NYHET Publicerad

”Ta hjälp av de som kan branschen”

VAD HÄNDE SEN Från den traditionella dryckesbranschen till den snabbrörliga elektroniksektorn. Entreprenören Vahid Toosi tar med sig mycket erfarenhet och kunskap han fått av missarna i första företaget. Bland annat hur viktigt det är att kunna branschen och att bygga sitt varumärke. 

Vahid

När Entreprenör träffade Vahid Toosi och Ebba Bonnier för snart tre år sedan hade de nyss gått ut Handelshögskolan i Stockholm och startat ett företag som sålde energidrycker riktat mot kvinnor, Femme Boost. De hade stora planer på att expandera utanför Sveriges gränser och det lyckades de också med. Idag säljs drycken i Sverige, Beneluxländerna och Norge. 

Men det gick långsammare och trögare än de trodde att få något ordentligt genomslag i den traditionella dryckesbranschen som sedan länge domineras av ett fåtal jättar.

– Det blev inte den succé vi hade hoppats på. Att starta företaget och lansera produkten gick lätt men det var svårt att hålla sig kvar. Vi hade inte tillräcklig förståelse om branschen och då var det inte lätt att hitta sin plats.  

Som mest var de sju anställda i företaget men Ebba Bonnier lämnade för ett år sedan och nu är det på gång att säljas. 

Vahid Toosi har gått vidare och driver tillsammans med sin bror Hamid Toosi företaget Pugz, som utvecklar och säljer små trådlösa hörlurar. Och elektronikbranschen är helt annorlunda, betonar han.

– Nya produkter kommer hela tiden och branschen är i ständig förändring. Mig passar det att det inte finns något utstakat sätt att göra saker. I dryckesbranschen gör man som man alltid har gjort. 

Medan Femme Boost lyckades sälja sina produkter i tre länder på tre år har Pugz på en månad nått hela 70 länder. Det som gjort det möjligt är att företaget i början av september lanserade lurarna på crowdfundingsajten Kickstarter där de snabbt fick ett enormt gensvar. 

På Kickstarter presenterar företag sina idéer och den som tror på idén kan ge sitt stöd för att den ska bli verklighet genom att betala in pengar. I Pugz fall får de som satsat 99 eller 119 dollar en produkt när den lanseras.   

Målet var ett stöd på 50 000 dollar och det uppnåddes redan efter nio timmar. Efter ett dygn var summan 100 000 dollar och knappt en månad senare hade 10 100 personer backat upp produkten med totalt 1 450 000 dollar.

Bolaget har sålt produkter för 10 miljoner kronor innan det ens existerar, konstaterar Vahid Toosi.

– Det är jättekul! Vi har också fått ett godkännande från en teknikintresserad publik som är ganska kräsen. På kickstarter finns fanatikerna och det är dem man vill nå först.

Produktionen har påbörjats och tar fart ordentligt under november. 

När han ser tillbaka på Femme Boost inser han att de egentligen inte hade tillräckliga kunskaper om varumärkesbyggande när de startade företaget.

– Samtidigt hade jag inte kunnat göra något annorlunda med de erfarenheter jag hade då. Jag har lärt mig mycket av misstagen vi gjorde det tar jag med mig till Pugz. Till exempel är jag bättre på att analysera och förstå hur olika branscher fungerar. 

Han har aldrig provat en fast anställning och trivs än så länge bra i rollen som företagare.

– Jag vill skapa något och driva en affär. Förändra något. Att få jobba med min bror är en otrolig lyx. Det är roligt att få vara så mycket med någon i familjen på jobbet. 

Tre saker jag lärt mig

- Ha en tydlig vision av vad du vill. 

- Ta hjälp av de som redan kan branschen – innan du börjar. 

- Håll igen på utgifterna tills du vet att konceptet håller. Se sedan till att kapitalisera bolaget. 

Det här skulle jag ha gjort annorlunda

”Det finns miljoner saker jag skulle gjort annorlunda. En sak är att jag skulle ha fokuserat mer på att etablera produkten i en region i taget istället för att sprida ut den brett på en gång.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.