Rullande frisersalong gasar vidare

Cut and drive
Foto: Foto: Linn Malmén/TT
394

Vad hände sen ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.

– Det är full rulle och har faktiskt varit det sedan 2013.

Det säger Sandra Wik som svar på frågan vad som hänt i företaget sedan Entreprenör skrev om företaget senast. Då var Cut and Drive, med rötterna i Ung företagsamhet, ett nykläckt företag hemma i Karlstad, ensamt med affärsidén att åka ut till kunderna där de fanns, hemma eller på arbetet. Så har det fortsatt.

– Det stämmer, jag är fortfarande ensam om att åka ut till kunderna. Men då hade jag ju ingen aning om att det var ett vinnande koncept. Jag var 20 år och visste att jag kunde klippa och att jag kunde köra bil. När jag varit igång ett år insåg jag att ”shit, det här funkar ju”.

Det faktum att det fungerar är det inte bara Sandra Wik själv som upptäckt. Redan första året tilldelades hon Anders Wall-stipendiet och två år senare utsågs hon till Årets mest Företagsamma i Värmland. Men framför allt är det kunderna som, efter den lilla tvekan som alla nymodigheter skapar, uppskattar att få håret gjort när det passar och där det passar.

– Jag är ofta ute på äldreboenden, det var ju så hela idén egentligen föddes när min gammelfarmor fyllde 100 år och ville bli fin i håret. Sedan är det ofta småbarnsföräldrar som tycker att det är enklare att jag kommer till dem, på samma sätt som jag ofta åker ut till bröllop, stora fester och olika event.

Det ger i sig en annan sorts kontakt med kunderna än den som uppstår i en salong och som med all säkerhet ligger bakom tillväxten i företaget.

– Det är speciellt att komma ut till människor, jag blir delaktig i deras liv på ett annat sätt. Vi vill ju alla känna oss fina och omvårdade.

Den rullande verksamheten till trots finns nu Cut and Drive också i fast form. Efter ett drygt år ute på vägarna hade tillräckligt många frågat om det inte också fanns en salong att gå till.

– Då tänkte jag, att jag kör.

Med tre anställda i dag har Sandra Wiks företagandet fått ytterligare en dimension.

– När jag var ensam var det annorlunda, nu är vi ett team, vi gör jobbet ihop och alla har sin viktiga roll. Utgångspunkten är alltid, hur vill mina anställda ha det? Tänker de som jag eller har de andra, bättre idéer?

Personalansvaret går å andra sidan att se som en del i den framtida expansionen. Konceptet med hembesök har en betydligt större marknad i storstadsområdena, det har Sandra Wik redan upptäckt. En veckas uppsökande arbete i Stockholm hos i första hand barnfamiljer, snappades upp av en mammabloggare och intresset spred sig blixtsnabbt. Att bygga upp ett Cut and Drive i Stockholm är alltså ingen omöjlighet.

– Jag kommer aldrig att släppa arbetet utanför salongen. Samtidigt vill jag inte splittra mig för mycket, min bas är här i Karlstad. Men visst, om du ringer igen om fyra år, då har jag fem salonger och en av dem ligger antagligen i Stockholm.

Det här skulle jag gjort annorlunda

”Inte mycket, faktiskt. Jag har lärt mig på vägen och det har fungerat bra.”

Tre saker jag lärt mig
  1. Att vara öppen för att saker händer och ta hand om dem när de kommer.
  2. Våga stå för och lita på min affärsidé.
  3. Alltid fråga:”Varför gör vi det här för kunden”. Det måste finnas en tanke bakom det vi gör.
Anders Carlsson