Ökad lokalkännedom leder företaget vidare

William Larsson, M2Finder
Foto: Carina Vallin
Bra lokalkännedom. Det gör att William Larsson är klar att bygga vidare på affärsidén att hjälpa landets företag att hitta nya lokaler.

Vad hände sen Företag och studier har samsats de senaste två åren. Det har gett möjligheten att lära känna marknaden och bygga långsamt. Men nu är det dags att låta företaget växa på allvar. Det säger William Larsson på M2Finder, som är en tjänst för företag som söker nya lokaler.

Det var mest en slump i kombination med att det är en rolig bransch där det finns möjligheter att förändra och hitta nya vägar. Ur det föddes tanken på att skapa ett Hemnet för företag, och Nyttkontor.nu skulle bli det nya, enkla sättet för företag att hitta lokaler.

Det berättade William Larsson när Entreprenör intervjuade honom om hans nykläckta företag i oktober 2014.

– Men nu har jag kommit förbi nykläckt-stadiet och vill växla upp ordentligt, säger han i dag.

En del i den hastighetsökningen är namnbytet. Sedan förra året heter företaget M2Finder, ett namn som William Larsson menar är ett mer direkt tilltal och tydligare beskrivning av vad företaget arbetar med.

– Vi förmedlar alla sorters lokaler, inte bara kontor, som det tidigare namnet antydde. Dessutom är det ett bra namn om vi skulle välja att internationalisera oss…

Fortfarande delar han sin tid mellan företaget och de sista månadernas studier vid Mittuniversitetet. Det har å andra sidan gett möjlighet att bygga i långsam takt, lära sig branschen och göra ett till vissa delar det helt nya sättet att förmedla lokaler känt bland företagen. Kort sagt öka både den egna och omvärldens lokalkännedom. Fortfarande är tidningsannonsering och stora vepor på fasaden ett vanligt sätt att visa på lediga ytor. Nu ska alltså lokaluthyrarna i stället lockas in på sajten.

– Men det handlar inte bara om att skapa mycket trafik, även om det fortfarande är den stora utmaningen. Vi vill vara mer än bara en förmedlare. Vi siktar på att vara en aktiv aktör som dels letar lokaler åt en kund efter en kravspecifikation, dels ta hand om allt kring ett lokalbyte, från juridiken till flyttstädningen. Med ett sådant upplägg breddar vi våra intjäningsmöjligheter.

Den marknad som William Larsson nu på allvar tänker ta sig an består i dagsläget av cirka 12 000 lediga lokaler landet runt. Men mörkertalet är stort.

– Det finns många företag som kanske har ett par rum eller en mindre del av en fastighet ledig men som inte vet vad de ska göra med dem. Där kan vi hjälpa till.

Det kräver i sin tur bygget av ett stort kontaktnät, dels hos fastighetsföretagen, dels hos så många företag och verksamheter som möjligt.

– Hittills har vi verkat i ett par städer, Borås, Ulricehamn och Jönköping och har nu också öppnat i ett 40-tal städer. Och egentligen är hela Sverige vår marknad så på sikt blir vi rikstäckande.

Steget över från nykläckt och uppstart till ett aktivt företagande kräver mer än de egna personliga resurserna. I det läget har William Larsson valt att ta in den hjälp som behövs med konsulter, inte anställda.

– Jag vill bygga en smart organisation, och att använda konsulter och frilansare minimerar riskerna. Lokaler är en konjunkturkänslig marknad med stora svängningar och det är jag medveten om.

– Jag vet precis vart jag vill nå med företaget. Möjligen kan jag ibland bli osäker på vägen dit, men det är ju en del i hela processen. Och trägen vinner!

Tre saker jag lärt mig:
  1. Att släppa all form av prestige
  2. Att ha stöttande och positiva människor runt omkring mig
  3. Att allt inte går tokbra varje dag
Det här skulle jag ha gjort annorlunda:

”Vi skulle ha varit tydligare i vår kommunikation och i beskrivningarna av vårt program.”

Anders Carlsson