IMG_0734
NYHET Publicerad

På rätt spår i mogen bransch

VAD HÄNDE SEN Avvecklingen av det statliga monopolet på järnväg var startskottet. I takt med att den svenska järnvägsbranschen mognat har Tågkraft hittat sin egen nisch – och det tack vare drivkrafterna entusiasm, idioti och vilja.

En komplicerad marknad som sakta mognat och där det trots allt har gått att utveckla verksamheten. Så såg verkligheten på den avreglerade svenska järnvägsmarknaden när Entreprenör intervjuade Anders Löfgren i augusti 2012. Företaget Tågkraft höll till i de tidigare lokstallarna i Nässjö, järnvägens Mecka i Sverige och där finns man fortfarande kvar.

- Jag är glad att vi var tidigt ute, vi startade redan 2004 och när avregleringen slog igenom fullt ut fanns det goda möjligheter. Idag är det betydligt svårare att dra igång, bara att bygga verkstad med tillhörande spår kräver stora investeringar. Och arbetar du med lok och vagnar måste det finnas räls.

De senaste åren är det just arbetet i verkstaden som är det stadiga benet i verksamheten. Här sker allt större underhåll och reparationer av lok inte bara från de allt fler tågföretag som finns i Sverige, även danska lok körs upp till bangården i Nässjö. Utanför den anrika tegelbyggnaden fortsätter Tågkraft också att köra egna lok och godsvagnar trots att konkurrensen från lastbilstrafiken blir allt hårdare. Den egna flottan har växt till ett 70-tal vagnar och 24 diesel- och ellok.

- Vi sålde vårt ägande i företaget CFL Cargo och bildade ett nytt, Svensk Tågtrafik, för två år sedan. Då satsade vi på tyngre specialtransporter, betong, slipers, makadam och liknande produkter som hör till infrastrukturprojekt. Nu har vi också fått ett uppdrag av Trafikverket att belägga spåren med ett medel som minskar lövhalkan på höstarna.

När det statliga monopolet på järnväg avvecklades ökades behovet av tågpersonal och personaluthyrning är fortfarande en viktig del av verksamheten hos Tågkraft. Ur det har det senaste tillskottet vuxit fram; utbildning av de flesta yrkeskategorier som har med spårbunden trafik att göra. I första hand lokförare och bangårdpersonal men också entreprenörer och underleverantörer till järnvägen finns bland de som behöver utbildning för att kunna arbeta med järnväg.

- Vi har ju i princip allt som behövs för att klara de flesta utbildningar, lok, vagnar, verkstad, spårområde. Över huvud taget är ambitionen på att kunna erbjuda det mesta som har med järnväg att göra som driver företaget framåt. I sin tur ger det stabilitet i ett företaget som verkar i en bransch som Anders Löfgren menar nu äntligen visar tecken på mognad.

- Jag skulle säga att vi har utvecklats tillsammans med branschen, från att enbart arbeta med reparationer har vi nu fyra ben att stå på, verkstad, uthyrning av lok, vagnar och personal, hela trafiklösningar och utbildning.

Annons

Du har tidigare sagt att det är entusiasm, idioti och vilja som skapat och drivit på företaget, stämmer det fortsatt?

- Absolut! Det är samma tre drivkrafter idag. Samtidigt får jag väl erkänna att jag lärt mig en del också.

Det här har jag lärt mig:
  • Ju mer jag lär mig ju mer inser jag att järnväg är ett fantastiskt transportmedel.
  • Underhåll är A och O, går det sönder blir det dyrt.
  • Det finns möjligheter att driva järnvägsföretag också utanför Sveriges gränser.
Det här kunde jag gjort annorlunda

”Inget direkt faktiskt. Det har gått som vi planerade”.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.