Cut and drive
Foto: Foto: Linn Malmén/TT
NYHET Publicerad

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.

– Det är full rulle och har faktiskt varit det sedan 2013.

Det säger Sandra Wik som svar på frågan vad som hänt i företaget sedan Entreprenör skrev om företaget senast. Då var Cut and Drive, med rötterna i Ung företagsamhet, ett nykläckt företag hemma i Karlstad, ensamt med affärsidén att åka ut till kunderna där de fanns, hemma eller på arbetet. Så har det fortsatt.

– Det stämmer, jag är fortfarande ensam om att åka ut till kunderna. Men då hade jag ju ingen aning om att det var ett vinnande koncept. Jag var 20 år och visste att jag kunde klippa och att jag kunde köra bil. När jag varit igång ett år insåg jag att ”shit, det här funkar ju”.

Det faktum att det fungerar är det inte bara Sandra Wik själv som upptäckt. Redan första året tilldelades hon Anders Wall-stipendiet och två år senare utsågs hon till Årets mest Företagsamma i Värmland. Men framför allt är det kunderna som, efter den lilla tvekan som alla nymodigheter skapar, uppskattar att få håret gjort när det passar och där det passar.

– Jag är ofta ute på äldreboenden, det var ju så hela idén egentligen föddes när min gammelfarmor fyllde 100 år och ville bli fin i håret. Sedan är det ofta småbarnsföräldrar som tycker att det är enklare att jag kommer till dem, på samma sätt som jag ofta åker ut till bröllop, stora fester och olika event.

Det ger i sig en annan sorts kontakt med kunderna än den som uppstår i en salong och som med all säkerhet ligger bakom tillväxten i företaget.

– Det är speciellt att komma ut till människor, jag blir delaktig i deras liv på ett annat sätt. Vi vill ju alla känna oss fina och omvårdade.

Den rullande verksamheten till trots finns nu Cut and Drive också i fast form. Efter ett drygt år ute på vägarna hade tillräckligt många frågat om det inte också fanns en salong att gå till.

– Då tänkte jag, att jag kör.

Med tre anställda i dag har Sandra Wiks företagandet fått ytterligare en dimension.

– När jag var ensam var det annorlunda, nu är vi ett team, vi gör jobbet ihop och alla har sin viktiga roll. Utgångspunkten är alltid, hur vill mina anställda ha det? Tänker de som jag eller har de andra, bättre idéer?

Personalansvaret går å andra sidan att se som en del i den framtida expansionen. Konceptet med hembesök har en betydligt större marknad i storstadsområdena, det har Sandra Wik redan upptäckt. En veckas uppsökande arbete i Stockholm hos i första hand barnfamiljer, snappades upp av en mammabloggare och intresset spred sig blixtsnabbt. Att bygga upp ett Cut and Drive i Stockholm är alltså ingen omöjlighet.

– Jag kommer aldrig att släppa arbetet utanför salongen. Samtidigt vill jag inte splittra mig för mycket, min bas är här i Karlstad. Men visst, om du ringer igen om fyra år, då har jag fem salonger och en av dem ligger antagligen i Stockholm.

Det här skulle jag gjort annorlunda

”Inte mycket, faktiskt. Jag har lärt mig på vägen och det har fungerat bra.”

Tre saker jag lärt mig
  1. Att vara öppen för att saker händer och ta hand om dem när de kommer.
  2. Våga stå för och lita på min affärsidé.
  3. Alltid fråga:”Varför gör vi det här för kunden”. Det måste finnas en tanke bakom det vi gör.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.