William Larsson, M2Finder
Foto: Carina Vallin

Bra lokalkännedom. Det gör att William Larsson är klar att bygga vidare på affärsidén att hjälpa landets företag att hitta nya lokaler.

NYHET Publicerad

Ökad lokalkännedom leder företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Företag och studier har samsats de senaste två åren. Det har gett möjligheten att lära känna marknaden och bygga långsamt. Men nu är det dags att låta företaget växa på allvar. Det säger William Larsson på M2Finder, som är en tjänst för företag som söker nya lokaler.

Det var mest en slump i kombination med att det är en rolig bransch där det finns möjligheter att förändra och hitta nya vägar. Ur det föddes tanken på att skapa ett Hemnet för företag, och Nyttkontor.nu skulle bli det nya, enkla sättet för företag att hitta lokaler.

Det berättade William Larsson när Entreprenör intervjuade honom om hans nykläckta företag i oktober 2014.

– Men nu har jag kommit förbi nykläckt-stadiet och vill växla upp ordentligt, säger han i dag.

En del i den hastighetsökningen är namnbytet. Sedan förra året heter företaget M2Finder, ett namn som William Larsson menar är ett mer direkt tilltal och tydligare beskrivning av vad företaget arbetar med.

– Vi förmedlar alla sorters lokaler, inte bara kontor, som det tidigare namnet antydde. Dessutom är det ett bra namn om vi skulle välja att internationalisera oss…

Fortfarande delar han sin tid mellan företaget och de sista månadernas studier vid Mittuniversitetet. Det har å andra sidan gett möjlighet att bygga i långsam takt, lära sig branschen och göra ett till vissa delar det helt nya sättet att förmedla lokaler känt bland företagen. Kort sagt öka både den egna och omvärldens lokalkännedom. Fortfarande är tidningsannonsering och stora vepor på fasaden ett vanligt sätt att visa på lediga ytor. Nu ska alltså lokaluthyrarna i stället lockas in på sajten.

– Men det handlar inte bara om att skapa mycket trafik, även om det fortfarande är den stora utmaningen. Vi vill vara mer än bara en förmedlare. Vi siktar på att vara en aktiv aktör som dels letar lokaler åt en kund efter en kravspecifikation, dels ta hand om allt kring ett lokalbyte, från juridiken till flyttstädningen. Med ett sådant upplägg breddar vi våra intjäningsmöjligheter.

Den marknad som William Larsson nu på allvar tänker ta sig an består i dagsläget av cirka 12 000 lediga lokaler landet runt. Men mörkertalet är stort.

– Det finns många företag som kanske har ett par rum eller en mindre del av en fastighet ledig men som inte vet vad de ska göra med dem. Där kan vi hjälpa till.

Det kräver i sin tur bygget av ett stort kontaktnät, dels hos fastighetsföretagen, dels hos så många företag och verksamheter som möjligt.

– Hittills har vi verkat i ett par städer, Borås, Ulricehamn och Jönköping och har nu också öppnat i ett 40-tal städer. Och egentligen är hela Sverige vår marknad så på sikt blir vi rikstäckande.

Steget över från nykläckt och uppstart till ett aktivt företagande kräver mer än de egna personliga resurserna. I det läget har William Larsson valt att ta in den hjälp som behövs med konsulter, inte anställda.

– Jag vill bygga en smart organisation, och att använda konsulter och frilansare minimerar riskerna. Lokaler är en konjunkturkänslig marknad med stora svängningar och det är jag medveten om.

– Jag vet precis vart jag vill nå med företaget. Möjligen kan jag ibland bli osäker på vägen dit, men det är ju en del i hela processen. Och trägen vinner!

Tre saker jag lärt mig:
  1. Att släppa all form av prestige
  2. Att ha stöttande och positiva människor runt omkring mig
  3. Att allt inte går tokbra varje dag
Det här skulle jag ha gjort annorlunda:

”Vi skulle ha varit tydligare i vår kommunikation och i beskrivningarna av vårt program.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.