Cut and drive
Foto: Foto: Linn Malmén/TT
NYHET Publicerad

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.

– Det är full rulle och har faktiskt varit det sedan 2013.

Det säger Sandra Wik som svar på frågan vad som hänt i företaget sedan Entreprenör skrev om företaget senast. Då var Cut and Drive, med rötterna i Ung företagsamhet, ett nykläckt företag hemma i Karlstad, ensamt med affärsidén att åka ut till kunderna där de fanns, hemma eller på arbetet. Så har det fortsatt.

– Det stämmer, jag är fortfarande ensam om att åka ut till kunderna. Men då hade jag ju ingen aning om att det var ett vinnande koncept. Jag var 20 år och visste att jag kunde klippa och att jag kunde köra bil. När jag varit igång ett år insåg jag att ”shit, det här funkar ju”.

Det faktum att det fungerar är det inte bara Sandra Wik själv som upptäckt. Redan första året tilldelades hon Anders Wall-stipendiet och två år senare utsågs hon till Årets mest Företagsamma i Värmland. Men framför allt är det kunderna som, efter den lilla tvekan som alla nymodigheter skapar, uppskattar att få håret gjort när det passar och där det passar.

– Jag är ofta ute på äldreboenden, det var ju så hela idén egentligen föddes när min gammelfarmor fyllde 100 år och ville bli fin i håret. Sedan är det ofta småbarnsföräldrar som tycker att det är enklare att jag kommer till dem, på samma sätt som jag ofta åker ut till bröllop, stora fester och olika event.

Det ger i sig en annan sorts kontakt med kunderna än den som uppstår i en salong och som med all säkerhet ligger bakom tillväxten i företaget.

– Det är speciellt att komma ut till människor, jag blir delaktig i deras liv på ett annat sätt. Vi vill ju alla känna oss fina och omvårdade.

Annons

Den rullande verksamheten till trots finns nu Cut and Drive också i fast form. Efter ett drygt år ute på vägarna hade tillräckligt många frågat om det inte också fanns en salong att gå till.

– Då tänkte jag, att jag kör.

Med tre anställda i dag har Sandra Wiks företagandet fått ytterligare en dimension.

– När jag var ensam var det annorlunda, nu är vi ett team, vi gör jobbet ihop och alla har sin viktiga roll. Utgångspunkten är alltid, hur vill mina anställda ha det? Tänker de som jag eller har de andra, bättre idéer?

Personalansvaret går å andra sidan att se som en del i den framtida expansionen. Konceptet med hembesök har en betydligt större marknad i storstadsområdena, det har Sandra Wik redan upptäckt. En veckas uppsökande arbete i Stockholm hos i första hand barnfamiljer, snappades upp av en mammabloggare och intresset spred sig blixtsnabbt. Att bygga upp ett Cut and Drive i Stockholm är alltså ingen omöjlighet.

– Jag kommer aldrig att släppa arbetet utanför salongen. Samtidigt vill jag inte splittra mig för mycket, min bas är här i Karlstad. Men visst, om du ringer igen om fyra år, då har jag fem salonger och en av dem ligger antagligen i Stockholm.

Det här skulle jag gjort annorlunda

”Inte mycket, faktiskt. Jag har lärt mig på vägen och det har fungerat bra.”

Tre saker jag lärt mig
  1. Att vara öppen för att saker händer och ta hand om dem när de kommer.
  2. Våga stå för och lita på min affärsidé.
  3. Alltid fråga:”Varför gör vi det här för kunden”. Det måste finnas en tanke bakom det vi gör.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.