IMG_0734
NYHET Publicerad

På rätt spår i mogen bransch

VAD HÄNDE SEN Avvecklingen av det statliga monopolet på järnväg var startskottet. I takt med att den svenska järnvägsbranschen mognat har Tågkraft hittat sin egen nisch – och det tack vare drivkrafterna entusiasm, idioti och vilja.

En komplicerad marknad som sakta mognat och där det trots allt har gått att utveckla verksamheten. Så såg verkligheten på den avreglerade svenska järnvägsmarknaden när Entreprenör intervjuade Anders Löfgren i augusti 2012. Företaget Tågkraft höll till i de tidigare lokstallarna i Nässjö, järnvägens Mecka i Sverige och där finns man fortfarande kvar.

- Jag är glad att vi var tidigt ute, vi startade redan 2004 och när avregleringen slog igenom fullt ut fanns det goda möjligheter. Idag är det betydligt svårare att dra igång, bara att bygga verkstad med tillhörande spår kräver stora investeringar. Och arbetar du med lok och vagnar måste det finnas räls.

De senaste åren är det just arbetet i verkstaden som är det stadiga benet i verksamheten. Här sker allt större underhåll och reparationer av lok inte bara från de allt fler tågföretag som finns i Sverige, även danska lok körs upp till bangården i Nässjö. Utanför den anrika tegelbyggnaden fortsätter Tågkraft också att köra egna lok och godsvagnar trots att konkurrensen från lastbilstrafiken blir allt hårdare. Den egna flottan har växt till ett 70-tal vagnar och 24 diesel- och ellok.

- Vi sålde vårt ägande i företaget CFL Cargo och bildade ett nytt, Svensk Tågtrafik, för två år sedan. Då satsade vi på tyngre specialtransporter, betong, slipers, makadam och liknande produkter som hör till infrastrukturprojekt. Nu har vi också fått ett uppdrag av Trafikverket att belägga spåren med ett medel som minskar lövhalkan på höstarna.

När det statliga monopolet på järnväg avvecklades ökades behovet av tågpersonal och personaluthyrning är fortfarande en viktig del av verksamheten hos Tågkraft. Ur det har det senaste tillskottet vuxit fram; utbildning av de flesta yrkeskategorier som har med spårbunden trafik att göra. I första hand lokförare och bangårdpersonal men också entreprenörer och underleverantörer till järnvägen finns bland de som behöver utbildning för att kunna arbeta med järnväg.

- Vi har ju i princip allt som behövs för att klara de flesta utbildningar, lok, vagnar, verkstad, spårområde. Över huvud taget är ambitionen på att kunna erbjuda det mesta som har med järnväg att göra som driver företaget framåt. I sin tur ger det stabilitet i ett företaget som verkar i en bransch som Anders Löfgren menar nu äntligen visar tecken på mognad.

- Jag skulle säga att vi har utvecklats tillsammans med branschen, från att enbart arbeta med reparationer har vi nu fyra ben att stå på, verkstad, uthyrning av lok, vagnar och personal, hela trafiklösningar och utbildning.

Du har tidigare sagt att det är entusiasm, idioti och vilja som skapat och drivit på företaget, stämmer det fortsatt?

- Absolut! Det är samma tre drivkrafter idag. Samtidigt får jag väl erkänna att jag lärt mig en del också.

Det här har jag lärt mig:
  • Ju mer jag lär mig ju mer inser jag att järnväg är ett fantastiskt transportmedel.
  • Underhåll är A och O, går det sönder blir det dyrt.
  • Det finns möjligheter att driva järnvägsföretag också utanför Sveriges gränser.
Det här kunde jag gjort annorlunda

”Inget direkt faktiskt. Det har gått som vi planerade”.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.