IMG_0734
NYHET Publicerad

På rätt spår i mogen bransch

VAD HÄNDE SEN Avvecklingen av det statliga monopolet på järnväg var startskottet. I takt med att den svenska järnvägsbranschen mognat har Tågkraft hittat sin egen nisch – och det tack vare drivkrafterna entusiasm, idioti och vilja.

En komplicerad marknad som sakta mognat och där det trots allt har gått att utveckla verksamheten. Så såg verkligheten på den avreglerade svenska järnvägsmarknaden när Entreprenör intervjuade Anders Löfgren i augusti 2012. Företaget Tågkraft höll till i de tidigare lokstallarna i Nässjö, järnvägens Mecka i Sverige och där finns man fortfarande kvar.

- Jag är glad att vi var tidigt ute, vi startade redan 2004 och när avregleringen slog igenom fullt ut fanns det goda möjligheter. Idag är det betydligt svårare att dra igång, bara att bygga verkstad med tillhörande spår kräver stora investeringar. Och arbetar du med lok och vagnar måste det finnas räls.

De senaste åren är det just arbetet i verkstaden som är det stadiga benet i verksamheten. Här sker allt större underhåll och reparationer av lok inte bara från de allt fler tågföretag som finns i Sverige, även danska lok körs upp till bangården i Nässjö. Utanför den anrika tegelbyggnaden fortsätter Tågkraft också att köra egna lok och godsvagnar trots att konkurrensen från lastbilstrafiken blir allt hårdare. Den egna flottan har växt till ett 70-tal vagnar och 24 diesel- och ellok.

- Vi sålde vårt ägande i företaget CFL Cargo och bildade ett nytt, Svensk Tågtrafik, för två år sedan. Då satsade vi på tyngre specialtransporter, betong, slipers, makadam och liknande produkter som hör till infrastrukturprojekt. Nu har vi också fått ett uppdrag av Trafikverket att belägga spåren med ett medel som minskar lövhalkan på höstarna.

När det statliga monopolet på järnväg avvecklades ökades behovet av tågpersonal och personaluthyrning är fortfarande en viktig del av verksamheten hos Tågkraft. Ur det har det senaste tillskottet vuxit fram; utbildning av de flesta yrkeskategorier som har med spårbunden trafik att göra. I första hand lokförare och bangårdpersonal men också entreprenörer och underleverantörer till järnvägen finns bland de som behöver utbildning för att kunna arbeta med järnväg.

- Vi har ju i princip allt som behövs för att klara de flesta utbildningar, lok, vagnar, verkstad, spårområde. Över huvud taget är ambitionen på att kunna erbjuda det mesta som har med järnväg att göra som driver företaget framåt. I sin tur ger det stabilitet i ett företaget som verkar i en bransch som Anders Löfgren menar nu äntligen visar tecken på mognad.

- Jag skulle säga att vi har utvecklats tillsammans med branschen, från att enbart arbeta med reparationer har vi nu fyra ben att stå på, verkstad, uthyrning av lok, vagnar och personal, hela trafiklösningar och utbildning.

Annons

Du har tidigare sagt att det är entusiasm, idioti och vilja som skapat och drivit på företaget, stämmer det fortsatt?

- Absolut! Det är samma tre drivkrafter idag. Samtidigt får jag väl erkänna att jag lärt mig en del också.

Det här har jag lärt mig:
  • Ju mer jag lär mig ju mer inser jag att järnväg är ett fantastiskt transportmedel.
  • Underhåll är A och O, går det sönder blir det dyrt.
  • Det finns möjligheter att driva järnvägsföretag också utanför Sveriges gränser.
Det här kunde jag gjort annorlunda

”Inget direkt faktiskt. Det har gått som vi planerade”.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kvalitet viktigare än ägandeform

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”