Jonas_Lejon_02
Foto: SÖREN ANDERSSON
NYHET Publicerad

Offentlig information fortfarande hårdvaluta

VAD HÄNDE SEN Det var förädling av befintliga data som var tricket. Informationen hämtades från öppna källor, kombinerades med andra data och packades om till ett intressant material för både journalister och en vetgirig allmänhet. "Man kan väl säga att jag var tidigt ute. En aning för tidigt ute", säger entreprenören Jonas Lejon.

Jonas_Lejon_01

Jonas Lejon tror fortfarande på de affärsmöjligheterna som döljer sig i de öppna databaserna.

Foto: SÖREN ANDERSSON

Jonas Lejon agerade blixtsnabbt när svenska myndigheter från den 1 juli 2010 var skyldiga att öppna sina databaser för utomstående. Utrikesdepartementet och Sida startade då openaid.se en öppen databas med uppgifter om det svenska biståndet. Ur den hämtade han befintliga information, strukturerade den, la ut den på den egna sajten biståndet.se och vips var den lättillgänglig och överskådlig för alla med intresse av det svenska biståndet.

Det var å andra sidan inte första gången han tankade av myndigheternas öppna källor och skapade information som det tidigare krävts tid och möda att leta fram på olika sajter.

– Govdata.se var den första sajten och den vara basen i den affärsmodell som jag tänkte bygga upp, säger Jonas Lejon.

Då, våren 2011, när Entreprenör berättade om honom fanns en stor tilltro på öppna databaser, eller Public Sector Information på EU-språk. Befintlig och nu tillgänglig offentlig information skulle skapa helt nya affärsmöjligheter och öka konkurrenskraften inom näringslivet: Över 300 miljarder omräknat i möjliga affärsidéer inom Europa, menade EU och pekade samtidigt på att privata företag är mycket bättre på att utveckla detta nya istället för myndigheterna själva.

– Jag gillade ideologin bakom det och gör det fortfarande, att öppna data görs tillgänglig på ett överskådligt sätt, säger Jonas Lejon.

Den entreprenöriella verkligheten blev dock inte lika enkel. Govdata var inledningsvis en betalsajt som kostade några kronor att hämta information ifrån och intresset fanns, bland annat från journalister och andra myndigheter som själva inte kunde leta fram de underlag de behövde.

– Men det funkade inte så jag gjorde om det till en annonsfinansierad sajt och då gick det i alla fall plus minus noll.

Annons

Det visade sig också att kvaliteten på de data som gick att hämta i databaserna inte höll måttet. I alla fall inte om de skulle ha ett kommersiellt värde. En omläggning av tillträdet till källorna försvårade också det fortsatta byggandet av sajterna.

Det har dock inte hindrat Jonas Lejon från att fortsätta att utveckla affärsidén att göra myndighetsinformation tillgänglig för en bredare allmänhet.

– Det finns definitivt en kommersiell framtid i det här. I och med att jag var tidigt ute underskattade jag den tid det tar att bygga upp ett nytt affärsområde. Men framför allt ville jag visa att det går.

De två sajterna Govdata och Biståndet har alltså tjänat som just det försök de var avsedda att vara. Idag driver Jonas Lejon via det egna företaget Triop ett femtiotal olika sajter, bland annat superlokalt.se och bilkollen.se och arbetar samtidigt som konsult i olika it-relaterade projekt. Som en av dem som vara med och drev på användandet av öppna källor, finns drivkraften kvar att använda befintliga data i olika applikationer.

– Låt mig ta ett exempel. Som villaägare vill man använda sin värmepanna så energieffektivt som möjligt. Det är inte omöjligt att koppla den till väderprognoserna så att effektuttaget sker i förhållande till vädret. Då slipper man elda för kråkorna.

– Öppna data ger affärsmöjligheter, se bara på SMHI som är delvis intäktsfinansierat. Och i och med att det finns affärsmöjligheter ger det stora samhällseffekter när vi lär oss använda den information som finns. Men på vägen dit måste vi se över vår svenska offentlighetsprincip, inte försämra den, men den är inte helt kompatibel med dagens digitala värld. Vi är bara i begynnelsen av hur vi använder öppna källor och det vore synd om inte Sverige kan hänga med i den processen.

Det har jag lärt mig
  • Att inte vara rädd för att göra om och testa nya vägar.
  • Uthållighet. Det är en bra egenskap för en entreprenör.
  • Hålla nere kostnaderna. Vara en ”grötentreprenör”
Det skulle jag gjort annorlunda

”Visualiserat mera. Visa på funktion inte bara på abstrakta och tråkiga siffror.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Västerås och Skellefteå i kamp om Europas största batterifabrik

FÖRETAGSKLIMAT 3 000 jobb och möjligheten att vara en del i utvecklingen av en mer klimatsmart värld. Det är det som står på spel när Västerås och Skellefteå tar kampen om var batteritillverkaren Northvolts fabrik ska ligga. ”Den kommer att bli Europas största”, säger vd:n Peter Carlsson.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Svensk tonic gyllene framgångssaga

NYKLÄCKT De första flaskorna exploderade. Men på bara ett år har studenterna Viktor Eriksson och Gustaf Ytanders tonic gjort succé hos privatpersoner och på välrenommerade barer över hela landet.
NYHET Publicerad:

Här står dörren öppen för nyanlända

I PRAKTIKEN För bröderna Kreshnik och Fatos Mulaj har rekryteringen av nyanlända skapat en unik företagsmiljö där anställning baseras på prestation och inte referenser. ”Det skulle vara fantastiskt om fler företag vågade ta in nyanlända”, säger Kreshnik Mulaj.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.