horn först hade trott.

– Efter crowd fundingen så var det faktiskt rätt mörka tider med en del magont. Jag behövde mer kapital för att kunna förverkliga Tinitell, och det visade sig vara svårt att hitta. Men jag var envis med att jag skulle hitta mina investerare.

För att kunna anställa medarbetare och få Tinitell att gå från idé till färdig produkt så gav Mats sig ut på en intensiv kampanjrunda. Han träffade och lade fram sin idé för killarna bakom onlinespelsidan Betsafe, som har startat riskkapitalbolaget Optimizer invest. De gillade idén, men behövde lite mer säkerhet innan de gick in som investerare. Den säkerheten kom när Tinitell stod som segrare i en pitch-tävling i USA i början av 2015.

– Att hitta rätt investerare är som att flirta med en tjej, tajmning, suktande blickar och att skapa ett gemensamt intresse. Men det gick bra och investeringen var syret som behövdes för att projektet skulle sätta fart igen. Det var aldrig nedlagt, men fokus låg på att jaga kapital istället för på produkten, säger Mats Horn.

Med en investering i ryggen kunde Mats sätta fart med produktionen av Tinitell igen. Det första steget var att anställa de medarbetare som behövdes.

– Det var ett stort kapitel att få in kapital. Nästa kapitel var att anställa. Jag har anställt 15 personer sedan i maj 2015 och nu är vi ett riktigt bra team med pengar i kassan och investerare som känner oss och tror på oss. Det känns riktigt bra nu.

Den första sändningen av armbandsmobilerna gick ut i slutet av januari, till omkring 80 länder. Tack vare startup-kulturen och crowd fundingen har Tinitell redan kunder i länder som Bolivia, Rwanda och Malaysia.

– Det är en globalt efterlängtad produkt. Det finns enorma möjligheter att utveckla den, men just nu ska vi skapa en grymt bra produkt där laserfokus ligger på att skapa klockren kvalitet för en specifik kundgrupp.

Och av just den anledningen kommer teamet bakom Tinitell ta en kort paus i produktionen efter att den första sändningen har gått ut. Det är kvaliteten som är i fokus, och den ska utvärderas med en gång.

– Vi vill ha den bästa möjliga produkten och det blir inte perfekt från början. Vi kommer fokusera på att säkra produkten och utesluta alla tänkbara buggar som kan ha uppkommit, innan vi kör på med nästa produktionstopp. Tinitell är en unik teknikprodukt för att en förälder ska kunna lita på den till hundra procent, och känna sig trygga med att lämna sina barn med den, säger Mats Horn.

Det har jag lärt mig
  • Man kan inte allt även om man är expert.
  • Tålamod brukar folk prata om, men jag tror snarare att den viktiga egenskapen är att vara envis med sina mål.
  • Det är extremt värdefullt att få jobba med kollegor som är proffsiga på att organisera team och utföra många arbetsuppgifter.
Det här hade jag gjort annorlunda

”Vara bättre på att skriva kontrakt från första dagen. Dessutom borde jag varit bättre på att sätta förväntningar hos dem jag jobbar med.”

LW