På rätt spår i mogen bransch

IMG_0734

Vad hände sen Avvecklingen av det statliga monopolet på järnväg var startskottet. I takt med att den svenska järnvägsbranschen mognat har Tågkraft hittat sin egen nisch – och det tack vare drivkrafterna entusiasm, idioti och vilja.

En komplicerad marknad som sakta mognat och där det trots allt har gått att utveckla verksamheten. Så såg verkligheten på den avreglerade svenska järnvägsmarknaden när Entreprenör intervjuade Anders Löfgren i augusti 2012. Företaget Tågkraft höll till i de tidigare lokstallarna i Nässjö, järnvägens Mecka i Sverige och där finns man fortfarande kvar.

- Jag är glad att vi var tidigt ute, vi startade redan 2004 och när avregleringen slog igenom fullt ut fanns det goda möjligheter. Idag är det betydligt svårare att dra igång, bara att bygga verkstad med tillhörande spår kräver stora investeringar. Och arbetar du med lok och vagnar måste det finnas räls.

De senaste åren är det just arbetet i verkstaden som är det stadiga benet i verksamheten. Här sker allt större underhåll och reparationer av lok inte bara från de allt fler tågföretag som finns i Sverige, även danska lok körs upp till bangården i Nässjö. Utanför den anrika tegelbyggnaden fortsätter Tågkraft också att köra egna lok och godsvagnar trots att konkurrensen från lastbilstrafiken blir allt hårdare. Den egna flottan har växt till ett 70-tal vagnar och 24 diesel- och ellok.

- Vi sålde vårt ägande i företaget CFL Cargo och bildade ett nytt, Svensk Tågtrafik, för två år sedan. Då satsade vi på tyngre specialtransporter, betong, slipers, makadam och liknande produkter som hör till infrastrukturprojekt. Nu har vi också fått ett uppdrag av Trafikverket att belägga spåren med ett medel som minskar lövhalkan på höstarna.

När det statliga monopolet på järnväg avvecklades ökades behovet av tågpersonal och personaluthyrning är fortfarande en viktig del av verksamheten hos Tågkraft. Ur det har det senaste tillskottet vuxit fram; utbildning av de flesta yrkeskategorier som har med spårbunden trafik att göra. I första hand lokförare och bangårdpersonal men också entreprenörer och underleverantörer till järnvägen finns bland de som behöver utbildning för att kunna arbeta med järnväg.

- Vi har ju i princip allt som behövs för att klara de flesta utbildningar, lok, vagnar, verkstad, spårområde. Över huvud taget är ambitionen på att kunna erbjuda det mesta som har med järnväg att göra som driver företaget framåt. I sin tur ger det stabilitet i ett företaget som verkar i en bransch som Anders Löfgren menar nu äntligen visar tecken på mognad.

- Jag skulle säga att vi har utvecklats tillsammans med branschen, från att enbart arbeta med reparationer har vi nu fyra ben att stå på, verkstad, uthyrning av lok, vagnar och personal, hela trafiklösningar och utbildning.

Du har tidigare sagt att det är entusiasm, idioti och vilja som skapat och drivit på företaget, stämmer det fortsatt?

- Absolut! Det är samma tre drivkrafter idag. Samtidigt får jag väl erkänna att jag lärt mig en del också.

Det här har jag lärt mig:
  • Ju mer jag lär mig ju mer inser jag att järnväg är ett fantastiskt transportmedel.
  • Underhåll är A och O, går det sönder blir det dyrt.
  • Det finns möjligheter att driva järnvägsföretag också utanför Sveriges gränser.
Det här kunde jag gjort annorlunda

”Inget direkt faktiskt. Det har gått som vi planerade”.

Anders Carlsson

Anders Carlsson