”Ta hjälp av de som kan branschen”

Vad hände sen Från den traditionella dryckesbranschen till den snabbrörliga elektroniksektorn. Entreprenören Vahid Toosi tar med sig mycket erfarenhet och kunskap han fått av missarna i första företaget. Bland annat hur viktigt det är att kunna branschen och att bygga sitt varumärke. 

Vahid

När Entreprenör träffade Vahid Toosi och Ebba Bonnier för snart tre år sedan hade de nyss gått ut Handelshögskolan i Stockholm och startat ett företag som sålde energidrycker riktat mot kvinnor, Femme Boost. De hade stora planer på att expandera utanför Sveriges gränser och det lyckades de också med. Idag säljs drycken i Sverige, Beneluxländerna och Norge. 

Men det gick långsammare och trögare än de trodde att få något ordentligt genomslag i den traditionella dryckesbranschen som sedan länge domineras av ett fåtal jättar.

– Det blev inte den succé vi hade hoppats på. Att starta företaget och lansera produkten gick lätt men det var svårt att hålla sig kvar. Vi hade inte tillräcklig förståelse om branschen och då var det inte lätt att hitta sin plats.  

Som mest var de sju anställda i företaget men Ebba Bonnier lämnade för ett år sedan och nu är det på gång att säljas. 

Vahid Toosi har gått vidare och driver tillsammans med sin bror Hamid Toosi företaget Pugz, som utvecklar och säljer små trådlösa hörlurar. Och elektronikbranschen är helt annorlunda, betonar han.

– Nya produkter kommer hela tiden och branschen är i ständig förändring. Mig passar det att det inte finns något utstakat sätt att göra saker. I dryckesbranschen gör man som man alltid har gjort. 

Medan Femme Boost lyckades sälja sina produkter i tre länder på tre år har Pugz på en månad nått hela 70 länder. Det som gjort det möjligt är att företaget i början av september lanserade lurarna på crowdfundingsajten Kickstarter där de snabbt fick ett enormt gensvar. 

På Kickstarter presenterar företag sina idéer och den som tror på idén kan ge sitt stöd för att den ska bli verklighet genom att betala in pengar. I Pugz fall får de som satsat 99 eller 119 dollar en produkt när den lanseras.   

Målet var ett stöd på 50 000 dollar och det uppnåddes redan efter nio timmar. Efter ett dygn var summan 100 000 dollar och knappt en månad senare hade 10 100 personer backat upp produkten med totalt 1 450 000 dollar.

Bolaget har sålt produkter för 10 miljoner kronor innan det ens existerar, konstaterar Vahid Toosi.

– Det är jättekul! Vi har också fått ett godkännande från en teknikintresserad publik som är ganska kräsen. På kickstarter finns fanatikerna och det är dem man vill nå först.

Produktionen har påbörjats och tar fart ordentligt under november. 

När han ser tillbaka på Femme Boost inser han att de egentligen inte hade tillräckliga kunskaper om varumärkesbyggande när de startade företaget.

– Samtidigt hade jag inte kunnat göra något annorlunda med de erfarenheter jag hade då. Jag har lärt mig mycket av misstagen vi gjorde det tar jag med mig till Pugz. Till exempel är jag bättre på att analysera och förstå hur olika branscher fungerar. 

Han har aldrig provat en fast anställning och trivs än så länge bra i rollen som företagare.

– Jag vill skapa något och driva en affär. Förändra något. Att få jobba med min bror är en otrolig lyx. Det är roligt att få vara så mycket med någon i familjen på jobbet. 

Tre saker jag lärt mig

- Ha en tydlig vision av vad du vill. 

- Ta hjälp av de som redan kan branschen – innan du börjar. 

- Håll igen på utgifterna tills du vet att konceptet håller. Se sedan till att kapitalisera bolaget. 

Det här skulle jag ha gjort annorlunda

”Det finns miljoner saker jag skulle gjort annorlunda. En sak är att jag skulle ha fokuserat mer på att etablera produkten i en region i taget istället för att sprida ut den brett på en gång.”

Karin Myrén KM

Karin Myrén och Karin Myrén