NYHET Publicerad

”Ta hjälp av de som kan branschen”

VAD HÄNDE SEN Från den traditionella dryckesbranschen till den snabbrörliga elektroniksektorn. Entreprenören Vahid Toosi tar med sig mycket erfarenhet och kunskap han fått av missarna i första företaget. Bland annat hur viktigt det är att kunna branschen och att bygga sitt varumärke. 

Vahid

När Entreprenör träffade Vahid Toosi och Ebba Bonnier för snart tre år sedan hade de nyss gått ut Handelshögskolan i Stockholm och startat ett företag som sålde energidrycker riktat mot kvinnor, Femme Boost. De hade stora planer på att expandera utanför Sveriges gränser och det lyckades de också med. Idag säljs drycken i Sverige, Beneluxländerna och Norge. 

Men det gick långsammare och trögare än de trodde att få något ordentligt genomslag i den traditionella dryckesbranschen som sedan länge domineras av ett fåtal jättar.

– Det blev inte den succé vi hade hoppats på. Att starta företaget och lansera produkten gick lätt men det var svårt att hålla sig kvar. Vi hade inte tillräcklig förståelse om branschen och då var det inte lätt att hitta sin plats.  

Som mest var de sju anställda i företaget men Ebba Bonnier lämnade för ett år sedan och nu är det på gång att säljas. 

Vahid Toosi har gått vidare och driver tillsammans med sin bror Hamid Toosi företaget Pugz, som utvecklar och säljer små trådlösa hörlurar. Och elektronikbranschen är helt annorlunda, betonar han.

– Nya produkter kommer hela tiden och branschen är i ständig förändring. Mig passar det att det inte finns något utstakat sätt att göra saker. I dryckesbranschen gör man som man alltid har gjort. 

Medan Femme Boost lyckades sälja sina produkter i tre länder på tre år har Pugz på en månad nått hela 70 länder. Det som gjort det möjligt är att företaget i början av september lanserade lurarna på crowdfundingsajten Kickstarter där de snabbt fick ett enormt gensvar. 

Annons

På Kickstarter presenterar företag sina idéer och den som tror på idén kan ge sitt stöd för att den ska bli verklighet genom att betala in pengar. I Pugz fall får de som satsat 99 eller 119 dollar en produkt när den lanseras.   

Målet var ett stöd på 50 000 dollar och det uppnåddes redan efter nio timmar. Efter ett dygn var summan 100 000 dollar och knappt en månad senare hade 10 100 personer backat upp produkten med totalt 1 450 000 dollar.

Bolaget har sålt produkter för 10 miljoner kronor innan det ens existerar, konstaterar Vahid Toosi.

– Det är jättekul! Vi har också fått ett godkännande från en teknikintresserad publik som är ganska kräsen. På kickstarter finns fanatikerna och det är dem man vill nå först.

Produktionen har påbörjats och tar fart ordentligt under november. 

När han ser tillbaka på Femme Boost inser han att de egentligen inte hade tillräckliga kunskaper om varumärkesbyggande när de startade företaget.

– Samtidigt hade jag inte kunnat göra något annorlunda med de erfarenheter jag hade då. Jag har lärt mig mycket av misstagen vi gjorde det tar jag med mig till Pugz. Till exempel är jag bättre på att analysera och förstå hur olika branscher fungerar. 

Han har aldrig provat en fast anställning och trivs än så länge bra i rollen som företagare.

– Jag vill skapa något och driva en affär. Förändra något. Att få jobba med min bror är en otrolig lyx. Det är roligt att få vara så mycket med någon i familjen på jobbet. 

Tre saker jag lärt mig

- Ha en tydlig vision av vad du vill. 

- Ta hjälp av de som redan kan branschen – innan du börjar. 

- Håll igen på utgifterna tills du vet att konceptet håller. Se sedan till att kapitalisera bolaget. 

Det här skulle jag ha gjort annorlunda

”Det finns miljoner saker jag skulle gjort annorlunda. En sak är att jag skulle ha fokuserat mer på att etablera produkten i en region i taget istället för att sprida ut den brett på en gång.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.