NYHET Publicerad

Nya investeringar gav produktionen fart

VAD HÄNDE SEN? Efter att ha legat lågt i några månader efter sin crowd funding-succé fick Tinitell en kickstart igen i form av en ny investerare. Det gav företaget resurserna som krävdes för att anställa personal och färdigställa produkten som nu är i händerna på de första kunderna. ”Efter en tung period känns det nu riktigt bra igen”, säger Mats Horn, ägare och grundare av Tinitell.

5c8537bf-1b93-4cd0-9946-b43f91bd6c85-image
Foto: Sören Andersson

"Att hitta rätt investerare är som att flirta med en tjej," säger Mats Horn som nu fått ny fart efter att lyckats med flirten.

När tidningen Entreprenör träffade Tinitells grundare och vd Mats Horn sommaren 2014, var han fortfarande kvar i lyckoruset efter crowd funding-succén på sidan Kickstarter. En miljon kronor på fickan var precis det som behövdes för att dra igång projektet med den barnanpassade mobiltelefonen i form av ett armband. Men det var inte så lätt som Mats Horn först hade trott.

– Efter crowd fundingen så var det faktiskt rätt mörka tider med en del magont. Jag behövde mer kapital för att kunna förverkliga Tinitell, och det visade sig vara svårt att hitta. Men jag var envis med att jag skulle hitta mina investerare.

För att kunna anställa medarbetare och få Tinitell att gå från idé till färdig produkt så gav Mats sig ut på en intensiv kampanjrunda. Han träffade och lade fram sin idé för killarna bakom onlinespelsidan Betsafe, som har startat riskkapitalbolaget Optimizer invest. De gillade idén, men behövde lite mer säkerhet innan de gick in som investerare. Den säkerheten kom när Tinitell stod som segrare i en pitch-tävling i USA i början av 2015.

– Att hitta rätt investerare är som att flirta med en tjej, tajmning, suktande blickar och att skapa ett gemensamt intresse. Men det gick bra och investeringen var syret som behövdes för att projektet skulle sätta fart igen. Det var aldrig nedlagt, men fokus låg på att jaga kapital istället för på produkten, säger Mats Horn.

Med en investering i ryggen kunde Mats sätta fart med produktionen av Tinitell igen. Det första steget var att anställa de medarbetare som behövdes.

– Det var ett stort kapitel att få in kapital. Nästa kapitel var att anställa. Jag har anställt 15 personer sedan i maj 2015 och nu är vi ett riktigt bra team med pengar i kassan och investerare som känner oss och tror på oss. Det känns riktigt bra nu.

Den första sändningen av armbandsmobilerna gick ut i slutet av januari, till omkring 80 länder. Tack vare startup-kulturen och crowd fundingen har Tinitell redan kunder i länder som Bolivia, Rwanda och Malaysia.

Annons

– Det är en globalt efterlängtad produkt. Det finns enorma möjligheter att utveckla den, men just nu ska vi skapa en grymt bra produkt där laserfokus ligger på att skapa klockren kvalitet för en specifik kundgrupp.

Och av just den anledningen kommer teamet bakom Tinitell ta en kort paus i produktionen efter att den första sändningen har gått ut. Det är kvaliteten som är i fokus, och den ska utvärderas med en gång.

– Vi vill ha den bästa möjliga produkten och det blir inte perfekt från början. Vi kommer fokusera på att säkra produkten och utesluta alla tänkbara buggar som kan ha uppkommit, innan vi kör på med nästa produktionstopp. Tinitell är en unik teknikprodukt för att en förälder ska kunna lita på den till hundra procent, och känna sig trygga med att lämna sina barn med den, säger Mats Horn.

Det har jag lärt mig
  • Man kan inte allt även om man är expert.
  • Tålamod brukar folk prata om, men jag tror snarare att den viktiga egenskapen är att vara envis med sina mål.
  • Det är extremt värdefullt att få jobba med kollegor som är proffsiga på att organisera team och utföra många arbetsuppgifter.
Det här hade jag gjort annorlunda

”Vara bättre på att skriva kontrakt från första dagen. Dessutom borde jag varit bättre på att sätta förväntningar hos dem jag jobbar med.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.