William Larsson, M2Finder
Foto: Carina Vallin

Bra lokalkännedom. Det gör att William Larsson är klar att bygga vidare på affärsidén att hjälpa landets företag att hitta nya lokaler.

NYHET Publicerad

Ökad lokalkännedom leder företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Företag och studier har samsats de senaste två åren. Det har gett möjligheten att lära känna marknaden och bygga långsamt. Men nu är det dags att låta företaget växa på allvar. Det säger William Larsson på M2Finder, som är en tjänst för företag som söker nya lokaler.

Det var mest en slump i kombination med att det är en rolig bransch där det finns möjligheter att förändra och hitta nya vägar. Ur det föddes tanken på att skapa ett Hemnet för företag, och Nyttkontor.nu skulle bli det nya, enkla sättet för företag att hitta lokaler.

Det berättade William Larsson när Entreprenör intervjuade honom om hans nykläckta företag i oktober 2014.

– Men nu har jag kommit förbi nykläckt-stadiet och vill växla upp ordentligt, säger han i dag.

En del i den hastighetsökningen är namnbytet. Sedan förra året heter företaget M2Finder, ett namn som William Larsson menar är ett mer direkt tilltal och tydligare beskrivning av vad företaget arbetar med.

– Vi förmedlar alla sorters lokaler, inte bara kontor, som det tidigare namnet antydde. Dessutom är det ett bra namn om vi skulle välja att internationalisera oss…

Fortfarande delar han sin tid mellan företaget och de sista månadernas studier vid Mittuniversitetet. Det har å andra sidan gett möjlighet att bygga i långsam takt, lära sig branschen och göra ett till vissa delar det helt nya sättet att förmedla lokaler känt bland företagen. Kort sagt öka både den egna och omvärldens lokalkännedom. Fortfarande är tidningsannonsering och stora vepor på fasaden ett vanligt sätt att visa på lediga ytor. Nu ska alltså lokaluthyrarna i stället lockas in på sajten.

– Men det handlar inte bara om att skapa mycket trafik, även om det fortfarande är den stora utmaningen. Vi vill vara mer än bara en förmedlare. Vi siktar på att vara en aktiv aktör som dels letar lokaler åt en kund efter en kravspecifikation, dels ta hand om allt kring ett lokalbyte, från juridiken till flyttstädningen. Med ett sådant upplägg breddar vi våra intjäningsmöjligheter.

Annons

Den marknad som William Larsson nu på allvar tänker ta sig an består i dagsläget av cirka 12 000 lediga lokaler landet runt. Men mörkertalet är stort.

– Det finns många företag som kanske har ett par rum eller en mindre del av en fastighet ledig men som inte vet vad de ska göra med dem. Där kan vi hjälpa till.

Det kräver i sin tur bygget av ett stort kontaktnät, dels hos fastighetsföretagen, dels hos så många företag och verksamheter som möjligt.

– Hittills har vi verkat i ett par städer, Borås, Ulricehamn och Jönköping och har nu också öppnat i ett 40-tal städer. Och egentligen är hela Sverige vår marknad så på sikt blir vi rikstäckande.

Steget över från nykläckt och uppstart till ett aktivt företagande kräver mer än de egna personliga resurserna. I det läget har William Larsson valt att ta in den hjälp som behövs med konsulter, inte anställda.

– Jag vill bygga en smart organisation, och att använda konsulter och frilansare minimerar riskerna. Lokaler är en konjunkturkänslig marknad med stora svängningar och det är jag medveten om.

– Jag vet precis vart jag vill nå med företaget. Möjligen kan jag ibland bli osäker på vägen dit, men det är ju en del i hela processen. Och trägen vinner!

Tre saker jag lärt mig:
  1. Att släppa all form av prestige
  2. Att ha stöttande och positiva människor runt omkring mig
  3. Att allt inte går tokbra varje dag
Det här skulle jag ha gjort annorlunda:

”Vi skulle ha varit tydligare i vår kommunikation och i beskrivningarna av vårt program.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.