William Larsson, M2Finder
Foto: Carina Vallin

Bra lokalkännedom. Det gör att William Larsson är klar att bygga vidare på affärsidén att hjälpa landets företag att hitta nya lokaler.

NYHET Publicerad

Ökad lokalkännedom leder företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Företag och studier har samsats de senaste två åren. Det har gett möjligheten att lära känna marknaden och bygga långsamt. Men nu är det dags att låta företaget växa på allvar. Det säger William Larsson på M2Finder, som är en tjänst för företag som söker nya lokaler.

Det var mest en slump i kombination med att det är en rolig bransch där det finns möjligheter att förändra och hitta nya vägar. Ur det föddes tanken på att skapa ett Hemnet för företag, och Nyttkontor.nu skulle bli det nya, enkla sättet för företag att hitta lokaler.

Det berättade William Larsson när Entreprenör intervjuade honom om hans nykläckta företag i oktober 2014.

– Men nu har jag kommit förbi nykläckt-stadiet och vill växla upp ordentligt, säger han i dag.

En del i den hastighetsökningen är namnbytet. Sedan förra året heter företaget M2Finder, ett namn som William Larsson menar är ett mer direkt tilltal och tydligare beskrivning av vad företaget arbetar med.

– Vi förmedlar alla sorters lokaler, inte bara kontor, som det tidigare namnet antydde. Dessutom är det ett bra namn om vi skulle välja att internationalisera oss…

Fortfarande delar han sin tid mellan företaget och de sista månadernas studier vid Mittuniversitetet. Det har å andra sidan gett möjlighet att bygga i långsam takt, lära sig branschen och göra ett till vissa delar det helt nya sättet att förmedla lokaler känt bland företagen. Kort sagt öka både den egna och omvärldens lokalkännedom. Fortfarande är tidningsannonsering och stora vepor på fasaden ett vanligt sätt att visa på lediga ytor. Nu ska alltså lokaluthyrarna i stället lockas in på sajten.

– Men det handlar inte bara om att skapa mycket trafik, även om det fortfarande är den stora utmaningen. Vi vill vara mer än bara en förmedlare. Vi siktar på att vara en aktiv aktör som dels letar lokaler åt en kund efter en kravspecifikation, dels ta hand om allt kring ett lokalbyte, från juridiken till flyttstädningen. Med ett sådant upplägg breddar vi våra intjäningsmöjligheter.

Annons

Den marknad som William Larsson nu på allvar tänker ta sig an består i dagsläget av cirka 12 000 lediga lokaler landet runt. Men mörkertalet är stort.

– Det finns många företag som kanske har ett par rum eller en mindre del av en fastighet ledig men som inte vet vad de ska göra med dem. Där kan vi hjälpa till.

Det kräver i sin tur bygget av ett stort kontaktnät, dels hos fastighetsföretagen, dels hos så många företag och verksamheter som möjligt.

– Hittills har vi verkat i ett par städer, Borås, Ulricehamn och Jönköping och har nu också öppnat i ett 40-tal städer. Och egentligen är hela Sverige vår marknad så på sikt blir vi rikstäckande.

Steget över från nykläckt och uppstart till ett aktivt företagande kräver mer än de egna personliga resurserna. I det läget har William Larsson valt att ta in den hjälp som behövs med konsulter, inte anställda.

– Jag vill bygga en smart organisation, och att använda konsulter och frilansare minimerar riskerna. Lokaler är en konjunkturkänslig marknad med stora svängningar och det är jag medveten om.

– Jag vet precis vart jag vill nå med företaget. Möjligen kan jag ibland bli osäker på vägen dit, men det är ju en del i hela processen. Och trägen vinner!

Tre saker jag lärt mig:
  1. Att släppa all form av prestige
  2. Att ha stöttande och positiva människor runt omkring mig
  3. Att allt inte går tokbra varje dag
Det här skulle jag ha gjort annorlunda:

”Vi skulle ha varit tydligare i vår kommunikation och i beskrivningarna av vårt program.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.